گروه فرهنگی: حسن فتحی اعلام کرد: فیلم «مست عشق» حدود دو ماه دیگر در سینماهای ترکیه اکران میشود.به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حسن فتحی با بیان اینکه فیلم «مست عشق» در پاییز در سینماهای ترکیه روی پرده میرود، درباره تجربه همکاری مشترک ایران و ترکیه در ساخت «مست عشق» عنوان کرد: با اکران فیلم در ترکیه میتوان […]
فتحی که روز گذشته، ۲۵ شهریورماه در نشست نمایش و نقد «مست عشق» در فرهنگسرای ارسباران صحبت میکرد، ادامه داد: من و آقای توحیدی ۱۴ بار فیلمنامه را بازنویسی کردیم، شاید چون قرار نبود کمفروشی کنیم و یک چیزی بسازیم که فقط حرفی زده باشیم. میدانستیم مسئولیت سنگینی است و در تمام دو سالی که روی فیلمنامه کار میکردیم، برایمان مهم بود که مخاطب هدفمان کدام قشر از جامعه است. آیا میخواهیم برای مولویشناسان فیلم بسازیم یا برای جوانان امروز و مردم کوچه و بازار؟ در نهایت مخاطب هدف را گروه دوم انتخاب کردیم.
وی اضافه کرد: البته بسیاری از اندیشمندان مانند استاد کزازی، استاد موحد، دکتر رضوانی و… در یک اکران خصوصی فیلم را دیدند و نظرات ارزشمندشان به ما روحیه داد، ولی مخاطب متوسط جامعه برایمان بسیار اهمیت داشتند. نه با این هدف که فیلم را ببینند و بگویند دیگر مولوی و شمس را میشناسم، امیدمان این بود که مخاطب برود اینها را در کتابها و مقالات جستوجو کند. خوشبختانه تا حد زیادی به این هدف رسیدیم و بخش عظیمی از مخاطبانمان از نسل جوان بودند. به دلایل بیشمار، دچار انقطاع فرهنگی بین نسل جوان و میراث فرهنگیمان هستیم. خیلی مهم است که این پیوند برقرار شود.
فتحی درباره نگاه فیلم به عشق بیان کرد: متناسب با سن و سالی که انسان پیدا میکند، تعریفش از عشق متفاوت میشود و عمق و گسترش بیشتری مییابد. عشق ۱۲ سالگی با عشق ۱۸ سالگی و ۳۰ سالگی و… متفاوت است. عشق ۴۰ سالگی عشق عجیب و غریبی است و مولانا هم در ۴۰ سالگی مبتلای شمس میشود. عشقی که من در «شب دهم» مطرح کردم، با عشق «مدار صفر درجه» و «میوه ممنوعه» و «شهرزاد» یکی نیست. عشق رمانتیک ویژگیهای خود را دارد، عشق به خانواده، عشق به وطن، عشق به آزادی، عشق به عدالت و… تا میرسد به نوعی از عشق که در آثار عرفای مشرقزمین دیده میشود؛ عشقی که ما را با کائنات پیوند میزند.
وی ادامه داد: آن گونه که شاعران و فلاسفه مطرح میکنند، در خالصانهترین عاشقانههایی که در تاریخ ادبیات فارسی و ادبیات غرب داریم، علیرغم همه خلوص و یکرنگیای که میبینیم حفرههایی بین عاشق و معشوق وجود دارد. دلیلش هم این است که ما انسانها نیمهتمام هستیم. هر کدام از ما نیممصراعی در طلب گمشده وجودی خودمان هستیم و عرفان ما را دعوت میکند که این گمشده وجودی را در درون خود جستوجو کنیم.
اگر این گمشده را در خودت کشف کنی و در حول و حوش این کشف به نوعی صلح و آرامش و صداقت با خودت برسی، میتوانی شهروند بهتری برای جهان باشی. آن موقع میتوانی به یک صلح عمیق با دیگران میل پیدا کنی و در این چارچوب عشق برای ما معنا میشود. عشقی که ما را با کائنات پیوند میزند و در این پیوند کائناتی است که تمام خلاهای وجودی ما و همه حرفهایی که هر دلی برای نگفتن دارد، مخاطبی برای شنیدن پیدا میکند.
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در این نشست فرهاد توحیدی (نویسنده فیلم)، رضا صائمی (منتقد سینما) و کورش جاهد (کارشناس – مجری) هم حضور داشتند که توحیدی درباره استفاده از منابع عامهپسند مانند «ملت عشق» به جای منابع اصیلتری مانند «پله پله تا ملاقات خدا» بیان کرد: «ملت عشق» منبع اصلی ما نبوده و خودش متکی به منابع دست اول درباره زندگی مولاناست. ما برای نگارش فیلمنامه سه منبع اصلی داشتیم و معیارمان این بود که نزدیکترین منابع به زمان مولانا باشد. «رساله سپهسالار»، «مناقبالعارفین» و «مثنوی ولدنامه» سه منبعی بودند که فیلمنامه را بر اساس آن نوشتیم. البته از کتابهای دیگر از جمله کتاب دکتر زرینکوب و کتاب «زندگی مولانا» اثر استاد بدیعالزمان فروزانفر هم استفاده کردهایم.
توحیدی با بیان اینکه در فیلم ساختن درباره شخصیتهای تاریخی دو انتخاب داریم، اظهار کرد: یک انتخاب این است که زندگی شخصیت را از ابتدا تا انتها نمایش دهیم و روش دوم نمایش دادن برشی از زندگی است و ما برای «مست عشق» این انتخاب را کردیم و مهمترین مقطع زندگی مولانا را به نمایش گذاشتیم. فیلم لایههای گوناگون و سه خط زمانی و سه خط داستانی دارد و سه آدم از سه موضع مختلف را داریم. کوشیدیم این مقطع زندگی را بگیریم و سطوح مختلف تماشاگرانمان را راضی نگه داریم و آنها را تشویق کنیم بیشتر درباره شمس و مولانا تعمق کنند.
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.