امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 47036 |
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
25 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

سومین دوره از فستیوال موسیقی «کوچه» که قرار بود از دوم تا هشتم اسفند در بافت تاریخی بندر بوشهر برگزار شود، درست در آخرین ایستگاه خود یعنی شب اختتامیه بنابر دلایل نامعلوم لغو شد؛ آن هم در حالی که ویدئوهای وایرال‌شده از این رویداد، توانسته بود خط بطلانی بر فضاسازی‌های منفی علیه فضای فرهنگی و هنری کشور باشد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، شامگاه هشتم اسفندماه مصادف بود با اختتامیه سومین دوره از فستیوال موسیقی «کوچه» که اتفاقا لئو روخاس (هنرمند مطرح آمریکای لاتین) قرار بود به عنوان یک موزیسین بین‌المللی مهمان ویژه‌ آن باشد. با این حال عصر روز گذشته برگزارکنندگان این رویداد طی یک اطلاعیه خبر لغو اختتامیه این فستیوال را اعلام کردند و روخاس هم مجبور شد، بار و بندیلِ روی زمین نگذاشته را جمع کند و از ایران برود. 

اختتامیه این جشنواره بنابر دلایل نامعلوم لغو شده و برگزارکنندگان طی اطلاعیه‌ای که‌ منتشر کردند، بدون اشاره به علت این امر صرفا نوشتند:

«کوچه فستیوال را و شما را و خودمان را بغل می‌گیریم و خداحافظی می‌کنیم.  دلخوشی و روشنایی دمی کنج کوچه‌های بوشهر فرش پهن کرد و از چهارگوشه ایران نشستیم روش چای خوردیم و لحظاتی، کمی دقیقتر به جهان نگاه کردیم.  همین ما را بس. موسیقی مقصد نبود، نیت بود. ما در واقعیت تمام راه را رفته‌ایم، هر چند در ظاهر گام آخرش توی پایمان ماسیده باشد. حالا همه با هم توی دلمان هر جا که هستیم روز پایانی را جشن می‌گیریم. گویی که وسط عمارت حاج رییس التجار نشسته‌ایم و سازها کوک‌اند و ابرها پراکنده. خوش برگردید به خانه و خلوتتان و زورتان برای ادامه جهان بیشتر باشد، انشاللّه. قطع و یقین بلیت‌های دو سانس روز پایانی خدمتتان عودت داده می‌شود.» 

و اما فستیوال «کوچه» تا روز اختتامیه به مدت ۶ شب برگزار شد و این روزها محل بحث در فضای بود؛ چراکه یک فستیوال موسیقی با حال و هوای متفاوت در کوچه‌پس‌کوچه‌های بوشهر بود. 

البته که برگزارکنندگان این رویداد قصد نداشتند صرفا یک رویداد موسیقی برگزار کنند که مردم چند شبی در آن به سرخوشی بگذرانند و هدف آنها امری والاتر بود؛ «گردهمایی هنرمندان از چهارگوشه کشور در این فستیوال، کمک به ریشه‌های مشترک فرهنگی ـ هنری در بین اقوام، تقویت جایگاه موسیقی و پیوند مردم با آهنگ‌های محلی نواحی، به تصویر کشیدن فرهنگ آداب و معاشرت مردم بوشهر و باز بودن در خانه‌ها به روی مهمان و تقویت گردشگری منطقه.»

درحقیقت در این رویداد به انواع موسیقی پرداخته می‌شد؛ از موسیقی‌های شاد محلی گرفته تا نوحه‌خوانی. حتی محمد بحرانی (بازیگر و کارگردان) شبی را در این رویداد به نوحه‌خوانی «بخشو» (جهانبخش کردی زاده) پرداخته بود و به سبک او نوحه‌خوانی کرده بود.

در راستای لغو اختتامیه فستیوال «کوچه»، خبرنگار ابسنا با اداره کل ارشاد و میراث فرهنگی استان تماس گرفت اما به نتیجه قابل توجهی در این زمینه نرسید. اگرچه مجوزهای لازم برای رویدادهایی مانند فستیوال کوچه، برعهده ادارات منطقه‌ای ارشاد و میراث فرهنگی است ، اما خبرنگار انعکاس روز و به نقل از ایسنا تلاش کرد که با امیرحسین سمیعی (مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) تماس بگیرد و اخباری را از پیگیری‌ احتمالی مسئولان وزارت ارشاد مانند موارد مشابه قبلی (مانند اصفهان)، منتشر کند اما تا لحظه انتشار گزارش، این امکان فراهم نشد.

اما عبدالرحیم افروغ (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر) طی گفت‌وگویی با انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: «فستیوال کوچه یک رویداد گردشگری است که مجوز آن را اداره میراث بوشهر صادر کرده است و به فرهنگ و ارشاد مربوط نیست. ما تنها در یک بخش موسیقی با دوستان همکاری کردیم که تا پریشب برگزار شد و دیشب نیز کل اختتامیه لغو شد که دیگر نمی‌دانم تاریخ اختتامیه را تغییر دادند یا کلا آن را لغو کرده‌اند.»

اداره میراث فرهنگی بوشهر نیز اما در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرد و با این دلیل که اسماعیل سجادی‌منش (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوشهر) در جلسه است،‌ حاضر به پاسخگویی نشد.

با این حال از آنجایی که بخش مهمی از این رویداد را موسیقی تشکیل می‌داده، به نظر می‌رسد باید همه بخش‌های اداری هر استان، به مجوزهای صادره پایبند باشند؛ همانطور که وزیر ارشاد در اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، تاکید کرد که «در این سند (سند موسیقی) همه بخش‌های کشور ملزم به رعایت و اجرای مجوزهای وزارت فرهنگ ارشاد و دفتر موسیقی هستند؛ هر مجوزی را که دفتر موسیقی صادر کند، باید بدون خدشه اجرا کنند.»

اگرچه ممکن بوده که فستیوال کوچه از نظر مسئولان امر، دچار کاستی‌هایی بوده باشد، اما به نظر می‌رسید بهتر بود که پس از یک هفته بسیار پرمخاطب برای میراث فرهنگ و موسیقی و شهر بوشهر و ویدیوهایی که صدها هزار بار در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده‌اند، با توجه به اینکه در آستانه انتخابات، همه مخاطبان برای این شادی جمعی در داخل کشور (هرچند با کاستی‌هایی) بارها و بارها احسنت گفته‌اند، برگزاری یک مراسم سه ساعته اختتامیه نیز تاب آورده می‌شد و سپس برای دوره‌های آتی، کاستی‌های احتمالی برطرف می‌شد!

انتهای پیام 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top