محمدرضا نجفی منش در گفتوگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، اظهار کرد: خودروسازان داخلی از آزاد شدن واردات خودرو استقبال میکنند و این امیدواری وجود دارد که فشاری که در سالهای گذشته بر بخشهای مختلف این صنعت وارد شده، با آزاد شدن ورود خودروهای خارجی کاهش پیدا کند و صنایع داخلی با مشکلات کمتری به کار خود ادامه دهند.
وی با بیان اینکه در واردات خودرو باید برخی شروط در واردات خودرو رعایت شود، تشریح کرد: ما در این سالها با مشکلاتی در زمینه ارتباط با شرکتهای خارجی مواجه بودهایم که یکی از آنها، نبود خدمات پس از فروش در ایران است. به این ترتیب که اگر قطعه یک ماشین خارجی در ایران خراب شود و در بازار وجود نداشته باشد، عملا آن خودرو قابل استفاده نیست. به این ترتیب شرکتهای خارجی از محدودیتها و تحریمها علیه ایران به سود خود استفاده کردهاند.
عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به توقف فروش برخی قطعات به شرکتهای ایرانی، بیان کرد: ما باید این سوال را خودمان بپرسیم آیا منطقی است که از کشوری که به ما قطعه خودرو نفروخته، خودرو وارد کنیم؟
نجفی منش به قیمت بالای خودروهای استاندارد در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: یک خودرو که استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت کرده باشد، احتمالا قیمتی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار خواهد داشت و باید دید این ماشین زمانی که به ایران برسد با چه قیمتی عرضه خواهد شد. حتی خودرویی هندی که با اهداف اقتصادی تولید شده نیز قیمتی بین شش تا ۷۰۰۰ دلار دارد و از این رو این تصور که خودرو خارجی وارد بازار میشود و اقشار کم درآمد امکان خرید آن را پیدا میکنند، از اساس غلط است.
وی ادامه داد: واردات یک خودرو بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار هزینه دارد اما تولید همان خودرو در ایران حدود ۱۵۰۰ دلار هزینه دارد. از این رو ای کاش به جای آنکه اصرار بر واردات خودرو باشد، تصمیم گیران به واردات خودروساز و استفاده از آنها در ظرفیتهای داخلی برنامه ریزی کنند.
انتهای پیام
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.