امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 33608 |
تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
134 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

یک استاد ارتباطات نگاه خود درباره‌ی تجمع روز دوشنبه جشن واقعه غدیر خم را چنین توصیف می‌کند: مناسبت‌های مذهبی غیر از اینکه امکان یک مناسک جمعی و یک ابراز احساسات گروهی را می‌تواند فراهم کند، یک مبنا و یک انگیزاننده اعتقادی و یک پیشران اعتقادی و اندیشه‌ای دارد که قوی‌تر از موارد دیگر است و مردم به آن علاقه‌مند هستند.

محمدرضا خوشرو ـ استاد ارتباطات و مدیر شبکه نسیم ـ درباره‌ی نگاه جامعه‌شناسانه خود به اجتماع جشن ۱۰ کیلومتری غدیر اظهار کرد: افکار عمومی نیاز به انجام مناسک جمعی در جوامع دارند؛ لذا خیلی از رویدادهایی که در سطح جوامع می‌بینیم که با تجمع شکل می‌گیرد، علاقه مردم به این است که یک رفتار را به صورت گروهی انجام بدهند و شادی‌های خودشان را با هم به اشتراک بگذارند. لذا دسته‌جات عزاداری در ایام مناسبت‌های مذهبی یا مراسم تشییع بزرگان یکی از این دلایل است. در حوزه مباحث شادی هم اعیاد این فرصت را فراهم می‌کنند و یا شادی‌هایی که پس از پیروزی یک مسابقه مهم ورزشی بین طرفداران اتفاق می‌افتد نشانه همین شادی گروهی است.  

وی در ادامه گفت: مناسبت‌های مذهبی غیر از اینکه امکان یک مناسک جمعی و یک ابراز احساسات گروهی را می‌تواند فراهم کند، یک مبنا و یک انگیزاننده اعتقادی و یک پیشران اعتقادی و اندیشه‌ای دارد که قوی‌تر از موارد دیگر است و مردم به آن علاقه‌مند هستند. مثل پیاده‌روی اربعین که مورد استقبال خیلی از مردم قرار می‌گیرد و جا می‌افتد و یا مناسبتی مثل شب‌های قدر با وجود اینکه شاید امری است که در خلوت باید بیشتر انجام شود می‌بینیم که مردم مایلند بیشتر در خلوت و در فضای گروهی آن را پیش ببرند.

تجمع غدیرخم یک پیشران اعتقادی و اندیشه‌ای دارد

این استاد ارتباطات درباره‌ی تجمع روز گذشته عید غدیرخم نیز یادآور شد: عید غدیر بزرگترین عید مسلمانان و شیعیان است و در کشورهای شیعی و مسلمان طبیعتا باید بزرگترین عید کشورشان باشد؛ منتهی در سال‌های مختلف برخی از رویدادهای دیگر آمده و بر این غلبه کرده است. برخی از شهرها رسم و رسوم‌هایی از جمله دید و بازدید در خانه‌های سادات، تکریم سادات و … دارند، اما باز هم کم است. در طول این سال‌ها تلاش‌هایی شده بود که این حس را بتوانند به منصه ظهور بگذارند ولی خروجی، همچنان آنطور که باید و شاید قانع‌کننده نبود. اما مراسم امسال با همین هدف برگزار شد که برای مردم باشکوه باشد و بتوانند آن شادی گروهی را بروز دهند و این اتحاد را در زیر پرچم امیرالمومنین (ع) نمایش دهند. شیعه در جهان اسلام اقلیت محسوب می‌شود و این تجمع برای ما شیعیان ارزشمند است؛ اینکه اقلیت در کشوری که در سطح اکثریت است، بتواند خودی نشان دهد، احساس خوبی برای شیعیان است؛ اینکه بتوانند تجمعشان را که نماد قدرت است بروز دهند. وقتی مذهبی در اقلیت قرار دارد، پیروانش تمایل این را بیشتر دارند که کار گروهی بیشتری داشته باشند.

خوشرو سپس با اشاره به برگزاری جشن عید غدیر یادآور شد: فارغ از اینکه این مسئله مسئله جشن همه ی مسلمانان است یعنی خیلی از مسلمانانی هم که در مذهب تشیع نیستند، به واقعه غدیر اعتقاد دارند و قبول دارند که این اتفاق اتفاق بسیار بزرگی در تاریخ صدر اسلام بوده حتی اگر مذهبشان شیعه نیست؛ این اتفاق هم جنبه ی شادی دارد، هم تجمع معنادار است و هم آن نیاز مناسک گروهی، لذا برنامه ای تدارک دیده شدتا بتواند بازنمایی بیرونی پیدا کند. تدارک با یک سرعت زیاد و بازه زمانی کم صورت گرفت. به هر حال شهر تهران زیرساخت تجمعات این چنینی را به اندازه کافی ندارد. خیلی تلاش شد که این امکان با حداقل این باشد که تجمع با وجود اینکه ایجاد انسداد می کند، مردم بتوانند از این فضای شادمانی بهترین استفاده را کنند و به نظر می رسد مورد استقبال مردم هم واقع شد.

در این زمینه بخوانید:

جایگاه ویژه کودکان در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر

تجمع غدیرخم یک پیشران اعتقادی و اندیشه‌ای دارد

مدیر شبکه نسیم، درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت این نوع برنامه‌ها، به ناهماهنگی‌ها و ترافیک‌ها و … هم اشاره کرد و گفت: به نظرم این ایرادات هم وجود دارد اما با توجه به اینکه این برنامه در فاصله زمانی کمی چیده شد و برای اولین بار هم اتفاق می‌افتاد، تا حدودی پذیرفته است و می‌شود این مسائل را هم توجیه کرد؛ چراکه تاکنون چنین کاری در تهران اتفاق نیفتاده بود که تجمع دینی در این ابعاد اتفاق بیفتد. ایرادها حتما به زیرساخت‌های شهری در قبال این نوع کارها وارد است و مدیریت بهتری از لحاظ میدانی می‌توانست اتفاق بیفتد، لکن خوبی آن این است که در فضای جشن این اتفاق انجام شد و بسیاری در معطلی‌ها در حالت شادمانگی بود و نه حالت عصبی و این فضای شادمانی باعث شده بود میزان صبر افرادی که این انتظار را می‌کشند بیشتر شود.

خوشرو در پایان درباره‌ی لزوم آشنایی کودکان با واقعه غدیر که روز گذشته هم حضور پررنگی در تجمع داشتند و پیام چنین تجمع‌هایی برای نسل جدید نیز اظهار کرد: به طور کلی هر چه مخاطب آموزه‌های فرهنگی و اعتقادی کمتری داشته باشد، امکان انتقال مفاهیم بیشتر است؛ لذا در اینگونه موارد، هم می‌شود بچه‌ها را شاد کرد و هم فارغ از اینکه واقعه‌ی غدیر برای کودکان تبیین شود، به یک عید مذهبی حس خوبی داشته باشند و در ذهنشان جا بیفتد؛ خود این اتفاق مثبت است. سپس گام به گام هر چقدر جلو می‌رویم بتوانیم محتوا به آن‌ها تزریق کنیم و بیش از یک خاطره خوب، انتظار داشته باشیم که مفاهیم مربوط به ولایت و جانشینی پیامبر و استمرار این رسالت پیامبر به بچه‌ها انتقال پیدا کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top