امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 13 ذو القعدة 1445 | 2024-05-20
کد خبر: 23678 |
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
279 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

یک عضو شورای شهر تهران گفت: سازمان آتش­ نشانی شهرداری تهران در حوزه منابع انسانی کمبودهای جدی دارد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، احمد صادقی در چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در آستانه روز آتش نشان گفت: حوادثی همچون حادثه آتش ­سوزی در ساختمان پلاسکو ثابت کرد که آتش­ نشانان ما از هیچ تلاشی برای بهبود ایمنی و کاهش خطر حوادث دریغ نکرده و نخواهند کرد. سازمان آتش ­نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بی ­شک بزرگترین سازمان آتش­ نشانی کشور و منطقه است و بنا بر شرایط پایتخت و نیز خطرهای نوظهور شهری همچون اماکن زیر سطحی، تونل های ترافیکی، خطوط انرژی، مواد شیمیایی و همچنین مخاطرات صنعتی که در حریم شهر قرار دارند، توان و ظرفیت­ های فنی خود را سازماندهی کرده است.

وی افزود: با این حال طی بررسی ­های به ­عمل آمده مشخص شده است که سازمان آتش­ نشانی شهرداری تهران در حوزه منابع انسانی کمبودهای جدی دارد و تعداد افراد شاغل در این سازمان به مراتب از ظرفیت منابع انسانی ساختار سازمانی آن کمتر است. توسعه سازمان آتش ­نشانی و ساخت و افتتاح ایستگاه های جدید آتش ­نشانی که مستلزم بررسی ­های فنی در حوزه های مختلفی از جمله جغرافیای شهری و سایر ملاحظات و مطالعات وابسته است، باید در حوزه سرمایه ­های انسانی نیز مورد توجه قرار گیرد. معضل کمبود نیروی تخصصی در سازمان آتش ­نشانی مساله ­ای است که باید در یک بازه زمانی کوتاه مدت حل و فصل شود و این مساله به حد نصاب استاندارد بازگردد.

صادقی ادامه داد: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، ارتقای انگیزه کاری آتش ­نشانان تهرانی به عنوان رکن اصلی سرمایه ­های این سازمان، مستلزم توجه جدی است.بهبود شرایط سرمایه ­های انسانی در سازمان آتش ­نشانی، ارتقای وضعیت معیشتی، رسیدگی به وضعیت مسکن آتش ­نشانان با ایجاد و یا توسعه تعاونی ­های مسکن ویژه آتش­ نشانان شهرداری تهران و نیز ارائه بسته ­های ویژه خدمات رفاهی جزء مسائلی است که بنظر می ­رسد باید در اولویت قرار گیرند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طبق ماده ۶ قانون نظام هماهنگ پرداخت که شهرداری ­ها تابع آن هستند، به دستگاه­ ها اجازه داده شده است که فوق ­العاده­ های خاصی را برای بهبود و تطبیق حقوق و دستمزد مشاغل تخصصی خود ایجاد کنند و با توجه به این قانون و با عنایت به تخصصی بودن حیطه فعالیت ­ها و ماموریت ­های سازمان آتش ­نشانی تهران، انتظار می رود موضوع در شورای اداری استخدامی شهرداری پایتخت مطرح و مصوبه ­ای در جهت بازبینی و افزایش سختی شغل کارکنان سازمان آتش ­نشانی دریافت شود.

وی افزود: شرایط سخت کاری آتش ­نشانان سبب فرسودگی شغلی این افراد می شود و رسیدگی به وضعیت رفاهی، معیشتی و مسکن این افراد، بدون شک در کندی روند فرسودگی نیروها تاثیرگذار است.سازمان آتش ­نشانی همچنین در سایر حوزه ­ها نیز نیاز جدی به حمایت و پشتیبانی مستمر مجموعه مدیریت شهری دارد و بهبود ظرفیت ­های اعتباری و بودجه ­ای برای این سازمان بسیار اثربخش و کارآمد است. نباید فراموش کرد که کلانشهر تهران در اقلیمی قرار گرفته که حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساخت، هر روز بیش از گذشته موجودیت و سرمایه ­های شهر را تهدید می­ کند.

صادقی تاکید کرد: لازم است که سرمایه ­گذاری بهینه و مستمر از جمله تامین و رشد اعتبارات لازم برای تضمین بهبود خدمات این سازمان در دستور کار قرار گیرد و پشتیبانی از سازمان آتش ­نشانی نیازمند عزم جدی مجموعه شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهرداری پایتخت است. موضوعاتی نظیر تامین تجهیزات جدید، هوشمندسازی برخی فرآیندهای حساس در حوزه مقابله با حوادث، سرمایه ­گذاری برای ارتقای زیرساخت­ های آتش­ نشانی شامل توسعه، مقاوم ­سازی و بهبود ایستگاه های آتش­ نشانی، ادامه روند بهبود و تکمیل مرکز آموزش آتش ­نشانی با توجه جدی به ضرورت ارتقای کیفیت کالبدی این مرکز آموزشی، سرمایه ­گذاری مناسب برای ایجاد شرایط لازم برای تقویت بخش فنی – مهندسی این سازمان و نیز جایگزین کردن ادوات و تجهیزات فرسوده سازمان از جمله موارد حائز اهمیتی هستند که باید به فوریت مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات مهمی که انتظار می ­رود در این سازمان پیگیری شود، ضرورت برگزاری دوره ­های آموزشی و استفاده از دانش روز جهان با تکیه بر استانداردهای بین­ المللی است که این امر باید در یک مسیر صحیح و استفاده از ظرفیت ­های علمی داخل کشور و نیز استفاده از تجربیات سایر کشورها اجرا شود. موضوع بسیار حائز اهمیت دیگری که نیاز به اهتمام جدی در سازمان آتش ­نشانی و حمایت تمام و کمال در مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران دارد مساله رسیدگی به وضعیت ایمنی اماکن و ساختمان های شهر تهران است.

صادقی تصریح کرد: با توجه به اینکه حفاظت شهر در برابر حریق و حوادث انسان ساخت و ارتقای مستمر کیفیت ایمنی در اماکن و تاسیسات شهری مورد تاکید مدیریت شهری و خاصه از مهمترین دغدغه‌های سازمان آتش نشانی است، لذا باید رویکرد اصلی این سازمان اجرای اقدامات پیشگیری محور، مبتنی بر کاهش خطر و پیش­ بینی تمهیدات ایمنی در ساختمان های پرخطر باشد.

وی ادامه داد: ضعف در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری­ ها و نبود تناسب جامعیت این قانون با شرایط و پیچیدگی­ های کلانشهر تهران، باعث بی توجهی مالکان و بهره برداران ساختمان­ ها به دستورالعمل ­ها و اخطاریه های صادره توسط سازمان آتش ­نشانی برای کاهش خطر حریق شده است. در شرایط موجود، بسیاری از مالکان و بهره ­برداران از ورود بازرسان به داخل ساختمان­ ها ممانعت به­ عمل می­ آورند که عواقب چنین موضوعاتی سبب بروز حوادث و خسارات جدی به شهروندان می ­شود.

وی تاکید کرد: بر اساس آمارها به طور میانگین حدود هشت درصد افزایش سالیانه در نرخ حریق ­های ساختمانی در شهر تهران مشاهده می ­شود و حدود ۲۵ درصد از کل حریق های پایتخت را آتش سوزی های ساختمانی (Indoor) تشکیل می ­دهد. همچنین طی مدت اخیر بیش از ۳۳ هزار ساختمان در شهر تهران توسط سازمان آتش­ نشانی مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته ­اند که از این میان حدود ۳۵۰۰ ساختمان پرخطر و تعداد ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر تشخیص داده شده ­اند. چالش ایمن سازی بازار تهران از جمله مواردی است که نیاز به اهتمام جدی در شهرداری و حتی دولت دارد و ایجاد بسترهای قانونی و مکلف ساختن کسبه بازار به حفظ این مجموعه ارزشمند تاریخی، ایجاد سیستم مانیتورینگ هوشمند در بازار و ارتقای ظرفیت­ های ایمنی حریق، چه در حوزه پیشگیری از و چه در حوزه مقابله با حوادث، از جمله اقداماتی است که باید بدان پرداخته شود.

صادقی افزود: رفع چالش تغییر کاربری ها به خصوص در ساختمان های قدیمی و بناهای تاریخی، نیازمند عزم جدی در مجموعه مدیریت شهری است؛ چرا که ساختمان های تاریخی، هویت این شهر را تشکیل می ­دهند و ضرورت حفاظت و صیانت از آن یکی از وظایف مهمی است که باید با استفاده از ظرفیت ­های علمی و عملیاتی مجموعه شهرداری تهران بدان پرداخته شود. چالش­ هایی نظیر صدور مجوزهای بهره ­برداری برای ساختمان ­ها قبل از دریافت تاییدیه ایمنی، اجرا نشدن ضوابط ایمنی در ساختمان­ ها و اماکن دولتی، گران بودن ارائه پیام ­های ایمنی از طریق رسانه ملی و طولانی شدن رسیدگی و تصویب لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی، همه بیانگر ضرورت توجه بیش از پیش به حوزه پیشگیری از حریق و کاهش خطر حوادث است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top