عبدالمطهر محمدخانی در گفتوگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، درباره خط ۶ متروی تهران به عنوان یکی از طولانیترین و تاثیرگذارترین خطوط شبکه متروی پایتخت، گفت: خط ۶ متروی تهران نقشی کلیدی در تسهیل حملونقل عمومی ایفا میکند و بهرهبرداری از ایستگاههای این خط از سال ۱۳۹۸ و به طور تدریجی صورت گرفته است.
وی افزود: خط ۶ مترو به دلیل مسیر طولانی، ایستگاههای متعدد و همچنین پوشش روزانه مسافران مناطق پرجمعیت جنوب شرق، مرکز و شمال غرب شهر، جایگاه ویژهای در شبکه حملونقل عمومی تهران دارد.
خطی که از محلههای پرجمعیت میگذرد
محمدخانی با اشاره به اینکه خط ۶ مترو با احتساب بخش توسعه جنوبی (از دولت آباد تا شهرری) دارای ۴۲ کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه است، اظهار کرد: این خط از ایستگاه شهید آرمان علی وردی (کوهسار) در شمالغرب تهران آغاز شده و پس از عبور از مناطق مرکزی، به ایستگاه دولتآباد در جنوبشرق تهران و در ادامه به محدوده شهرری ختم میشود.
به گفته رئیس مرکز ارتباطات و اموربینالملل شهرداری تهران، خط ۶ مترو با گذر از محلههای پرتردد و پرجمعیتی مانند شهران، خیابان کارگر، بلوار کشاورز، میدان حضرت ولیعصر (عج)، میدان شهدای هفتم تیر، میدان امام حسین (ع)، میدان شهدا، خیابان شهدای هفدهم شهریور، میدان خراسان و دولت آباد، بخش قابل توجهی از مسافران شبکه مترو را پوشش میدهد.
وی ادامه داد: خط ۶ متروی تهران به دلیل برخورداری از ایستگاههای تبادلی با سایر خطوط مترو، نقشی حیاتی در توزیع مسافران و کاهش ازدحام ایستگاههای دیگر خطوط دارد. ایستگاههایی مانند شهدا، میدان امام حسین (ع)، میدان حضرت ولیعصر (ع)، میدان شهدای هفتم تیر و تربیت مدرس از جمله ایستگاههای تبادلی و تقاطعی خط ۶ هستند که دسترسی به خطوط دیگر شبکه مترو را تسهیل میکنند.
توسعه جنوبی و تکمیل ایستگاههای باقیمانده
محمدخانی در پاسخ به این سوال انعکاس روز و به نقل از ایسنا که آخرین وضعیت توسعه جنوبی خط ۶ متروی تهران چگونه است، توضیح داد: توسعه جنوبی خط ۶ از ایستگاه دولت آباد تا منطقه شهرری به طول ۱۰ کیلومتر و شامل ۵ ایستگاه، به همراه تکمیل ایستگاههای باقیمانده بخش اصلی این خط، یکی از اولویتهای برنامه اجرایی شرکت متروی تهران در دوره کنونی مدیریت شهری بوده است.
سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: تاکنون ۲۳ ایستگاه از ایستگاههای خط ۶ مترو به بهرهبرداری رسیده و ۴ ایستگاه از بخش اصلی (ایستگاههای خیابان ۱۷ شهریور، میدان خراسان، سرباز و استاد نجات اللهی) در حال ساخت یا تکمیل هستند.
وی با اشاره به مراحل تکمیلی احداث خط ۶ متروی تهران عنوان کرد: حفاری و ساخت تونل بخش توسعه جنوبی خط مذکور به اتمام رسیده و ۵ ایستگاه محدوده شهرری نیز در حال احداث هستند.
محمدخانی افزود: از سوی دیگر طی سالهای اخیر، اقدامات موثری برای بهبود زیرساختهای این خط صورت گرفته که از آن جمله میتوان به بهرهبرداری از پست برق مستقل، ایجاد ورودیهای جدید، نصب و راهاندازی تعداد بیشتری از آسانسورها و پلهبرقیها، راهاندازی بخش دیگری از هواسازها و هواکشهای میانتونلی و همچنین تلاش برای تکمیل پایانه مترویی دولت آباد اشاره کرد.
ایستگاههای تبادلی خط ۶ مترو پررفت و آمدترینها
سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: خط ۶ مترو به دلیل ویژگیهایی که دارد، تأثیر بسزایی در کاهش زمان و هزینه سفرهای درونشهری، تقلیل ترافیک معابر سوارهرو و کمک به محیط زیست خواهد داشت. وجود ایستگاههای تبادلی این خط در نقاط شلوغ و پر رفت و آمد پایتخت و امکان جابجایی مسافر با اکثر خطوط شبکه متروی تهران، بهرهوری خط ۶ را به میزان قابل توجهی ارتقاء داده است.
تشکیل یک هاب حمل و نقلی کارآمد
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران بیان کرد: براساس برنامههای مدیریت شهری، تکمیل ایستگاههای باقیمانده خط ۶ (۴ ایستگاه بخش اصلی و ۵ ایستگاه بخش توسعه جنوبی) به همراه افزایش تعداد قطارها و بهبود زیرساختهای این خط، از جمله اولویتهای شرکت متروی تهران است.
وی در پایان تصریح کرد: با احداث ایستگاه پایانی بخش توسعه جنوبی خط ۶، به واسطه اتصال خطوط یک و ۶ متروی تهران با خط راهآهن سراسری کشوری، یک هاب حمل و نقلی کارآمد و موثر در کاهش ترافیک شهری تشکیل میشود که ارتباط شبکه حمل و نقل عمومی درونشهری با سیستم حمل و نقل بینشهری را برقرار کرده و آسایش و رفاه شهروندان را بیش ازهر زمان دیگر فراهم میکند.
انتهای پیام
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.