حجت الاسلام نصوری -معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) – در گفتوگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، در مورد تحریم امام حسن عسگری(ع) و تلاش ایشان برای آماده کردن شیعیان برای عصر غیبت اظهار کرد: ائمه معصومین(ع) از قبل از امام حسن عسگری زمینه را برای عصر غیبت حضرت مهدی(عج) آماده کرده بودند، در دوران امام حسن عسگری(ع) نیز ایشان دستور دادند روایات مربوط به عصر غیبت از معصومین قبل از خودشان را جمعآوری کنند و علی ابن مهزیار اهوازی در همین راستا روایات را جمعآوری و نهایتا کتاب «القائم و الملاحم» را به نگارش درآورد.
وی ادامه داد: در همین حین امام حسن عسگری(ع) از طریق ارتباطات محدودی که با شیعیان داشتند در مورد عصر غیبت و انکار وجود امام آخرالزمان و انحرافهایی که در این زمان ممکن است برای شیعیان رخ دهد نکاتی را بیان میکردند. همچنین تبیین نزدیکی ولادت امام مهدی(عج) و آغاز و چگونگی غیبت را به ویژه پس از شهادت امام هادی(ع) که فرصت بسیار هم تا غیبت امام عصر(عج) کم بود، بیان کردند.
معاون فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) خاطرنشان کرد: امام حسن عسگری(ع) علیرغم اینکه برای روشنگری امامت حضرت مهدی(عج)، عصر غیبت و اثبات وجود امام آخرالزمان و ولادت ایشان تلاش میکرد، در همین راستا برای شیعیان معتبر و مطمئن این امکان را فراهم کردند که فرزندشان مهدی را ببینند، یکی از این افراد احمد بن اسحاق قمی بود که امام به ایشان فرزندشان را نشان دادند و به او گفتند چون در پیشگاه خدا صاحب کرامت بودید فرزندم را به شما نشان میدهم. همچنین به اسحاق قمی گفتند «فرزندم همنام و همکنیه رسول خدا(ص) است و با ظهورش زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد».
حجتالاسلام نصوری یادآور شد: امام حسن عسگری(ع) مجددا به احمدبناسحاق قمی میفرمایند «مثل فرزندم مثل حضرت خضر(ع) است که قسم به خدا غیبتی خواهد داشت که در دوران غیبتش کسی نجات پیدا نخواهد کرد مگر اینکه برای فرج او دعا و به امامتش اعتقاد داشته باشد». این جمله امام کاملا موضوع توحید محوری را مدنظر قرار داده است.
وی افزود: امام حسن عسگری(ع) حتی گاهی زمان دقیق غیبت را هم مشخص میکردند، در همین راستا امام به یکی از اصحاب ابوغانم قزوینی میگویند «در سال ۲۶۰ شیعه من دچار افتراق و جدایی از امام عصر خود میشود»، این تذکرات امام به موجب آماده کردن شیعیان از نظر ذهنی با عصر غیبت بود.
معاون فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) بیان کرد: امام حسن عسگری(ع) در بسیاری از روایات از اختلافات شیعیان بعد از عصر غیبت خبر میدهد، امام میفرمایند «پس از من در مورد جانشینم دچار اختلاف میشوید و بدانید در فرزندم غیبتی است که برخی را دچار تردید میکند، مگر کسانی که خداوند آنها را حفظ کند».
حجتالاسلام نصوری در ادامه تاکید کرد: امام حسن عسگری(ع) در روایتی دیگر شیعه را به صبر و انتظار فرج دعوت میکنند و در نامهای که به ابوالحسن علی بن حسین بن موسی بن بابُوَیْه قمی ارسال میکنند وی را به صبر و انتظار در فرج توصیه میکنند و میفرمایند «پیامبر(ص) در روایتی فرمودهاند بالاترین اعمال امت من انتظار فرج است و شیعیان ما در حزن و اندوه خواهند بود تا فرزندم ظهور کرده و زمین را از عدل و داد پر کند».
وی ابراز کرد: کاهش ارتباط مستقیم با شیعیان یکی دیگر از اقدامات امام حسن عسگری برای آماده کردن جامعه برای عصر غیبت بود، ایشان با پرورش بسیاری از اصحاب پاسخگویی به برخی سوالات را به علما ارجاع میدادند زیرا امام در یک پادگان تحریم بودند. ارتباط امام هم فقط از طریق شبکه وکلا و نامه به شیعیان بود.
معاون فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) در ادامه اظهار کرد: امام حسن عسگری(ع) برای ساماندهی و سازماندهی شیعیان برای عصر غیبت شبکه وکالت را تشکیل داد؛ البته این وکالت از زمان امام صادق(ع) تشکیل شده بود و باتوجه به گستردگی شیعه در سراسر دنیا این شبکه باید مدیریت و سوالات پاسخ داده میشد، به همین منظور بسیاری از نذرها، موقوفاف و مناظراتی که بعضا اتفاق میافتاد نیاز بود امام با شبکه وکالت این امورات را پاسخ دهند.
حجتالاسلام نصوری در پایان گفت: در زمان امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) این شبکه ساماندهی و تقویت شد تا مردم دچار خطا و اشتباه نشوند، برای همین کار امام وکلا ارشدی را برای مناطق مختلف انتخاب کردند، عثمان بن سعید اسدی عمروی وکیلالوکلا امام حسن عسگری(ع) بود که به مناطق مختلف نامه میبردند و شیعیان را نسبت به موضوعات آگاه میکردند. در واقع تلاش امام براین بود که جامعه را از التهاب فاصله داده و برای عصر غیبت آماده کند.
انتهای پیام
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.