امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 47070 |
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
21 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

«مو یان» نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات از سوی فردی در شبکه‌های اجتماعی چین به توهین به قهرمانان چینی در رمان‌هایش متهم شده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، مردی از استان هبی چین در یک پلتفرم بزرگ آنلاین چینی علیه «مو یان» برنده جایزه نوبل ادبیات، اتهاماتی را مطرح و ادعا کرده این نویسنده در آثارش به قهرمانان و مبارزان انقلابی چین  توهین می‌کند.

این حرکت باعث افزایش قابل توجه فالوئرهای این مرد در رسانه‌های اجتماعی شده است، گرچه وکلای دادگستری نسبت به اتهاماتی که منجر به تشکیل پرونده رسمی در دادگاه می‌شود، ابراز تردید و عنوان کرده‌اند که این اقدام ممکن است بیشتر یک ترفند تبلیغاتی باشد تا یک اقدام واقعی وطن‌پرستانه. 

به گزارش چاینا دیلی، این فرد گزیده‌هایی از آثار «مو یان» را به صورت آنلاین در کنار یک نظرسنجی سازمان‌یافته برای سنجش افکار عمومی در مورد این موضوع به اشتراک گذاشته و اتهاماتی شامل تحقیر مردم چین و تجلیل از مهاجمان ژاپنی را مطرح کرده است. علی‌رغم عدم احتمال پیگیری قانونی این اتهامات، این مرد ادعا می‌کند که اقدامات او در دفاع از ملت و فداکاری‌های قهرمانان آن است. حساب رسانه‌های اجتماعی این فرد  با استقبال چشمگیر دنبال‌کننده‌ها روبه‌رو شده و به دلیل جنجال‌ها به حدود ۲۱۰ هزار دنبال‌کننده رسیده است.

در حالی که این اتفاق احتمالا فراموش می‌شود، پیامدهای آن برای جامعه چین، ادبیات و گفتمان گسترده‌تر در مورد میهن‌پرستی و سانسور عمیق است و منعکس‌کننده تنش بین آزادی بیان و احساسات ملی‌گرایانه است و تعادل ظریفی را که نویسندگان باید در محیط انتشارات مدیریت‌شده چین دنبال کنند، برجسته می‌کند.

این حادثه بحث‌هایی را در مورد نقش ادبیات در جامعه، ملی‌گرایی و مرزهای سانسور در صنعت چاپ و نشر به شدت تحت کنترل چین مطرح کرده است. منتقدان استدلال می‌کنند که اقدامات این مرد از شهرت «مو یان» برای منافع شخصی سوءاستفاده می‌کند و از آن به عنوان «میهن‌پرستی ساختگی» یاد می‌کنند.

در حال حاضر، «مو یان» سرشناس‌ترین نویسنده‌ چینی است که آثارش ماهانه میلیون‌ها جلد فروش دارد. این نویسنده‌ تا کنون ده‌ها رمان و داستان‌ کوتاه به نگارش درآورده است. او از سال ۱۹۸۷ با انتشار «ذرت سرخ» به شهرت رسید. رئالیسم جادویی سبک بیشتر کارهای ادبی «مو یان» است که بسیار مورد توجه اعضای آکادمی جایزه‌ نوبل ادبیات قرار گرفت و او سرانجام در سال ۲۰۱۲ به دلیل «واقع‌گرایی وهم‌آلود آمیخته با داستان‌های عامیانه و تاریخی در آثارش» به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد.

مشهورترین اثر او «ذرت سرخ» در سال ۲۰۰۳ توسط «ژانگ ییمو»، کارگردان صاحب‌نام سینما، به فیلمی سینمایی تبدیل شد و جایزه‌ خرس طلای جشنواره‌ فیلم برلین را از آن خود کرد.

«باران در شبی بهاری»، «ترانه‌های گیاه سیر»، «جمهوری شراب»، «مرگ چوب صندل»، «مرگ و زندگی در انتظار من»، «تغییر»، «گوساله و دونده دو استقامت» و «دیرشکوفا» از جمله دیگر رمان‌های نوشته‌شده توسط این نویسنده هستند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top