امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 1104 |
تاریخ انتشار : ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ | ارسال توسط : |
4581 بازدید
۱
| 19
ارسال به دوستان
پ

سوده نجفی: شهر همانند ‌یک موجود زنده‌یا سیستمی ‌با سلسله مراتب پیچیده است به همین خاطر فعالیت‌های شهری بر همه ابعاد اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و سیاسی تاثیر می‌گذارد. بی‌شک اقتصاد شهری و به تبع آن مدیریت شهری، نقش بسزایی در تحقق‌ یا عدم تحقق هر برنامه‌ای در سطح ملی دارد. اقتصاد مقاومتی در همه اجزای شهر و مدیریت شهری قابل پیگیری است و از تولید تا مصرف،از فرهنگ تا صنعت، از تبلیغ تابلوی شهری تا ساخت و ساز منطبق با الگوهای بهینه مصرف، مصالح و انرژی، الگوهای بهینه حمل و نقل تا شیوه‌های مدیریتی پسماند همه قابل الگوسازی و مصداق سازی در اقتصاد مقاومتی است.

به این دلیل که شهرداری‌ها در حقیقت حکومت‌های محلی به حساب می‌آیند، نقش آنها در اقتصاد شهر پر رنگ تر می‌شود لذا فعالیت مناسب آنها می‌تواند نهایتا به توسعه شهرها منجر شود، بنابراین کارآفرینی و راه اندازی بازارهای جدید در اقتصاد شهری‌یکی از فرصتهایی است که الزاما در حوزه عمل مدیریت شهری قابل انجام است، لذا عملکرد شهرداری‌ها در این فرایند می‌تواند منجر به پویایی و رونق اقتصاد شهری شود. همچنین استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز رشد و شهرکهای علمی‌و تحقیقاتی در جهت توسعه اقتصاد شهری و حمایت از پایان نامه‌ها و پروژه‌های کاربردی می‌تواند در گسترش زمینه‌های کارآفرینی در شهرها مورد توجه قرار گیرد. همانطور که بیان شد شهرداری‌ها به عنوان حکومت‌های اقتصادی و اجتماعی محلی تعریف می‌شوند بنابراین گستره فعالیت‌های شهرداری‌ها بر اقتصاد مردم بسیار وسیع و دوسویه است فلذا شهرداری‌ها می‌توانند با خدمات خوبی که ارائه می‌دهند، بخش‌های مختلف سلامت، آموزش،صنعت و بازار را پر رونق و تقویت نمایند و بسترساز کارآفرینی در جامعه باشند.

با توجه به اینکه اقتصاد مردمی‌اولین پایه اقتصاد مقاومتی است و مهمترین رکن اقتصاد شهری هم مردم می‌باشند و از آنجایی که شهرداری‌ها بازیگر و تنظیم کننده اصلی اقتصاد مقاومتی در شهرها هستند،می‌توان گفت تقریبا همه خدمات شهرداری‌ها با اقتصاد و کسب و کار و زندگی مردم بطور مستقیم و غیرمستقیم مرتبط است.آنچه ضرورت دارد این است که مسئولین و سیاست گذاران باید در قالب سیستهای کلی اقتصاد مقاومتی برنامه‌های عملیاتی خود را پیاده سازی نمایند که مدیریت شهری نیز از این امر مستثنی نبوده و باید متناسب با سیاست‌های مقاومتی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد،در این راستا راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری ارائه می‌گردد:

۱-ایجاد درآمدهای پایدار: در اجرای سیاست‌های ابلاغی می‌توان به شناخت ظرفیت‌ها، امکانات و منابع مالی و افزایش منابع درآمدی پایدار و مدیریت هزینه‌ها اشاره نمود.پایدار بودن منابع درآمدی از این حیث مهم است که برای برنامه ریزی شهری میزان و زمان دقیق تحقق درآمدها مورد نیاز می‌باشد. از همین رو لازم است مدیریت شهری علاوه بر نگاه به درآمدها به موارد هزینه‌ای و مدیریت آنها نیز توجه نموده و استراتژی افزایش درآمد را در کنار کنترل هزینه طراحی و اجرا نماید.

۲-انتقال فناوری‌های پیشرفته حمل و نقل: خدمات حمل و نقلی‌ یک خدمت راهبردی است و اقتصاد حمل و نقل از بخش‌های پیشگام اقتصاد ملی است و تقویت آن به تثبیت اقتصاد ملی می‌انجامد. انتقال و استفاده از فناوری‌های پیشرفته حمل و نقل ضمن تقویت حمل و نقل شهری و کاهش آسیب پذیری این بخش،سبب کاهش مصرف انرژی و در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های عمومی‌کشور می‌شود، لذا می‌توان با شناسایی و بکارگیری درست ظرفیتهای موجود،شفاف سازی و روان سازی و روزآمدسازی فعالیت‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک و با استفاده از توان علمی‌متخصصان داخلی گامی‌مهم در این مسیر برداشت.

۳-استفاده از روشهای نوین در مدیریت پسماند: امروزه دفع مواد زاید جامد در شهرهای بزرگ علاوه بر هزینه بالای جمع آوری و حمل و نقل آن مخاطرات زیست محیطی جدی را بدنبال دارد. با توجه به قانون مدیریت پسماند، مدیران شهری می‌بایست روشهایی را بکار گیرند تا علاوه بر جلوگیری از دفع غیر اصولی پسماند و کمک به حفظ محیط زیست،بتواند مراحل بازگشت و استفاده این سرمایه به اقتصاد و ایجاد اشتغال فراهم سازد.

۴-ایجاد مدیریت‌یکپارچه شهری: هدف از مدیریت‌یکپارچه شهری ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های اجرایی و شهری میان ارگانهاست تا بتواند در کنار فعالیت‌های خود به بهترین نحو از‌یک نقطه واحد دستور بگیرند و اهداف مدیریت همگون و هماهنگ را محقق سازند. مدیریت‌یکپارچه شهری مسئله ای مهم در مدیریت شهری است که بوسیله آن بسیاری از موازی کاری‌ها و هزینه‌های بیهوده از بین می‌رود و در عوض اداره شهر با هزینه کمتری انجام می‌شود و مصادیق اقتصاد مقاومتی بروز می‌کند. تقویت بنیه علمی‌کارمندان نیز باعث بهره برداری بهتر از آنها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود لذا چنانچه کارمندان آموزشهای
لازم را ببینند در طول زمان پیشرفت برنامه‌ شورای کارآمد شهر مدام از محلات شهر سرکشی میکند/ از شهروندان ساکن محله ها میخواهد مشکلات را بیان کنند و راهکار ارائه دهند/ بعد از آن است که راهکارها به چکش کاری کارشناسان سپرده می شود/ این است که کمیسیون های شورا باید نقش پررنگ تر علمی بردوش داشته باشند و قوی تر شوند. عضو شورا قبل از آنکه به طرحی رإی موافق یا مخالف بدهد به خوبی آنرا مطالعه می کند و با کارشناسان اهل فن مشورت میکند. اینگونه نیست که یهویی طرحی بدون مطالعه به رإی گذاشته شود! یا فلان عضو شورا بگوید من این طرح را قبل از رإی گیری اصلاً ندیده ام!

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

تعداد نظرات منتشر شده: 1
  1. نویسنده :ابوذر
    تاریخ : ۲۹ / تیر / ۱۳۹۶ | 20

    سلام.درصورتیکه مسولین متوجه باشند واعتقادپیداکنند تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادمقاومتیست.

آرشیو

Scroll to Top