امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 33546 |
تاریخ انتشار : ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
188 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

محمدرضا ورزی، کارگردان و فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون می گوید: “در امر پرداخت به واقعه‌ی مهمی چون “غدیر” در بخش نمایش و تصویر غفلت کرده ایم و همه در این غفلت سهیم هستیم.”

او که تاکید دارد با جان و دل از ساخت آثار نمایشی با موضوع “غدیر” استقبال می کند، تولید آثار فاخر تلویزیونی در این زمینه را منوط بر فراهم آوردن بستر مناسب تولید توسط مسوولان و متولیان امر می ‌داند. 

“سلمان فارسی” به شکل کامل واقعه غدیر را پردازش خواهد کرد

ورزی در آستانه فرا رسیدن عید سعید غدیر خم در گفت‌وگویی با انعکاس روز و به نقل از ایسنا درباره ضرورت پرداختن به واقعه “غدیر” در قالب مجموعه های نمایشی تلویزیون و اینکه چرا آنطور که باید و شاید در این زمینه، آثار تلویزیونی نداشتیم؟ تصریح کرد: متاسفانه طی این سالها به این واقعه مهم پرداخته نشده است اما آنطور که مطلعم، استاد داوود میرباقری در سریال فاخر “سلمان فارسی” به شکل گسترده و کامل، واقعه غدیر را پردازش خواهند کرد و بخشی از این پروژه این واقعه مهم رابه تصویر می‌کشد. شخصا همیشه درباره وقایع مهم و جهان شمولی چون غدیر، معتقدم نباید محدود، به چنین وقایعی پرداخت. موضوعی مثل غدیر واقعاً ظرفیت این را دارد که از زوایای مختلف بطور گسترده به آن پرداخته شود. دراین نقطه، یک نکته‌ی کلیدی وجود دارد. تبیین اسلام ناب در واقعه غدیر بسیار مطرح است.

کارگردان سریال‌های “تبریز در مه”، “سالهای مشروطه”، “ستارخان “و “عمارت فرنگی” تاکید کرد: وقایعی چون عاشورا، غدیر، مبعث حضرت رسول (ص) و حتی سفر تاریخی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) از مدینه تا مرو و سپس طوس و نیز دوران میلاد حضرت ولی عصر(عج) تا پایان دوره غیبت صغری از جمله اتفاقات مهمی هستند که باید به آنها پرداخت. همچنین عید سعید قربان نیز از جمله وقایع مهم ماست که در عالم هستی اهمیت بالایی دارد و نباید از دریچهیک روزشمار تاریخی آن را واکاوی نمود. حتی باید ظرفیت های محتوایی این وقایع را دید و به آنها پرداخت.

داوود میرباقری از غدیر بگوید اطمینان خاطر حاصل می شود 

این فیلمساز که در کارنامه کاری اش ساخت فیلم سینمایی “ابراهیم خلیل الله” را به عنوان یک اثر مذهبی ثبت کرده است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ساخت آثار نمایشی با موضوع غدیر چقدر می تواند از سوی تلویزیون در قالب دستورالعمل به کارگردانان ابلاغ شود و چه دشواری‌هایی دارد؟ خاطرنشان کرد: هر کاری دشواری‌های خاص خودش را دارد و قطعا علاوه بر استقبال کارگردانان و فیلمنامه نویسان و بطور کلی هنرمندان، ابتدا مسئولین امر باید شرایط لازم تولید آثار فاخر با این موضوع را فراهم کنند اما اینکه چه کسی بپردازد، زاویه نگاه، محتوا، رویکرد و پیام چه باشد، خیلی مهم است.

وی اضافه کرد: اینکه داوود میرباقری از غدیر بگوید، تاحدود زیادی این اطمینان خاطر حاصل می شود. یعنی ایشان وقتی از حاشیه واقعه عاشورا در سریال فاخر “مختارنامه” گفتند، ما کاملاً با یک پیام مواجه شدیم و خیلی هنرمندانه این کار را انجام داده بود. “مختارنامه”، سراسر پیام به زمان امروز بود. به نظرم حتی ساختار لحظه هایی که ایشان از واقعه کربلا در این سریال به تصویر کشیدند، فوق العاده بود.‌ 

ورزی همچنین درباره اینکه خودش چقدر به ساخت آثار نمایشی با موضوع غدیر تمایل دارد؟ از این اتفاق استقبال کرد و گفت: با سر و جان می پذیرم و دلم می خواهد در این زمینه کار کنم. خیلی از فیلمسازان مثل بنده با دل و جان حاضریم برای واقعه غدیر حتی یک نماهنگ بسازیم یا حتی به اندازه یک دقیقه تولید کنیم. تولید فیلم های کوتاه و بلند با موضوعیت غدیر بسیار در عصر حاضر ضرورت دارد.

در آثار نمایشی و صحنه ای از غدیر غفلت کرده ایم

او در ادامه همین صحبت هایش به ضرورت پرداخت به محتوای غدیر اشاره و اظهار کرد: فیلم ها و سریال ها ممکن است مربوط به زمان امروز باشند اما به نظرم باید پیام غدیر در محتوای آثار بروز کند چون غدیر فقط این نیست که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، جانشین و ولی جامعه را انتخاب می‌کنند، بلکه محتوای غدیر یک پیام اغناشده‌ی بشری دارد. به نوعی به پیام عظیم مهدویت،‌ آخرالزمان و صیانت از آخرین دین خدا متصل می شود. بحث غدیر ‌مسئله‌ای است که هرچه جلوتر می‌رویم، ملموس‌تر می شود.

غفلت از واقعه غدیر خم در تصویرها، نمایش‌ها و سریال‌ها
محمدرضا ورزی

این کارگردان سپس به کتاب هایی با موضوع غدیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در زمینه کتاب خیلی زحمت کشیده شده است، علما و اندیشمندان در ادوار مختلف، بسیار از غدیر نوشته‌اند. همچنین شعرای بزرگ نیز اشعار ارزنده‌ای چه در گذشته و چه امروز، از غدیر سروده اند. شکر خدا در این بخش‌ها کم نداریم  اما در زمینه نمایش روی صحنه (تئاتر)، موسیقی و کار تصویری البته نه فقط فیلم و سریال، بلکه نماهنگ و فیلم های کوتاه متاسفانه غفلت شده است و همه هم در این غفلت سهم داریم. از خودم که با شما صحبت می کنم سهیم هستم تا مدیر و مسئول و وزیر و وکیل! باید علاوه برتلویزیون، در سینما هم این اتفاق بیفتد و یک اثر فاخری درباره واقعه ‌غدیر و پیام جهانی این واقعه بزرگ تولید شود.

ورزی با تاکید بر اینکه نباید اهمیت غدیر را تنها به روز عید محدود کرد، در عین حال به ضرورت پرداخت این واقعه در صحنه تئاتر کشورمان اشاره کرد.

غدیر فرهنگ جهانی است

وی تصریح کرد: از واقعه غدیر به راحتی عبور نکنیم. به عنوان مثال باید پیش از فرارسیدن عید غدیر، صحنه را برای کارهای بزرگی در همین زمینه آماده کنیم. چطور در تالار وحدت درباره خیلی از کارها آثار فاخری ارائه می دهند که نام نمی برم و اتفاقاً کارهای پر هزینه و بعضاً هم ممکن است فرنگی باشند و قصه ایرانی نداشته باشند اما آیا پیام غدیر به آن اندازه نیست که روی صحنه یک کار بزرگ انجام بدهیم و حتی در خارج از کشور که اتفاقا تشنه آشنایی بااین فرهنگ هستند نمایش بدهیم؟ واقعه غدیر فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست، بلکه فرهنگ جهانی است.

این کارگردان سپس با تاکید بر اینکه نباید واقعه کربلا را در ۱۰ روز محرم خلاصه کرد یادآور شد: واقعه کربلا را هم نباید منحصر به دهه اول محرم دانست. داستان کربلا و عاشورا فقط بستن آب بر روی امام حسین (ع) و یارانشان نیست بلکه مفاهیم عمیق عاشورا که به یک مکتب جهانی تبدیل شد، چراغ راه بشریت تا پایان زمان گردید. 

محمدرضا ورزی در پایان اعلام کرد که فعلا مشغول ساخت فیلم و سریالی برای تلویزیون نیست و منتظر است ببیند تا در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top