امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 40682 |
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
141 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان ضمن اعلام این خبر که اولین مرکز تخصصی مهارتی تشکیلاتی  «تاما» را در استان کرمان تا پایان سال افتتاح می‌کنیم گفت: در تاما برای نخستین بار، بازی‌های تشکیلاتی طراحی‌شده است و به تقویت مهارت کار گروهی در دانش آموزان کمک می‌کند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حسین تاریخی در نشستی خبری که به مناسبت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با انتخاب یک روز به عنوان امور تربیتی از سوی شهیدان رجایی و باهنر، رویکرد خودش را از ابتدای شکل‌گیری انقلاب واضح و روشن به همگان اعلام کرد و گفت: این روز یادآور آن است که موضوع پرورش و تربیت حائز اهمیت بسیاری است. یکی از نقاط تفاوت ما با ایدئولوژی‌های غربی در همین نگاهی است که به مقوله تربیت داریم.

وی افزود: از آخرین برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۱، نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب بود که یازدهمین دوره آن برگزار شد و تفاوت های جدی نسبت به سال‌های گذشته داشت و بعد از دوسال دوری از مدارس به واسطه کرونا، نمایشگاه‌های انقلاب به صورت حضوری برگزار شدند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه امسال حضور و نقش آفرینی دانش آموزان در نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب در دو مقطع اول و دوم متوسطه پررنگ تر از آن چیزی بود که تصور می‌کردیم گفت: به نظر می‌رسید انقلاب اسلامی در جان دانش آموزان دهه هشتادی نیز ریشه دوانیده است. این نسل در راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه نیز فراتر از انتظارات ظاهر شدند. امیدواریم بتوانیم در کنار این بچه‌ها آینده درخشانی را برای کشور رقم بزنیم.

تاریخی ادامه داد: امسال دو برنامه جدید داشتیم که یکی از آنها اجرای بازی‌های تشکیلاتی مهارتی  «تاما» بود و در تلاشیم دامنه و تنوع برنامه‌ها را گسترش دهیم. تقویت مهارت کار گروهی از جمله اهداف این برنامه بود. کافه ۵۷ یکی دیگر از برنامه‌ها بود و در پی آن بودیم که محفلی برای گفت‌وگوی صریح و صادقانه دانش آموزان فراهم کنیم. بازتابی که از مدارس گرفتیم این بود که باید امکان گفت وگو در میان دانش آموزان را در فضایی صمیمی فراهم کنیم.

وی با اشاره به اوج گرفتن فعالیت‌های اردویی در سال جاری اظهار کرد: این برنامه را برای سال آینده تقویت می‌کنیم. اولین مرکز تخصصی مهارتی تشکیلاتی  «تاما» را در استان کرمان تا پایان سال افتتاح می‌کنیم. در تاما بازیهای تشکیلاتی طراحی‌شده است و به تقویت مهارت کار گروهی کمک می‌کند.

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه حدود ۴۰۰۰ مدرسه و بیش از ۱۵ هزار دانش آموز عضو سامانه «عقیق» هستند و امکان به اشتراک گذاشتن فعالیت‌های مدرسه‌ای فراهم شده است گفت: تلاش کردیم فعالیت‌های مدرسه‌ای دانش آموزان را برای همه کشور به نمایش بگذاریم. بچه‌ها می‌توانند کارهای همدیگر را ببینند و امتیاز بدهند و در مسابقه‌ای که درنظر گرفته شده است شرکت کنند.

تاریخی اضافه کرد: الگوی تعالی دختران را امسال طراحی کردیم. دوره‌های آموزشی نیلوفرانه نیز به اجرا درآمد و همچنان امکان شرکت در این دوره‌ها فراهم است. در مجموع تلاش کردیم تمرکز جدی بر فعالیت‌های مدرسه‌ای داشتیم.

وی با اشاره به اینکه نمی‌شود توقع داشت فقط از فرصت زنگ تفریح برای فعالیت‌های پرورشی استفاده کنیم گفت: اگر تربیت شش گانه برای ما مهم است باید اقتضائات آن را در زمان حضور بچه‌ها در مدرسه فراهم کنیم. تصمیمات و اقدامات خوبی در این زمینه در دست انجام است. زنگ پرورشی را در گذشته داشتیم که می‌توانست به عنوان فرصت خوبی مورد بهره‌ برداری قرار بگیرد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان درباره برنامه‌های نوروزی این تشکل دانش آموزی اظهار کرد: در سنوات گذشته اردوهای جهادی را برگزار می‌کردیم، اما امسال نوروز با ایام ماه مبارک رمضان مصادف شده و بستر برنامه‌های جهادی مان برقرار نیست، اما فعالیت‌های قرآنی شکل و شمایل خوبی به خود خواهد گرفت. حفظ موضوعی و حفظ سوره‌های قرآن و برنامه تدبر قرآن با عنوان  «قصه آیه‌ها» را داریم که به صورت روزانه در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد تا انس بیشتری با قرآن پیدا کنند.

تاریخی درباره همراهی مدیران مدارس با برنامه‌های فوق برنامه گفت: گاهی اوقات عدم درک دقیق از اهمیت امور تربیتی موجب شده دست بچه‌ها برای انجام فعالیت‌های تربیتی و پرورشی بسته شود. به نظر می‌رسد این فهم عمیق از فعالیت‌های تربیتی هنوز عمومیت پیدا نکرده است. امیدارم با توجه به موکدات فراوان برای احیای امور تربیتی وضعیت بهبود یابد. نگرانی‌هایی مبنی بر عقب ماندن از تحصیل مطرح بوده و ما به صورت عملی نشان دادیم که اتفاقا بچه‌هایی که در زمینه فرهنگی فعال هستند، عملکرد آموزشی خوبی نیز دارند. اگر میدان فعالیت فرهنگی را برای بچه‌ها باز نکنیم، زمان و این سرمایه را از دست می دهیم. باید ترییت شش ساحتی از شعار خارج شود و در برنامه‌های رسمی گنجانده شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سند ۲۰۳۰ گفت: براساس گفته مسئولان آموزش و پرورش، اجرای سند ۲۰۳۰ منتفی شده و در دستورکار نیست و امیدوارم گفته دوستان دقیق باشد و در دستورکار نباشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره امنیت مدارس در پی اتفاقات اخیر مسمومیت دختران دانش آموز که امروز در شهرستان پردیس تکرار شد گفت: مسئولیتی درباره اتفاقات رخ داده ندارم که بخواهم پاسخی بدهم، اما پیگیری ما از استان‌ها نشان می‌دهد پیچیدگی‌اش بیش از یک اتفاق ساده نیست و مشخصا هدف تنبیه و تنزیل جایگاه دانش آموزان دختر در دستورکار نیست و به نظر می‌رسد موضوع فراتر از تحلیل‌های ساده باشد و امیدواریم دست اندرکاران بتوانند هرچه زودتر پاسخ دهند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top