به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز (پنج شنبه ۱ آذرماه) در نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور که به مناسبت هفته بسیج برگزار شد، با بیان اینکه بسیج همان نیروی فداکار، مسئله محور و بی ادعا است، به نقش بسیج در ۸ سال دفاع مقدس اشاره کرد.
وی افزود: کار اصلی بسیج در دفاع مقدس در دانشگاهها این بود تا دانشجویان داوطلب را برای حضور در صحنه های مختلف آماده کند و ما شهدای دانشجوی بسیجی بسیاری را تقدیم ایران و اسلام کردیم و بسیج جامعه پزشکی یکی از افتخارات دفاع مقدس است.
اصلا مقام عالی وزارت کلمه خوبی نیست؛ شروع فاصله گذاری ها بعد از جنگ همین عناوین بود
ظفرقندی که قبل از آغاز سخنرانی خود توسط مجری برنامه با القاب مقام عالی وزارت مورد خطاب قرار گرفت، گفت: اصلا مقام عالی وزارت کلمه خوبی نیست؛ در جبهه، همه با واژه برادر همدیگر را خطاب قرار می دادند و اتفاقا شروع فاصله گذاری ها بعد از جنگ همین عناوین بود چرا که معتقدم این عناوین حس رفاقت و همدلی را از بین می برد.
به اعتقاد او، انچه که اصالت دارد اثر ماندگار و مثبت برای مردم در راه خدا است. این عناوین همه در رفت و آمد هستند و بنده مفتخرم که اعلام کنم معلم بوده و هستم.
جمله “می خواهم مهاجرت کنم” کمر من استاد را می شکند
ظفرقندی ابراز تاسف کرد: بنده ۱۵ سال معلم دبیرستان و ۳۵ سال است که استاد دانشگاه هستم و برای من معلم سخت است که وقتی در پایان دوره آموزشی از شاگردان خود می پرسم که حالا پس از این فراگیری های علم چه برنامه ای دارید پاسخ می دهند: “میخواهیم یا دوست داریم مهاجرت کنیم”. این جمله کمر من معلم را می شکند. این مسائل (مهاجرت) با حرف حل نمی شود و باید بر روی عوامل آن تدبیر شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح حال و هوای دفاع مقدس پرداخت و گفت: در آن زمان بسیجی ها هیچ ممنوعیت و محدودیتی نداشتند و فداکارانه خود را فدای دیگری می کردند و حتی مجروحی، رسیدگی به مجروح دیگر را بر خود اولویت می داد.
وی با اشاره به نارساییها و مشکلات در حوزه سلامت ضمن تاکید بر اینکه با درک واقعیتها باید با کار جسورانه، فکورانه و علمی، راه حل ارائه دهیم، از مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی و دانشجویان خواست تا پیشنهادات و راه حل های خود در حوزه های مختلف سلامت را ارائه دهند.
جوانی جمعیت در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسد؛ نخست باید شیب نزولی جمعیت را اصلاح کرد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پیگیری قانون جوانی جمعیت در کشور گفت: امروز مسئله جمعیت یک مسئله جدی و نگران کننده است و فقط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خلاصه نمی شود بلکه بسیاری از مولفه ها همچون مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اقتصاد سلامت و حتی تعرفه های پزشکی نیز در آن دخیل هستند و در کوتاه مدت نمی توان به نتیجه رسید.
به گفته ظفرقندی، در بحث جوانی جمعیت نخست باید شیب را اصلاح کرد تا شیب نزولی متوقف و سپس صعودی شود اگر این شیب اصلاح شد آنگاه است که می توان امیدوار بود.
هشدار درباره چاه جمعیتی
او ادامه داد: امروز ما شاهد این هستیم که بسیاری از کشورهای غربی و حتی منطقه آسیای شرقی همچون کره جنوبی و ژاپن از چاله جمعیتی در چاه جمعیتی گرفتار شده اند و این هشدار را می دهم اگر کشوری در چاه جمعیتی افتاد، بیرون آمدن از آن دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: نرخ باروری اکنون از ۲.۰۱ در سال ۹۵ به ۱.۶۶ رسیده است و اگر به ۱.۱ برسد در چاله و چاه جمعیتی گرفتار میشویم. طبق بررسیهای ما در سال ۱۴۰۳ برای اولین بار در تاریخ میزان ولادت در ایران به زیر یک میلیون نفر خواهد رسید که بسیار جای نگرانی دارد. بنابراین همه دستگاهها باید به وظیفه خود در قبال جوانی جمعیت عمل کنند.
جوانی جمعیت یک بحران ملی است که عزم ملی با رویکرد علمی را می طلبد
به باور ظفرقندی، جوانی جمعیت یک بحران ملی است که عزم ملی با رویکرد علمی را می طلبد، بنابراین با اقدامات سطحی به نتیجه نمی رسیم و باید رویکرد های اجتماعی و فرهنگی اصلاح و همه دستگاه ها وارد شوند.
وی با بیان اینکه برای خروج از چاله جمعیتی نیازمند موج هستیم، گفت: این موج باید در عرصه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی صورت گیرد.
ظفرقندی که در جمع مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور سخن می گفت، هنر بسیج را نداشتن حصاربندی های مختلف دانست و در همین زمینه توضیح داد: بسیجی باید بتواند با همه دانشجویان گفتمان کند و امروز باید وفاق بین نسلی ایجاد کنیم.
به گزارش وبدا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما هم اوایل انقلاب تند و تیز بودیم. فکر می کردیم اگر فردی از بین ۱۰ صفت، ۹ صفت خوب و یک صفت بد دارد این باید از قطار انقلاب پیاده شود اما امروز اینگونه فکر نمی کنم. اکنون معتقدم اگر فردی از ۱۰ صفت ۵ صفت خوب را داراست باید او را سوار بر قطار انقلاب کنم و با خود همراه کنم. این کنش و واکنش ها است که ارزش افزوده ایجاد می کند.
بدون باز کردن حصارها و خارج شدن از فضای ایزولهای راه به جایی نخواهیم برد
ظفرقندی خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه تاکید کرد: بدون تعامل چهره به چهره، باز کردن حصارها و خارج شدن از فضای ایزوله ای راه به جایی نخواهیم برد. باید بتوان وفاق و گفت و گو را با همه سلیقه ها ایجاد کنیم. باید با “کار فرهنگی”، “گفت و گو” و “کم کردن فاصله های سلیقه ای” و “ایجاد وفاق و گفتمان” ، مسائل مختلف را اصلاح کنیم.
انتصابات یک مسیر خیلی ساده نیست!
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برخی از انتقادات مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در کُندی روند انتصابات گفت: انتصابات یک مسیر خیلی ساده نیست! بنده معتقد نیستم که فلان دوست یا فلان فرد نزدیک مسئولیتی بگیرد بلکه افرادی باید مسئولیت بگیرند که مقبول جامعه دانشگاهی باشند و روند رشد آنان از پائین به بالا باشد.
وی ادامه داد: افراد در کمیته انتصابات مورد بررسی قرار می گیرند و گاهی برای انتخاب یک رئیس دانشگاه، ۸ مصاحبه انجام می شود و بعد از رسیدن به فرد نهایی باید طبق قانون، استعلام های وی بررسی و اخذ شود و ما اکنون ۶۸ مرکز دانشگاه علم پزشکی در سراسر کشور داریم.
ظفرقندی در ادامه سخنان خود به برخی از انتقادات مطرح شده در این نشست از افزایش ظرفیت رشتههای علوم پزشکی پاسخ داد و گفت: افزایش ظرفیت رشتههای علوم پزشکی و دندانپزشکی مصوبه وزارت بهداشت نیست بلکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از ۴ سال پیش تاکنون ۱۰۰ درصد افزایش ظرفیت صورت گرفته است.
افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی دو پیوست داشته که هیچ کدام اجرا نشده
هزینه تحصیل هر دانشجوی علوم پزشکی یک میلیارد تومان است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه افزایش ظرفیت علوم پزشکی و دندانپزشکی دارای دو پیوست بوده که هیچ کدام اجرایی نشده است، گفت: هزینه تحصیل هر دانشجوی علوم پزشکی یک میلیارد تومان است. هزینه های دانشجوی علوم پزشکی برای خوابگاه، درس و غذا دیده نشده است. دومین پیوست تامین اساتید بوده که این پیوست هم در نظر گرفته نشده است.
ظفرقندی خاطرنشان کرد: بنده که ۳۵ سال معلم هستم به هیچ عنوان این روش آموزش رو قبول ندارم که ظرفیت یک کلاس از ۱۵۰ نفر به ۲۵۰ نفر برسد. اصلا جهت آموزشی این نیست و خط قرمز ما در آموزش علوم پزشکی کیفیت است و با ۳۰۰ نفر نمی توان آموزش را گفت و گو محور و مسئله محور جلو برد.
پایین آمدن کیفیت آموزش علوم پزشکی ظلم به مردم است
وی تاکید کرد: دانشجوی فارغ التحصیلی که قرار است فردا در بیمارستانها و درمانگاهها عزیزان و جگر گوشههای مردم را مداوا کند اما از کیفیت آموزش مناسبی برخوردار نبوده باشد، نوعی ظلم به مردم است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره جذب دانشجویان بین المللی در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی گفت: همه جای دنیا دانشجوی بین المللی را می پذیرند و فقط هم برای پول است. دانشجوی بین المللی که در کشور ما تحصیل می کند باید هزینه اش را بدهد و این کاری است که در دنیا در حال انجام است و ما باید همه هزینه را بگیریم و کار خوب تحویل دهیم.
ظفرقندی در پاسخ به سوالی دانشجویی در خصوص چرایی کمبود متخصص در کشور گفت: باید بررسی شود که چرا در برخی رشته ها با کمبود متخصص رو به رو هستیم. اکنون در برخی رشته ها همچون طب اورژانس، بیهوشی و اطفال و جراحی قلب با کاهش ورودی مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه باید اعلام کنیم که اکنون جراحی قلب دیگر ورودی ندارد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۶ سایت جراحی قلب دارد که کمتر از ۲ سایت آن ورودی دارد.
۱۵۰۰ عمل جراحی برای ۵۰۰ مجروح حادثه تروریستی پیجرهای لبنان
ظفرقندی درباره مداوای مجروحین لبنانی در حادثه پیجرها گفت: ما وظیفه انسانی خود در حوزه پزشکی را صورت دادیم. در این حادثه تروریستی طراحی به گونه ای بود که اکثر مجروحین از ناحیه یک یا هر دو جفت چشم آسیب دیده بودند و انگشتان یک الی دو دست نیز قطع شده بود.
وی ادامه داد: در یک هفته الی ۱۰ روز بالای ۱۵۰۰ عمل جراحی برای ۵۰۰ مجروح حادثه تروریستی لبنان با رعایت موارد ایمنی و امنیتی انجام شد و نکته مهم این بود که عمل بیماران در نوبت را نیز دچار تعلیق نکردیم.
انتهای پیام
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.