امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 47855 |
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
37 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

سال ۱۴۰۲ برای وزارت آموزش و پرورش با تمام حواشی‌ که داشت از برکناری وزیر تا داستان دنباله‌دار «رتبه‌بندی‌» و معوقات و «حق‌التدریس‌»های پرداخت نشده‌اش تا «کنکور» و شکست طلسم توزیع «شیر» در مدارس و در نهایت با «استخدام‌»هایی که همیشه معترضان خاص خودش را دارد، به پایان رسید و حال زمان مناسبی است تا عملکرد بزرگترین‌وزارتخانه کشور را زیر ذره‌بین قرار داد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، عریض‌ترین وزارتخانه کشور اولین روز سال ۱۴۰۲ خود را هر چند با جنجال‌های «عذرخواهی» یوسف نوری، وزیر وقت آموزش و پرورش بدلیل تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ۱۴۰۱ فرهنگیان آغاز کرد، اما در ادامه راه با خداحافظی نوری، صندلی این وزارتخانه به سرپرستی «رضا مرادصحرائی» سپرده شد؛ شخصی که خود را از جنس فرهنگیان می‌دانست، از سوی سید ابراهیم رئیسی برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی شد و توانست با ۱۶۷ رأی موافق در خردادماه گذشته عملا بر کرسی وزارت بنشیند و عنوان دومین وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم را در سالی که گذشت از آن خود کند. 

داستان دنباله‌دار «رتبه‌بندی» 

«رتبه‌بندی معلمان» و اعتراضات به آن مهمترین دغدغه فرهنگیان بود که صحرائی نیز در برنامه‌های پیشنهاد خود برای وزارت وعده‌هایی برای رسیدگی به آنها داده و اذعان کرده بود اگر وزیر شود، پس از پایان فرایند رتبه‌بندی و رسیدگی به اعتراضات، اصلاح آیین نامه آن را دنبال خواهد کرد.

داستان ادامه داشت تا جایی که پرونده رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی باز و قرار شد «رتبه استحقاقی فرهنگیان» تعیین و فرهنگیان هرکجا احساس کردند حقشان ضایع شده اعتراض کنند به طوریکه پس از رسیدگی به اعتراضات توسط هیئت ممیزه، رتبه استحقاقی تعیین و مقرر شد تاریخ اجرای حکم نیز از طریق استحقاق درنظر گرفته شود. شهریور ۱۴۰۲ نیز مرحله دیگر رتبه‌بندی اعلام شد که طی آن «بی‌رتبه‌ها» هم رتبه‌بندی شدند.

در حالی که روند صدور احکام جدید رتبه‌بندی معلمان بعد از بررسی اعتراضات همچنان ادامه داشت، با تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی، امیدها برای رفع نقایص رتبه‌بندی معلمان با اصلاح آئین‌نامه، رنگی‌ دیگر به خود گرفت. بدین ترتیب با اعلام برخی جزئیات آیین‌نامه جدید، بحث «رتبه‌بندی معلمان همانند اساتید دانشگاه‌» و «ارزیابی هر ساله معلمان برای اعطای پایه علمی» در اواخر آذرماه در صدر اخبار قرار گرفت.

در نهایت اسفند ۱۴۰۲ فرهادی سخنگوی آموزش و پرورش اعلام کرد پرونده اعتراضات رتبه‌بندی فرهنگیان بسته، به اعتراضات پاسخ‌ و همه آن‌ها بررسی شدند؛ اعتراضات برخی فرهنگیان هم که با تاخیر واصل شده بود و ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار فرهنگی باقی مانده بودند درصورت پذیرفته شدن اعتراضات، احکامشان صادر خواهد شد. برای نومعلمان نیز سامانه رتبه بندی اسفند گذشته باز شد و معلمان جدید الاستخدامی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده‌ بودند می‌توانستند مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند و مطابق قانون رتبه‌بندی احکام آن‌ها صادر می‌شد. دانشجو معلمان نیز که تحصیل آن‌ها پایان یافته باشد، مدارکشان تکمیل و توسط دانشگاه تایید شده باشد، در صورت بارگذاری مدرک، مشمول رتبه بندی می‌شوند.

  

افزایش ۴۵ درصدی ورود دهک‌های محروم به مدارس سمپاد 

پرداخت هزینه ثبت‌نام و شهریه دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار پذیرفته شده در مدارس سمپاد توسط دولت رخداد دیگری بود که در سال گذشته مصوب و از سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ عملیاتی شد. این مصوبه دولت که تحت عنوان «هدیه ویژه رییس جمهور» به نخبگان دهک های کم درآمد نام گرفت بنابر اعلام وزارت آموزش و پرورش منجر به افزایش ۴۵ درصدی ورود ۴ دهک‌ اول درآمدی و محروم به مدارس سمپاد شد.

خروج «کنکور» از روال گذشته 

سالهای سال است که قبولی در دانشگاه با امتحانات کنکور امکانپذیر بود و بودند افرادی که با معدل‌های پایین و با استفاده از کلاس‌های کنکوری بهترین رتبه‌ها را در دانشگاه کسب می‌کردند تا اینکه ورق برگشت و تاثیر امتحانات نهایی و عمومی در کنکور لحاظ شد تا اینگونه بساط موسسات کنکوری از مدارس جمع و کتابهای درسی مبنای تدریس و توجه شد؛ بدین ترتیب مقرر شد تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور تا سال ۱۴۰۴ از ۴۰ به ۶۰ درصد افزایش یابد. باید توجه داشت که سابقه تحصیلی در  سال ۱۴۰۵ نیز برای هر سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم تاثیرگذار خواهد بود.

توزیع شیر در مدارس

طرح توزیع شیر رایگان در مدارس از سال ۱۳۷۹ آغاز و ۷۰ نوبت شیر در طول سال تحصیلی در میان دانش‌آموزان ابتدایی توزیع شد، اما به‌مرور، از میزان توزیع شیر در مدارس کاسته و در نهایت به‌دلیل تأمین نشدن اعتبار در سراسر کشور متوقف شد تا اینکه پس از ۱۰سال تعطیلی توزیع آن از مدارس مناطق محروم دوباره آغاز شد به طوری که از آبان ۱۴۰۲ تا پایان همان سال بیش از ۱۱۰ میلیون پاکت شیر میان دانش آموزان مدارس دولتی البته به غیر از چند منطقه توزیع شد. بنابر اعلام سخنگوی وزارت آموزش و پرورش این طرح برای سال ۱۴۰۳ هم حداقل در مدارس ابتدایی ادامه خواهد داشت و اعتباراتش هم در بودجه پیش بینی شده است.

وقتی بخت استخدام، یار آموزش و پرورش شد

برگزاری آزمون‌های استخدامی یکی از سیاست‌هایی بود که آموزش و پرورش در کنار سایر روش‌ها برای جبران کمبود نیرو دنبال کرد. سازمان اداری و استخدامی نیز با سهمیه‌های در نظر گرفته شده، هرچند سعی کرد گوشه‌ای از حل این مشکل را بدست بگیرد اما این چاله آنقدر عمیق بود که این وزارتخانه برای پر کردن آن، سهمیه‌های جدیدی را نیز برای استخدام در سال ۱۴۰۳ دریافت کرد به طوریکه امسال حدود ۷۲ هزار نفر با شرکت در آزمون‌های مختلف استخدامی، اعم از گروه ابتدایی، دبیری، هنرآموزان و پرورشی و تربیت بدنی به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد. 

اولین آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ آموزش و پرورش برای جذب ۲۸ هزار آموزگار دوره ابتدایی در روز هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شد و آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری به استخدام آموزش و پرورش درآمدند. دومین آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی نیز برای جذب ۲۸ هزار معلم، ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که پذیرفته شدگان در سال ۱۴۰۳ به آموزش و پرورش وارد می شوند.

همچنین ۱۲ مردادماه ۱۴۰۲ نیز آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی وزارت آموزش و پرورش برگزار و ۲۲ هزار نفر جذب شدند؛ آزمون دیگر نیز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

خبر خوب روزهای پایانی سال با تصویب آئین نامه جذب و پذیرش نخبگان در دانشگاه فرهنگیان

وعده‌ تابستانی وزیر آموزش و پرورش برای ورود بدون کنکور دانش‌آموزان مستعد و نخبه حوزه‌های مختلف به دانشگاه فرهنگیان بالاخره در زمستان ۱۴۰۲ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نتیجه رسید تا برای مدت دو سال و به صورت آزمایشی، سالانه حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به جذب دانش آموزان و طلاب نخبه دارای استعداد برتر در حوزه‌های مختلف اختصاص یابد و این دانش‌آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور و تنها با شرکت در مصاحبه و انجام ارزیابی تکمیلی از سوی یک هیات جذب و گزینش، وارد دانشگاه فرهنگیان شده و معلم شوند. 

نهایتا هم در آخرین روزهای اسفند پارسال و در حالیکه تنها سه روز تا پایان سال مانده بود، ابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «آئین نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» را برای اجرا ابلاغ کرد تا اینگونه پرونده سال ۱۴۰۲ آموزش و پرورش با این خبر بسته شود؛ باید منتظر ماند و دیداین وزارتخانه چه دستاورد و وعده‌هایی را در سال جدید در کارنامه خود ثبت خواهد کرد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top