امروز: چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 8 ذو القعدة 1445 | 2024-05-15
کد خبر: 13279 |
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ | ارسال توسط : |
278 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

مراسم بیست و یکمین سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران صبح روز یکشنبه (۱۶ آذر ماه) با حضور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با جمع اندکی از مدیران و خبرنگاران این رسانه برگزار شد.

مراسم سالروز تاسیس «انعکاس روز و به نقل از ایسنا» امسال برخلاف سال‌های گذشته بدون شور و هیجان و با حضور جمع اندکی از مدیران و خبرنگاران این خبرگزاری،  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. مراسم ساده‌ای که همانند بسیاری از برنامه‌ها، به‌دلیل شرایط حاکم بر کشور و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تنها برای یادآوری ۲۱ سال تلاش جمعی دانشجویان ایران اسلامی در عرصه خبری، در محل این خبرگزاری برگزار شد.

******

در ابتدای این مراسم علی متقیان ـ مدیرعامل انعکاس روز و به نقل از ایسنا ـ در سخنانی اظهار کرد: در آغاز بیست و دومین سال فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران و در پایان بیست و یک سال تجربه اطلاع‌رسانی، در آستانه شانزدهمین سالروز شهادت دو شهید آسمانی انعکاس روز و به نقل از ایسنا ـ شهیدان اسماعیل عمرانی و محمد حسن قریب ـ سلام و درود خویش را نثار روح بلند این دو شهید آسمانی و شهیدانی که حماسه ۱۶ آذر را آفریدند کرده، از برکات حضور معنوی این شهیدان  بهره‌مند می‌شویم و یاد می‌کنیم از انعکاس روز و به نقل از ایسنایی‌های عزیزی که در این سال‌ها دعوت حق را لبیک گفتند و به دیار معبود شتافتند.

او خاطرنشان کرد: بحمدالله انعکاس روز و به نقل از ایسنا در این ۲۱ سال به برکت دعای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در آغازین روز تاسیس انعکاس روز و به نقل از ایسنا که فرمودند «ان شاءالله موفق باشید»، در صحنه رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران خوش درخشید و در سال‌های اول به عنوان اولین خبرگزاری انقلاب اسلامی تاسیس شده، توسط نهاد انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی چنان اعتباری به‌دست آورد و جای خویش را در اطلاع‌رسانی نظام باز کرد که زبانزد خاص و عام شد و به تعبیبر مرحوم دکتر معتمدنژاد (که در این ایام سالروز از دست دادنش بود)، انعکاس روز و به نقل از ایسنا نقطه عطف اثرگذاری در تاریخ مطبوعات شناخته شد و تاریخ رسانه کشور به دو دوره قبل و بعد از انعکاس روز و به نقل از ایسنا تقسیم شد.

متقیان افزود: از این اعتبار گذشته، به‌دست آوردن اعتماد مخاطبان به عنوان ولی‌نعمت رسانه‌ها و پذیرش مدیران محترم مسئول مطبوعات و سایت‌های معتبر و کسب بیشترین آمار بهره‌مندی از اخبار انعکاس روز و به نقل از ایسنا در مطبوعات و رسانه‌ها، توفیقی است که به‌نام این رسانه دانشجویی ثبت شده است. این اعتماد، سرمایه بزرگی است که خداوند متعال به این خبرگزاری ارزانی داشته و خدای بزرگ را شاکریم بر این همه نعمت که خود فرمود «لان شکرتم لازیدنکم…».

مدیرعامل انعکاس روز و به نقل از ایسنا سپس بیان کرد:‌ این موفقیت‌ها پس از عنایت الهی، به‌دست همکاران عزیز و دانشجویان توانمندی تحقق یافت که صادقانه در جهت حفظ نظام اسلامی،‌ بدون چشم داشت به ارتزاق از سوی صاحبان خبر و صاحبان سیاست و صاحبان قدرت باطل و به‌دور از وابستگی جناحی و خطی و حزبی، اولین قدم ورود به دنیای خبر را در انعکاس روز و به نقل از ایسنا برداشتند و همراه با انعکاس روز و به نقل از ایسنا آموزش دیدند و سعی و خطا کردند و همچنان روی پای خود ایستادند تا به خبرنگاری حرفه‌ای و مستقل و غیروابسته تبدیل شدند و تلاش کردند که دامن خبر، آلوده به حق و ناحق‌های جناحی نشود؛ چرا که آموخته بودند «زیر بارند درختان که تعلق دارند».

متقیان با بیان اینکه «استقلال فکری و عدم وابستگی به یک جناح خاص، انعکاس روز و به نقل از ایسنا را به خبرگزاری نظام اسلامی تبدیل کرد»، گفت: این خبرگزاری با انتقال صدای جامعه به مسوولان از همه ارکان جمهوری اسلامی ایران حمایت خبری کرده و کلیه خبرهای خوب، مفید و امیدبخش را برای جامعه مخابره کرده، هدف خود را از اطلاع‌رسانی صادقانه، آگاهی عموم جامعه از انجام خدماتی عنوان کرده است که از سوی همه نهادها و دستگاه‌ها و تشکیلاتی که بدون حب و بغض و خالصانه در جهت رضای الهی به خدمت مشغولند. این نوع اطلاع‌رسانی برای انعکاس روز و به نقل از ایسنا از خدمات همه ارکان نظام بالسویه است و اعتقاد دارد خط کشی کردن و تفاوت قائل شدن بین ارکان نظام و یکی را بر دیگری مقدم داشتن و در خبرها و تحلیل‌ها و گزارش‌ها ارکان نظام را خدای ناخواسته رو در روی یکدیگر قرار دادن و دامن زدن به اختلاف‌ها جز القای یأس و ناامیدی در میان جامعه به‌ویژه جوانانی که آینده سازان و مدیران آینده نظام اسلامی هستند، سودی نداشته و نتیجه آن جز سرخوردگی و ارجاع به رسانه‌های بیگانه، فایده‌ای دیگر نخواهد داشت.

مدیرعامل انعکاس روز و به نقل از ایسنا افزود: انعکاس روز و به نقل از ایسنا افتخار دارد مطابق خط مشی اعلامی با چنین روحیه انقلابی و با کمک نیروهای جوان، تحصیل کرده، توانا، کار آمد، معتقد و همراه و کارشناس حرفه‌ای رسانه به عنوان یک خبرگزاری معتبر وابسته به نهاد انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی به کار خود ادامه داده، کلیه اخبار و گزارش‌ها و تحلیل‌های اثربخش خود را بدون سیاه‌نمایی، یکسونگری و قضاوت از پیش‌تعیین شده و به‌دور از افراط و تفریط، بر اساس واقعیت‌ها، آگاهی‌سازی و رفع مشکل جامعه و حذف محرومیت‌ها با پشتیبانی اطلاعات مردمی، تهیه و منتشر کند.

متقیان اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های انعکاس روز و به نقل از ایسنا می‌توان به حضور سر از پا ناشناخته خبرنگاران و عکاسان و دست‌اندرکاران در روزگار سخت قهر طبیعت در زلزله و سیل، روزگار حادثه تلخ پلاسکو اشاره کرد و اینکه در این روزهایی که این ویروس ناخوانده زندگی جهانیان را دگرگون کرده، در کنار کادر درمان، حامی واطلاع‌رسان پیام‌های تیم پزشکی باشد و همچون گذشته در کنار مردم و مخاطبان خود، سعی در انتشار اخبار امیدوارکننده داشته و مردم را به وظایف خود در زمینه برخورد با عواقب این ویروس منحوس آشنا کرده و به سهم خود دردی را از جامعه بکاهد.

او در پایان یادآور شد:‌ اینک در آغاز بیست و دومین سال فعالیت خبرگزاری انعکاس روز و به نقل از ایسنا بار دیگر با شهیدان انعکاس روز و به نقل از ایسنا و دیگر شهیدان اهل قلم، پیمان می‌بندیم که قلممان در خدمت دفاع از مظلوم و حمایت از نظام اسلامی که حاصل خون هزاران شهید شاهد است، استوار و محکم و امید داریم قلممان شایسته قسم الهی باشد.

پیشنهادهای معاون مطبوعاتی به انعکاس روز و به نقل از ایسنا

در ادامه محمد خدادی ـ معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ که به مناسبت بیست و یکمین سالروز تاسیس انعکاس روز و به نقل از ایسنا مهمان این خبرگزاری شده بود، در سخنانی خاطرنشان کرد: فرصت مغتنمی است که به خانه خودمان بیاییم. من خبرنگاری را از خبرنویسی شروع کردم و افتخارم این است که هر چه دارم و ندارم را از شغل مقدس خبرنگاری به دست آورده‌ام و همواره تلاشم این بوده که خبرنگار بمانم و کسوت خبرنگاری را هیچ‌گاه رها نکنم؛ چراکه اساسا قرار گرفتن در این حایگاه باعث معرفت می‌شود و انسان را موجودی موثر می‌کند. 

او ادامه داد: آنچه ما را از سایر کشورها متمایز می‌کند، خون‌های پاکی است که در راه‌های اعتقاد، آرمان‌ها و معرفت الهی تقدیم کردیم. عکس این دو شهید (شهیدان اسماعیل عمرانی و محمد حسن قریب) نیز سمبلی از شهدایی است که در راه انقلاب اسلامیو کشورمان تقدیم کردیم. شاید نزدیک‌ترین شهید، شهید فخری‌زاده بود که با شهادت ایشان در واقع علم و دانش ما را ترور کردند. دشمنی با علم نشان می‌دهد که تا چه اندازه دانایی، توانایی می‌آورد و باید این نکته را نیز در نظر داشت که یکی از ارکان موثر در دانایی جامعه حتما خبرنگاران هستند. بر همین اساس هم حتما باید از همه شهدا یاد کنیم؛ از شهید قاسم سلیمانی که او نیز مدیر مسئول یک روزنامه در کرمان بود و از شهید باقری که عکاس روزنامه جمهوری اسلامی بود، از شهدای دفاع مقدس و همه کسانی که مسیر شهادت را برای رسیدن به معرفت الهی انتخاب کردند.

معاون امور مطبوعاتی در ادامه به ۲۱ سال فعالیت خبرگزاری دانشجویان ایران در عرصه رسانه اشاره و اظهار کرد:‌ انعکاس روز و به نقل از ایسنا را همانند یک مثلث می بینم که از سه ضلع دانشجو، نهاد انقلابی (جهاد دانشگاهی) و رسانه تشکیل شده است.  وقتی این سه ضلع در کنار همدیگر قرار می‌گیرد، ترکیب قدرتمندی می‌شود و دارای ظرفیت‌ها و امکانات متمایز و متنوعی است. حال و هوای دانشجویی شرایط کاری را بسیار متمایز ‌می‌کند. از سوی دیگر وقتی جهاد را انتخاب کرده‌اید، یعنی ایثار را انتخاب کرده‌اید.

خدادی بیان کرد:‌ خوشبختانه ما در عرصه‌های گوناگون چه در دوران دفاع مقدس و چه در مقابله با تحریم‌ها، فضاهای توانایی داشته‌ و آن را ابراز کرده‌ایم. یادمان نرود که داعش قرار بود به ایران بیاید و در راه، در سوریه ماندگار شد و در ۲۰ کیلومتری مرز ایران، متوقف شد و برگشت. یادمان نرود که هدف تمام جنگ‌های نیابتی منطقه، ایران بوده است. یادمان نرود که انواع مواجهه نظامی از حمله مستقیم نظامی گرفته تا ترور کور در کشور ما انجام شده است اما مقاومت و توانایی مردم ما تبدیل به قدرت بر بستر معرفت شد و معرفت شهادت را معنی می‌کند. طبیعتا نیاز امروز جامعه ما بازخوانی و تقویت این معرفت است.

معاون امور مطبوعاتی با بیان این نکته که «بیش از هر حمله‌ای به کشور ما حمله رسانه‌ای می‌شود»، خاطرنشان کرد: ما در پنج کشور دنیا اتاق خبر ۲۴ ساعته به زبان فارسی داریم که با پول یک کشور دیگر فعالیت می‌کنند تا به خیال خود، منافع ایران را در راه کشوری که هزینه‌ آنها را می‌دهد، فدا کنند. این رسانه‌ها هیچ نقطه امیدی نمی‌بینند و در مقابل با ذره‌بین بحران‌های اجتماعی را به سمتی سوق می‌دهند که ناامیدی و اضطراب در جامعه ایجاد کنند. حتما در جامعه ما سوءمدیریت و مشکلات وجود دارد و هیچ جامعه‌ای هم در دنیا وجود ندارد که منکر این موارد باشد. در این میان ما به عنوان رسانه وظیفه داریم زاویه‌هایی را پیدا کنیم؛ این زاویه‌های پنهان مثبت و منفی نیستند، بلکه واقیعت هستند. واقعیت جامعه این است که کادر درمان در پیچیده‌ترین تحریم‌های جهان که جنگ اقتصادی است، فعالیت می‌کنند.

خدادی در ادامه به بیان توصیه‌هایی به انعکاس روز و به نقل از ایسنا پرداخت و خاطرنشان کرد:‌ از روزی که خبرگزاری انعکاس روز و به نقل از ایسنا تاسیس شد، کمتر روزی بوده که اخبار انعکاس روز و به نقل از ایسنا را نخوانم. شاید اولین مشخصه این رسانه، قدرت پردازش آن به موضوعات است. در واقع می‌توان گفت که انتخاب موضوع، قدرت اصلی انعکاس روز و به نقل از ایسنا است. اما از سوی دیگر باید این نکته را نیز در نظر داشت که این توانایی شما که بیشتر کارکرد تبییتی دارید تا تبلیغاتی باید تقویت شود. همچنین باید از رویکرد  پوششی به سمت رویکرد سوژه‌ای بروید. من سوژه‌های شما را زیاد دیده‌ام و پیشنهاد می‌کنم که در این زمینه ثابت قدم بمانید. انعکاس روز و به نقل از ایسنا در زمینه انتقال اطلاعات با بیشترین سرعت از طریق کارکردهایی همچون اینفوگرافی و بحث ارزش افزوده خبری نیز موفق بوده است.

معاون مطبوعاتی یادآور شد: ساختار عکس انعکاس روز و به نقل از ایسنا نیز در شکار سوژه‌ها و سوژه‌پردازی و کیفیت بسیار خوب است. در فرآورده‌سازی شروع خوبی داشتید، اما هنوز نیاز به تقویت دارید؛ چراکه معتقدم یکی از بحران‌های اصلی امروز فضای رسانه‌ای موضوع کمیتی است. این موفقیت نیست که ما ۴۰۰ رسانه داشته باشیم یا در یک رسانه ۷۰۰ خبرنگار داشته باشیم که ۵ هزار خبر می‌دهند. موفقیت و قدرت زمانی است که محتوا بر کمیت غلبه کند.

خدادی با بیان اینکه «شبکه‌های اجتماعی رقیب رسانه‌های رسمی نیستند»، گفت: قدرت رسانه‌های امروز این است که میلیاردها همکار جدید پیدا کرده‌اند، به شرط، شراکت با آنها را معنی کنید. آنها دست شراکت به سوی رسانه‌های مرجع دراز کرده‌اند و حالا شما باید این موضوع را بررسی کنید. رسانه‌ها برای همکاری با شبکه‌های اجتماعی راهی ندارند مگر آنکه وارد بعد از خبر شوند. در دنیای امروز، رسانه بعد از خبر توانایی خود را نشان می‌دهد. انعکاس روز و به نقل از ایسنا هم‌اکنون ذخیره ۲۲ سال تولید اطلاعات دارد و پردازش این اطلاعات می‌تواند به یک فراورده بی‌بدیل تبدیل شود.

او رقابت بر بستر رفاقت را از دیگر ویژگی‌های انعکاس روز و به نقل از ایسنا برشمرد و بیان کرد: به طور کلی این ویژگی در رسانه‌های ما وجود دارد که بر بستر رفاقت رقابت می‌کنند و نه به خاطر تقابل. رقابت در بستر رفاقت حتما منجر به افزایش مهارت است و مهارت همان چیزی است که کلیه رسانه‌ها به آن نیازمند هستند. ما امروز در رسانه به آموزش کارگاهی نیاز داریم و بر همین اساس هم به انعکاس روز و به نقل از ایسنا پیشنهادم می‌کنم که هر از گاهی جلسات مهارت‌افزایی برگزار کند.

خدادی با بیان اینکه «انعکاس روز و به نقل از ایسنا توانست با حداقل امکانات، حداکثر ظرفیت رسانه‌ای را در گستره ایران فعال کند»، افزود: امروز یکی از مخاطرات اصلی رسانه‌ها، بزرگ شدن ‌آنها بدون تناسب به نوع کارشان است. جالب است که رسانه‌های کشورهای عربی ساختمان‌های بزرگ و نیروهای زیاد دارند و این در حالی است که رسانه‌های تاثیرگذار غربی اغلب در ساختمان‌های کوچک و ساده‌ فعال هستند.

معاون امور مطبوعاتی در ادامه بر اهمیت امیدافزایی در جامعه تاکید کرد و گفت: امید در رسانه به معنی بیان نکات مثبت و منفی در کنار هم است. این روزها این باور در میان اهالی رسانه ایجاد شده است که خبر بد، خبر خوب است. این درحالی است که رسانه‌ها باید در عین اینکه ضعف‌ها را می‌بینند، به نقاط قوت نیز توجه کنند. نمی‌گویم رسانه‌ها باید آنچه که نیست را بگویند، اما آنچه هست را می توان گفت.

خدادی در پایان سخنان خود از اهالی انعکاس روز و به نقل از ایسنا و فعالان رسانه‌ای که در ایام کرونا فعالیت می‌کنند، تشکر و اظهار کرد: از تمام همکاران خودم در همه کشور و در همه رسانه‌ها که در دوران کرونا نقش‌آفرینی می کنند، تشکر می‌کنم. رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در کاهش مرگ و میر داشتتد؛ شاید سندی برای این ادعا  نداشته باشیم، اما به وضوح شاهد بودیم که رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی، کاهش اضطراب، تفکیک ضرورت‌ها، انعکاس صدای متخصصان و … تاثیرگذار بودند و این بزرگترین جهادی بود که توسط رسانه‌ها و در خدمت به مردم صورت گرفت. نمونه‌های این تاثیرگذاری را می‌توان در روز سیزده به در و تاسوعا و عاشورا دید که مردم بدون ترس از پرداخت جریمه، در خانه ماندند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top