امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 34262 |
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
281 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

یک برنامه ساز مذهبی در پاسخ به پرسشی درباره راه های بالا بردن کیفیت برنامه های دینی در تلویزیون می گوید: مهم ترین مسئله ای که به شدت به این فضا آسیب می زند این است که دریافت درستی از اهل بیت (ع) و ظرفیت های ویژه حضرات به عنوان انسان کامل وجود ندارد؛ ضمن اینکه به ساخت اینگونه برنامه ها نگاه شخصی می شود.

سید صادق حسینی که تهیه‌کنندگی برنامه تلویزیونی «خانه‌زاد» ویژه شب‌های محرم را عهده دار است در گفت و گویی با انعکاس روز و به نقل از ایسنا در پاسخ به این پرسش‌ها که چه باید کرد برنامه‌های مذهبی صرفاً به ساختاری برای پر کردن آنتن شبکه ها تبدیل نشود؟ چگونه می توان برنامه های مذهبی را با ساختارهای روز برنامه سازی در دنیا مطابقت داد؟ راه‌های رسیدن به برنامه های باکیفیت دینی برای جذب مخاطب و خصوصا بیننده جوان کدام است توضیحاتی ارائه کرد.

این برنامه ساز خاطرنشان کرد: اگر تلویزیون را یک مدیوم جدی و اثرگذار در حوزه تعلیم و تربیت بدانیم، مگر می شود در باب حضرات معصومین (ع) که ماهیت مذهب ما هستند، بدون مطالعه و دانش کافی و کارشناسان و مشاوران قَدَر و باسواد و به روز، برنامه ای ساخت که تاثیرگذار باشد.

حسینی همچنین متذکر شد: باید تاکید کرد برنامه مذهبی جریان‌ساز نیاز به پژوهش و مطالعه گسترده دارد. هر وقت برای یک برنامه مناسبتی مذهبی، وقت و انرژی و امکانات به اندازه یک برنامه تراز اول داده شود، می توان امیدوار بود که اتفاق موثری بیفتد.

در این زمینه بخوانید:

چقدر برنامه و مهمان تکراری؟/ساخت برنامه های مذهبی در دقیقه ۹۰

مدیران صداوسیما با مناسبت های مذهبی مثل سیل و زلزله برخورد می‌کنند!

دریافت درستی از اهل بیت (ع) وجود ندارد

این برنامه‌ساز توضیح داد: اگر برنامه‌های مذهبی با نیت اثرگذاری قرار باشد ساخته شوند، در درجه اول باید یک اراده جدی از سوی مدیران در سطح کلان وجود داشته باشد؛ این اراده، بدون درک ضرورت و اهمیت شناخت درست اهل بیت (ع) و جریان تشیع شکل نمی گیرد. 
به نظرم آنچه در حال حاضر در برنامه های مذهبی و معارفی ارائه می شود اگر ناخواسته با سیره حضرات (ع) در تضاد نباشد اما فاصله زیادی تا مطلوب دارد. مهم ترین مسئله‌ای که به شدت به این فضا آسیب می زند این است که دریافت درستی از اهل بیت (ع) وجود ندارد و این مسأله مربوط به امروز نیست و از گذشته‌ نیز گریبانگیر مدیریت فرهنگی و برنامه‌سازان بوده است.

به برنامه های مذهبی تلویزیون نگاه شخصی داریم

سلیقه‌ای سراغ مسائل مذهبی می‌رویم

او سپس به نگاه شخصی در برنامه‌سازی حوزه مذهبی از سوی برخی مدیران فرهنگی اشاره و اظهار کرد: به ندرت فردی می داند که امیرالمومنین علیه السلام چهار کتاب مرجع درباره ریاضیات دارند! یا کمتر گفته شده است که موسی بن جعفر (ع) به عنوان سیاسی ترین امام ما، در چند لایه برنامه ریزی کردند و در آن مقطع با وجود اینکه در زندان بودند و مستقیم نمی توانستند با یاران و نواب خود در تماس باشند اما توانستند جریان تشیع را گسترش دهند. یا در باب امام شناسی و نگاه رحمانی اهل بیت (ع)، کمتر مطرح می شود که مثلا سیدالشهدا در زیارت اربعین، که انشاء امام معصوم (ع) است، اینگونه معرفی می شوند که: «و بذل مهجته فیک» خون قلبش را در راه تو داد تا این دو عنصر و دو اصل در جامعه زنده بشود «لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله»، مردم از جهالت نجات پیدا کنند عالِم و دانشمند بشوند و از ضلالت و گمراهی عملی نجات پیدا کنند هدایت بشوند. یا در واقعه کربلا میبینم حضرت حسین (ع) تا آخرین لحظات هم دنبال دستگیری و نجات آدم هایی هستند که حتی قصد جان امام زمانشان را کرده اند! چگونه می شود از این ها فاصله گرفت و حرف از حسین (ع) زد؛ اما وقتی موضوعات را برای بعضی متولیان و مدیران در بخش‌های مختلف مطرح می کنیم، بی توجه از کنارش رد می شوند و در نتیجه کاملاً شخصی و سلیقه ای به سراغ مسائل مذهبی رفته ایم.

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به پرسشی درباره دلایل پایین آمدن کیفیت اغلب برنامه های مذهبی، تصریح کرد: بر این اساس خروجی کارها هم همین می شود که می بینیم، حالا وابسته به ذائقه امروز یک مدیر، یا یک جریان، محصولاتی تولید می شود که گاهی و به ندرت مقبول مردم می افتد و خیلی اوقات فقط یک کاری انجام شده است. واقعیت این است که تا وقتی این مسئله درست نشود و هزینه نشود، «همانطور که شما اشاره کردید» اتفاق ویژه و تاثیرگذاری نمی افتد؛ یعنی ما باید سیره اهل بیت(ع) را به میدان بیاوریم، مطالعه کنیم و اگر لازم باشد یک سال یک تیم حرفه ای در این زمینه مطالعه کنند، برای اینکه ۱۰ شب و یا حتی یک شب، راجع به یکی از حضرات کاری ساخته شود. 

وی گفت: متاسفانه اتفاقی که می‌افتد این است که در زمانی محدود، و نزدیک به مناسبت ها، همه دنبال این هستند که باید برنامه تولید کنیم که چه و چه باشد! طبعاً در این برنامه‌ها خیلی جای امیدواری نیست و جریان سازی اتفاق نمی افتد.

به برنامه های مذهبی تلویزیون نگاه شخصی داریم

«خانه زاد» سراغ سوژه های مغفول رفته است

حسینی در ادامه به برنامه «خانه زاد» که برای شب های محرم شبکه دو تدارک دیده شده است، اشاره کرد و توضیح داد: کاری که ما در این برنامه می‌کنیم،  گرچه که از مباحث قبلی مستثنی نیست اما با حمایت دوستان شبکه دو و مجموعه هنری رسانه ای نهضت مدیا، سعی کردیم به حوزه ای بپردازیم که کمی مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده است. معمولا مداح ها و سخنران ها به دلیل اینکه ویترین هیأت هستند و همه آنها را می‌بینند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، اما هیأت و هیأت داری یک کار تیمی است و افراد زیادی دست به دست هم می دهند تا این مجموعه اثرگذار تشکیل شود. ما قصد داریم سراغ دیگر افراد و خادمان هیأت برویم؛ به عنوان مثال پیرمردی که چهل ـ پنجاه سال است در مراسم امام حسین (ع) چای می ریزد، پر از تجربیات و مشاهداتی است که بعضا کم نظیر و شنیدنی است. یا میان دار هیأت و یا کفش داری که یک عمر خدمت کرده است و کمتر به نظر می‌آیند چون کمتر دیده می شوند، ویژگی شان هم این است که آدم های مخلص تری اند و به طبع این اخلاص که نشأت گرفته از توجه خود امام است، حرفهایشان می‌تواند تاثیرگذارتر باشد.

وی تاکید کرد: شخصا بر این باورم که کار در این حوزه هرچقدر به اخلاص نزدیکتر شود، اثرگذارتر است و لذا ما تلاش کردیم که این کار را در برنامه انجام بدهیم حالا با توجه به کمبود زمان و شرایط خاصی که معمولا این پروژه ها دارند، نمی دانیم واقعاً چقدر به نتیجه مطلوب برسیم اما در هر صورت تلاش شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

فرزند علی سلیمانی: ریتم برنامه‌های مذهبی منطبق با جوان‌ها باشد

چطور برنامه های مذهبی مان را تاثیرگذار کنیم

تهیه کننده برنامه محرمی «خانه زاد» در پایان اظهار کرد: امیدواریم که واقعاً همه با هم این موضوع را دغدغه قرار بدهیم. به خصوص برای مدیران و افرادی که در حوزه فرهنگی کاری انجام می دهند، بیاییم آموزش ویژه بگذاریم. به عنوان مثال یک دوره آموزشی سیره امام و امام شناسی برای همه برنامه سازان و حتی مدیران فرهنگی گذاشته شود، ما تا نشناسیم که نمی توانیم بشناسانیم. اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً برنامه های مذهبی‌مان برای مخاطب تأثیرگذار و جریان‌ساز خواهد بود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، ویژه برنامه خانه زاد از تولیدات محرمی شبکه دوم است که از سه شنبه، ۱۱ مرداد هرشب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه پخش خواهد شد. این برنامه گفت و گو محور هرشب با یکی از خادمین هیات های مذهبی به گفت و گو می نشیند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top