به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبری روز ۱۱ دی ماه در پیامی به ششمین نشست افق تحول رسانه، با تاکید بر نقش بیبدیل رسانهها در پیکارهای کنونی جهان، رساندن پیام و روایت واقعیت را عاملی مهمتر از ابزارهای نظامی در تعیین پیروز میدان دانستند و خواستار دقت، تلاش و ابتکار بیشتر در عرصه رسانه شدند. پیامی که در قالب یک شگفتانه در این نشست مطرح و از آن به عنوان وظیفهای تاریخی و تمدنی یاد شد که رهبری بر دوششان گذاشتهاند.
در این زمینه بخوانید:
شگفتانه جبلی برای اهالی رسانه/ وظیفهای که رهبری بر دوششان گذاشتند
امیدعلی مسعودی ـ استاد ارتباطات ـ در گفتوگویی با انعکاس روز و به نقل از ایسنا درباره نقش رسانهها در فضای رقابتی فعلی، از منظر فرهنگ به این مقوله پرداخت و اظهار کرد: تصور کنیم در وضعیتی که الان وارد سال ۲۰۲۵ میشویم، هیچ رسانهای وجود نداشته باشد؛ اگر با این تصور به جامعه جهانی نگاه کنیم ببینید واقعا چه وضعیتی به وجود میآید. جهان بدون رسانه، جهان بدون دادهها و اطلاعات درست، جهان بدون اطلاعات غلط، اخبار جعلی، همه اینها را متوقف کنیم و اگر رسانه را متوقف کنیم چه اتفاقی میافتد؟ در این میان بیشترین ضرر را شرکتهای چندملیتی میبرند؛ به این دلیل که دنیای مصرفی غرب در حال تولید کالاست و تولیدش هم خیلی انبوه است ولی من و شما به حد نیازمان دنبال مصرف کالا هستیم؛ بنابراین آنها باید از طریق همین رسانهها ذائقههای ما را عوض کنند و ما را به مصرفگرایی بکشانند. بر این اساس اگر رسانهها نباشند، صنعت تولید غرب اگر نخوابد، به کندی پیش خواهد رفت.
رسانههای ما نتوانستند آن تصویری را که رسانههای مخالف از ایران ساختهاند را تغییر بدهند. ما باید در حوزه مجازی بیشتر وارد شویم و داشتهها و میراث فرهنگی خودمان را بتوانیم برای دنیا ارائه دهیم، آن تصویر سیاه و تاریکی که ارائه میشود، اصلاح خواهد شد.مسعودی با اشاره به بُعد سیاسی فضای رسانهای جهان به ویژه رسانههای غولپیکری مثل آسوشیتدپرس، فرانس پرس و … که نوعی دیپلماسی را در قالب دیپلماسی رسانهای پیش میبرند، گفت: این غولهای رسانهای کار خود را تحت عنوان هوش مصنوعی در فضای مجازی پیش میبرند، از وبسایتها گرفته تا وبلاگها و هرروز هم با تنوعی که دارند وارد عرصه خصوصی ما میشوند. اینها در لابهلای اخبار و مصاحبهها، روایتهای جدیدی را به ما میدهند و دیدگاه ما بر اساس آن روایتها تغییر میکند؛ به تبع تغییر دیدگاه، رفتارمان هم تغییر میکند.
او با اشاره به اینکه سه تصویر پیشِ روی ما قرار دارد، تصویری که ما خودمان از پدیده داریم، تصویری که رسانه برای ما میسازد و تصویری که ما مشاهده میکنیم، بیان کرد: رسانههای ما نتوانستند آن تصویری را که رسانههای مخالف از ایران ساختهاند را تغییر بدهند. ما باید در حوزه مجازی بیشتر وارد شویم و داشتهها و میراث فرهنگی خودمان را بتوانیم برای دنیا ارائه دهیم، آن تصویر سیاه و تاریکی که ارائه میشود، اصلاح خواهد شد.
مسعودی افزود: اهمیتی که امروزِ رسانهها دارند از نان شب هم برای حوزه دیپلماسی ما واجبتر است. عنایت ویژهای که مقام معظم رهبری به رسانهها دارند، باید به آن توجه شود. آیا ما به خبرگزاریهایمان توجه میکنیم؟ آنها را حمایت میکنیم؟ در حالیکه میبینیم در کشوری مثل آلمان رسانههای آنها از ۱۳ نوع حمایت برخوردار هستند. اغلب کشورهای اروپایی همینگونهاند. بیمه دارند، مالیات نمیدهند، کمکهای بلاعوض و وامهای بلندمدت به آنها میدهند. توزیع روزنامه در رسانه معروف ژاپن با هلیکوپتر است و خبر با سریعترین زمان ممکن به دستشان میرسد و اول وقت از اخبار مطلعاند. بنابراین هم اطلاعات دارند و هم سرعت انتقال اطلاعات. متاسفانه رسانههای ما بیش از آنکه آگاهیبخش باشند و تحلیلهای متکثر ارائه دهند، بیشتر متکی به اخبار شدهاند، آن هم اخبار سیاسی.
نمیتوانیم اتفاقاتی که در داخل کشور رخ میدهد و مخاطبان ما با آن روبرو هستند را وارونه نشان دهیم. در حالیکه چه اشکالی دارد واقعیتها را بگوییم، راهحل بدهیم، انتقاد کنیم و گرهگشایی کنیم. بنابراین رسانهها میتوانند موشکهای نقطه زن ما باشند.این استاد ارتباطات در پایان عنوان کرد: در حال حاضر ما با ریزش مخاطب مواجه هستیم و باید به نیازهای مخاطبان توجه کنیم. نیاز مخاطبان ما داشتن درک درستی از وقایع است که پیرامون جهان ما اتفاق میافتد. ما نمیتوانیم اتفاقاتی که در داخل کشور رخ میدهد و مخاطبان ما با آن روبرو هستند را وارونه نشان دهیم. در حالیکه چه اشکالی دارد واقعیتها را بگوییم، راهحل بدهیم، انتقاد کنیم و گرهگشایی کنیم. بنابراین رسانهها میتوانند موشکهای نقطه زن ما باشند. ما موشکهای نقطهزن داریم ولی خبرنگاری که نقطهزن باشد به دلیل ساختار معیوب و ضعیفی که رسانههای ما دارند، کمتر داریم. رسانههای ما به دلیل نداشتن حمایت مردمی و حاکمیتی واقعا نمیتوانند کارکرد اصلی خودشان را در حوزه دیپلماسی عمومی داشته باشند.
انتهای پیام
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.