امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 34306 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
211 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

در حالی که اتحادیه اروپا همچنان مصمم مانده است روسیه را بر سر جنگ در اوکراین، مجازات کند اما کمبود انرژی و مواد غذایی باعث شده است این گروه در تحریم‌هایش تجدیدنظر کند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، اگر از یک مقام اتحادیه اروپا بپرسید آیا این بلوک باید به تلاش برای مجازات روسیه بر سر حمله به اوکراین ادامه دهد، پاسخ مثبتی خواهد داد. این مقام اروپایی همانطور که در مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌ها مطرح شده است، خواهد گفت که پتانسیل تحریم به حد نهایی خود رسیده است اما دلیل نمی‌شود که اتحادیه اروپا بخواهد فشارهای خود را کاهش دهند.

 با این حال اروپا بی سر و صدا در حال تسهیل تحریم‌ها علیه مسکو است. نشریه اکسپرس انگلیس، این حرکت را موافقت با درخواست‌های پوتین خوانده و بلومبرگ از آن به عنوان اصلاح تحریم‌های پیشین نام برده است. اما آن را هر چه بنامیم، به این واقعیت می‌رسیم که اتحادیه اروپا شرایط را برای خود دشوار کرده است و این وضعیت تنها شامل اتحادیه اروپا نیست.

 برای شروع، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت به معافیت‌ها برای تحریم‌های روسی اضافه کند که به کشورهای خارج از این بلوک اجازه می‌دهد با نهادهای روسیه تحت تحریم از جمله بانک‌ها و شرکت‌های دولتی مانند روسنفت همکاری کنند. آنطور که بلومبرگ گزارش کرده است، این معافیت‌ها برای نهادهایی هستند که به نظر می‌رسد برای صادرات کالاهای کشاورزی، مواد غذایی و نفت به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ضروری به شمار می‌روند.

 به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا تلاش زیادی می‌کند تا دیگران را متقاعد کند تحریم‌ها علیه روسیه، به هیچ وجه ارتباطی با اختلالات تجارت مواد غذایی یا انرژی نداشته است یا حداقل آنها قصد نداشتند اتفاق بیافتد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌های مطبوعاتی که از سوی شورای اروپا منتشر شد تا جدیدترین دور تحریم‌ها علیه طلای روسیه را اعلام کند، این مسئله را مستقیما مطرح کرد. در این بیانیه مطبوعاتی آمده است: اتحادیه اروپا متعهد است از همه تدابیری که ممکن است به ناامنی غذایی در سراسر جهان منتهی شود، اجتناب کند. هیچ کدام از تدابیری که امروز تصویب شدند یا پیش از این با در نظر گرفتن اقدامات بی‌ثبات کننده روسیه در وضعیت وضعیت اوکراین تصویب شدند، به هیچ وجه تجارت محصولات کشاورزی و غذایی شامل گندم و کود بین کشورهای غیر اروپایی و روسیه را هدف نگرفتند. تمامی این اظهارات اذعان بر این است که تحریم‌ها علیه روسیه آنطور که هدف‌گذاری شده بود، به خوبی عمل نمی‌کند و به‌جای آن به کشورهای دیگری که در مناقشه اوکراین حضور نداشتند، آسیب می‌زند یا آنها را در معرض آسیب قرار داده است.

 بعلاوه در حالی که اتحادیه اروپا در تحریم‌های خود تغییراتی داده است تا اجازه دهد نفت روسیه بیشتری تجارت شود تا از یک موج دیگر افزایش قیمت‌های نفت جلوگیری کند، انگلیس برای پیوستن به ممنوعیت بیمه نفت این بلوک علیه کشتی‌های روسی تردید دارد. مشارکت انگلیس در ممنوعیت بیمه محموله‌های نفتی به دلیل سهم بازاری که بیمه گران انگلیسی در بیمه کشتیرانی دارند، ضروری است.

گزارش اخیر روزنامه فایننشیال تایمز درباره این موضوع نشان می‌دهد که این مسئله ممکن است با متحد ژئوپلیتیکی بزرگ انگلیس و نگرانی‌اش درباره قیمت‌های نفت مرتبط باشد. آمریکا برخلاف اتحادیه اروپا و تحریم‌هایش، به دنبال راه دیگری برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه است و ایده اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه را مطرح کرده است. تاکنون انگلیس، کانادا، آلمان، ژاپن، فرانسه و ایتالیا با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند.

بر اساس جدیدترین اخباری که از کمپ گروه هفت به گوش می‌رسد، این ایده آن طور که برنامه‌ریزی شده بود، پیش نمی‌رود. بسیاری شامل تحلیلگران و فعالان صنعت کشتیرانی و رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرده‌اند که اعمال سقف قیمت روی نفت روسیه، عملی نخواهد شد و به نظر می‌رسد که گروه هفت به این گفته‌ها توجهی نکرده است.

رویترز در گزارشی خبر داده است گروه هفت به دنبال ممنوعیت کامل تمامی خدماتی است که حمل دریابرد نفت و فرآورده های نفتی روسیه در سراسر جهان را امکان پذیر می‌کنند، مگر اینکه نفت روسیه در قیمت مشخصی که با شرکای بین المللی این گروه روی آن توافق شده است، خریداری شود.

با این حال حرف زدن، از عمل کردن راحت‌تر است. هرچند وقتی همه جهان به شما نگاه می‌کند، حرف زدن هم مهم است. بنابراین، برنامه‌ریزان گروه هفت اظهار کرده‌اند که با در نظر گرفتن این موضوع و گزینه‌های دیگر، ما مکانیزم‌های خنثی سازی را در کنار تدابیر محدودکننده در نظر می‌گیریم تا اطمینان حاصل کنیم که کشورهای آسیب‌پذیرتر، به بازارهای انرژی از جمله بازار روسیه دسترسی خواهند داشت.

به عبارت دیگر، درست مانند اتحادیه اروپا، گروه هفت مراقب آن است که باعث آسیب ناخواسته به کشورهایی که در مناقشه اوکراین حضور ندارند، نشود و اطمینان حاصل کند که نفت روسیه، آزادانه به دست آنها می رسد و سپس فرآورده‌های تهیه شده از نفت روسیه به اتحادیه اروپا می‌روند. هند نفت روسیه را خریداری کرده و فرآورده‌های پالایش شده هندی را به اتحادیه اروپا می‌فروشد. در اطلاعات محموله این کشتی‌ها که مقصد آنها اتحادیه اروپاست، از روسیه نامی برده نمی‌شود.

سیاست گذاران اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا باید درک کنند که تحریم روسیه به راحتی تحریم یک صادرکننده نفت دیگر نیست. به خصوص که این صادر کننده نفت، کالاهای حیاتی بسیار دیگری مانند مواد غذایی و کود و فلزات اساسی را هم صادر می‌کند. حتی آمریکا روشن کرده که تحریم‌هایش، صادرات کود روسیه  یا درواقع صادرات محصولات کشاورزی این کشور را هدف نمی‌گیرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به نظر می‌رسد دشمن آنها، کود و محصولات کشاورزی زیادی تولید می‌کند که برای تغذیه مردم خارج از روسیه استفاده می‌شود. این موضوع برای نفت هم صدق می‌کند، به طوری که این اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا را وادار کرده است از شدت تحریم‌هایشان بکاهند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top