امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 47008 |
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
29 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

منوچهر والی‌زاده، پیشکسوت دوبله با ابراز ناراحتی از درگذشت پرویز ربیعی، دیگر هنرمند این عرصه که به تازگی دار فانی را وداع گفت، او را از گویندگان خبره در دوبله می‌داند.
والی‌زاده همچنین ابراز امیدواری می‌کند که با رفتن صداهای ماندگار، جوانان جایگزین در دوبله بتوانند این حرفه را حفظ کنند.

منوچهره والی‌زاده در گفت‌وگویی با انعکاس روز و به نقل از ایسنا از همکاری ۶۲ ساله‌اش با مرحوم پرویز ربیعی گفت. او زنده‌یاد ربیعی را یکی از ارکان اصلی دوبله و از گویندگان خبره خواند.

این هنرمند باسابقه دوبله که در مراسم تشییع هم حاضر شده بود، ضمن اظهار تسلیت و ابراز همدردی با خانواده ربیعی و دوبله کشورمان با اشاره به همکاری‌اش با پرویز ربیعی سخنش را آغاز می‌کند و می‌گوید: خداوند رحمتش کند پرویز عزیز را که امروز برای همیشه از کنار ما رفت. من ۶۵ سال است که در کار دوبله هستم و ۶۲ سال بود که با پرویز عزیز همکار و دوست بودیم. ایشان بعد از ما وارد دوبله شدند و از کسانی بودند که واقعاً آچار فرانسه دوبله بودند. آقای ربیعی در کارش تبحر داشت. من همیشه می‌گفتم این دوستان، جلیلوند و اسماعیلیِ دوبله هستند در نقش‌های کوتاه. استاد ربیعی، آقای شهروز ملک‌آرایی عزیز که چندی پیش از دنیا رفتند همیشه در کارشان تبحر خاصی داشتند و در تیپ‌های مختلفی صحبت می‌کردند و در کارهای انیمیشن زیادی هم حضور داشتند. به‌خصوص آقای ربیعی که از مهمترین نقش‌هایشان در انیمیشن، پدر پسر شجاع و آقای نجار بود.

پرویز عزیز آچار فرانسه دوبله بود/ نوبت ما هم می‌شود!
زنده یاد پرویز ربیعی

خدایا ما را ایستاده بمیران!

والی‌زاده ادامه می‌دهد: این عزیزان در همه فیلم‌ها جا داشتند که حرف بزنند. اگر فرصت بود در همه فیلم‌ها صحبت می‌کردند. من همیشه می‌گفتم اگر در فیلمی آقای ربیعی نمی‌آمد واقعا آن فیلم لنگ می‌ماند انقدر که ایشان در کارش خبره بود. به هر حال زندگی همین است. نوبت ما هم می‌شود. هر نسلی که می‌رود باید نسلی دیگر جایگزینش شود. همیشه که ما نیستیم، آن‌قدر بزرگتر از ماها رفته‌اند که ما انگشت کوچکشان هم نمی‌شویم. ان‌شاءالله جوان‌ها سلامت باشند. به نظرم عاقبت بخیری همین است که آدم ناگهان برود. پرویز عزیز حدود ۱۲ سال پیش عمل قلب باز انجام داده بود اما رفتنش ناگهانی بود. به هر حال همه ما سن و سالمان بالاست و دیگر جوان نیستیم. همسر آقای ربیعی امروز در مراسم خاکسپاری در کمال تعجب ایستاده بود و می‌گفت من رفتم برایش آب بیاورم که زمین افتاد، ایست قلبی و تمام …؛ حیف است که این صداها از دست می‌روند اما زندگی همین است و مرگ نوبتی است. به نظرم اینطور رفتن نعمت است. من همیشه می‌گویم خدایا ما را ایستاده بمیران.

در این زمینه بخوانید:

پیکر پرویز ربیعی در جوار احمد رسول‌زاده آرام گرفت

از «پسر شجاع» تا «پت پستچی» با زنده‌یاد پرویز ربیعی/ گفت‌وگو با مهوش افشاری

ممنون که همیشه به یادمان هستید

این پیشکسوت دوبله همچنین به نقش‌های پرویز ربیعی اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: استاد ربیعی نقش‌های مکمل زیادی در دوبله داشتند. یادشان گرامی و روحشان شاد. ان‌شاءالله جوانانی که جایگزین این عزیزان می‌شوند، بتوانند آنقدر خوب کار کنند که این حرفه را حفظ کنند.

منوچهر والی‌زاده در بخشی از صحبت‌هایش از خبرنگارانی که همیشه احوال پرسش هستند تشکر می‌کند و می‌گوید: وقتی با این سن و سالمان محبت‌های شما را می‌بینیم عمرمان دوچندان می‌شود که هنوز ما را از یاد نبرده‌اید و همیشه به یاد ما هستید. به کار ما احترام می‌گذارید و برایتان مهم است. کارهای ما را گزارش می‌کنید و احوال پرسمان هستید و ما به همین محبت‌ها دلگرمیم. شما همیشه در صدر قرار دارید و من از همه شما ممنونم. ان‌شاءالله خداوند حفظتان کند.

پرویز عزیز آچار فرانسه دوبله بود/ نوبت ما هم می‌شود!
منوچهر والی زاده در مراسم خاکسپاری پرویز ربیعی

استاد ربیعی با احترام رفت

او در پایان با اشاره به مراسم خاکسپاری پرویز ربیعی اظهار می‌کند: استاد پرویز عزیز روز گذشته همزمان با خانم پردیس افکاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خانه ابدی‌شان بدرقه شدند. مراسم خاکسپاری این دو هنرمند تقریباً همزمان انجام شد. آقای ربیعی در جوار زنده‌یاد احمد رسول‌زاده آرام گرفت. مراسم ایشان به خوبی و با کمال احترام و بدون معطلی انجام شد؛ حتی همسرش برای اینکه معطلی نباشد اجازه نداد پیکر استاد ربیعی به خانه سینما برود. امروز تقریباً همه همکاران قدیمی‌مان در مراسم حضور داشتند و استاد ربیعی را بدرقه کردند. با وجود هوای سرد من خودم واقعاً شرایط مناسبی نداشتم اما نمی‌توانستم هم نروم. ما سال‌ها در کنار هم بودیم، در کنار هم خندیدیم، بی پول بودیم، با پول بودیم. هرچه که بودیم با هم بودیم و استاد ربیعی از دوستان قدیمی‌ام بود روحشان شاد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top