امروز: چهارشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 12 جماد أول 1446 | 2024-11-13
کد خبر: 23866 |
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
302 بازدید
۰
| 6
ارسال به دوستان
پ

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید که دولت اردوغان به دنبال پیدا کردن راهی برای دور زدن مسیر ایران در ترانزیت و حمل و نقل کالاست.

سید جلال ابراهیمی در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، اظهار کرد: جایگاه جغرافیایی ایران در حوزه ترانزیت و جابجایی کالا، جایگاهی خاص و منحصر به فرد است و در طول سال‌های گذشته با وجود تمام موانع هیچکس تردیدی ندارد که برای جابجایی بسیاری از محموله‌های اقتصادی، کشورها چاره‌ای جز استفاده از خاک ایران ندارند.

وی با اشاره به کریدورهای مهم منطقه‌ای که به ایران ختم می‌شوند، توضیح داد: بسیاری از کامیون‌هایی که از سمت اروپا به سمت کشورهایی چون افغانستان و پاکستان تردد می‌کنند باید از خاک ایران رد شوند. از سوی دیگر کامیون‌هایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی بار دارند نیز برای رسیدن به اروپا از خاک ایران استفاده می‌کنند. کشورهایی مانند ترکیه و عراق نیز برای ترانزیت به مسیرهای ایران وابسته هستند.

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: با گسترش زیرساخت‌های راهی ایران برای عبور خودروها از آذربایجان و ارمنستان و رسیدن آنها به گرجستان ما همچنان در این زمینه برگ برنده را خواهیم داشت. ترکیه اما در مقابل تلاش کرده با عبور کامیون‌هایش از آذربایجان و نخجوان و دریای خزر به نوعی ایران را دور بزند و در سال‌های اخیر برنامه‌ ریزی‌هایی نیز برای این موضوع داشته است.

ابراهیمی با اشاره به درگیری و اختلاف نظر همزمان ترکیه با روسیه و ایالات متحده آمریکا، تشریح کرد: از زمانی که روسیه در شبه جزیره کریمه وارد شد، اختلافات با ترکیه افزایش پیدا کرد. این در حالی است که ترکیه عضو ناتوست و اگر اختلاف‌ها را با روسیه کم کند، از سمت غرب فشارها افزایش خواهد یافت، موضوعی که تاثیر خود را در کاهش ارزش لیر نشان داده و می‌تواند در آینده ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اردوغان رییس جمهوری ترکیه طرح‌های کلانی در سر دارد و در این بین ایران به عنوان یک رقیب منطقه‌ای مطرح است. ما باید تلاش کنیم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی و بین المللی نه تنها فضا را در این رقابت خالی نکنیم که با استفاده از مزیت نسبی ایران، راه برای گسترش ترانزیت و استفاده از ظرفیت‌های آن باز شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top