به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، مسعود فیاضی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رتبهبندی معلمان یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تاثیر گذار در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور است و از این جهت موضوع در خور توجهی است اظهار کرد: رتبه بندی یک هسته مرکزی و یک هدف اساسی دارد که عبارت از ارتقای صلاحیتها و مهارتهای حرفهای معلمان است.
وی افزود: یکی از مصادیق اصلی ارتقای مهارتهای حرفهای معلمها، توانمندیهای علمی و تخصصی آنهاست و علیرغم اینکه ۱۰ سال پیش در سند تحول بنیادین، در سیاستهای کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز در برنامه ششم توسعه پنج سال پیش، تصریح شده بود که رتبهبندی معلمان باید مستقر شود؛ اما این مهم تا به امروز محقق نشده است.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات اهتمام جدی دارند که این مطالبه جدی و به حق معلمان را در این دوره جامه عمل بپوشانند اظهار کرد: فلسفه رتبهبندی معلمان، ارتقای صلاحیتها و شایستگیهای تخصصی، حرفهای و عمومی معلمهاست که نتیجه آن افزایش کیفیت آموزش خواهد بود. بنابراین دانشآموز با آموزش بهتر مواجه خواهد بود و خروجی فرآیندهای تربیتی، آموزشی و یاددهی ـ یادگیری نیز قطعا بهتر خواهد شد.
فیاضی ادامه داد: در این سیستم، معلمانی که تلاش بیشتری در تربیت دانشآموزان داشته باشند، شایسته بهرهمندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سایرین هستند. شرط لازم تحقق رتبهبندی این است که نظام پرداخت فرهنگیان، اصلاح و عادلانه شود، یعنی ما عدالت در پرداخت داشته باشیم و متناسب با شایستگیها، توانمندیها و فعالیتهای علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نیز ارتقاء و وضعیت معیشتی فرهنگیان بهبود یابد، اگر این اتفاق بیفتد ما شاهد این هستیم که کیفیت آموزش و پرورش بهتر و نظام آموزش و پرورشمان تعالی پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه اکنون رتبهبندی در دستور کار مجلس است و خوب پیش میرود گفت: ما نیز همچنان در مرکز پژوهشها تلاش کردیم و پیگیر بودیم این مطالبه معلمان که مورد تأکید اسناد بالادستی نیز هست تحقق پیدا کند، خودمان را ملزم به پیگیری و اجرای دقیق آن در اسرع زمان میدانیم. در واقع عقیده مان این است که یک نگاه سرمایهای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود و ضلع مهمی از همان نظام تحولی است که دغدغه همگان است و باید با همراهی و کمک نهادهای مختلف تصمیمگیر کشور، به فوریت مورد توجه قرار گیرد؛ همچنانکه بارها رهبری معظم انقلاب تأکید داشتند نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایهگذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: چارهای نداریم جز اینکه سطح و کیفیت مدارس دولتی را از لحاظ آموزشی و تربیتی ارتقاء دهیم که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس، به حداقلها میرسند یا امکان قبولی آنها در کنکور کمتر می شود و به تعبیر مقام معظم رهبری خانوادهها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بیپناه میفرستند. یکی از مداخلات و متغیرهای اصلی برای تحقق این مهم، استقرار نظام رتبه بندی معلمان است که باید در دستور اول پیگیری باشد.
انتهای پیام
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.