امروز: پنجشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 20 جماد أول 1446 | 2024-11-21
کد خبر: 1320 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶ | ارسال توسط : |
3059 بازدید
۰
| 13
ارسال به دوستان
پ

با انتقال اثر تاخیری بحران اقتصادی سال ۹۲ به ۹۳ و با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد اقتصاد ایران وابسته به درآمد‌های نفتی است، امکان روبرو شدن با اعتصاب‏‌‌ها و اعتراض‏‌های گسترده مردم، پیمانکاران و صاحبین صنایع، امکانی دور از ذهن نبود

یادداشت – اصغرنوراله‌زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید: در مورد میراثی که سال ۱۳۹۲ به دولت تدبیر و امید رسید و بحران­‌هایی که در آن زمان، گریبان مردم را ر‌ها نمی‌‌‏کرد، بسیار سخن گفته شده، اما اینکه چه عواملی موجب شد که از آن دریای طوفان­زده بگذریم و به وضعیتی برسیم که منتقد و مخالف هم توان انکار تفاوت‌هایش با سال­‌های پیش از ۹۲ را ندارند، مطلبی است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

باید فارغ از هیاهو‌های سیاسی از خود بپرسیم، رشد منفی ۶.۸ درصد سال ۹۱ چگونه، با تلاش چه کسانی و تدبیر چه سازمان­هایی در پاییز سال ۹۵ به مثبت ۱۲.۵ درصد رسید؟

هر چند مخالفان دولت تا به امروز از زیر پاسخ دادن به سوال­‌‌های اساسی شانه خالی کرده­‌‌‌‌اند و نگفته­‌‌‌‌اند با درآمد نفتی که بالاترین درآمد نفتی کل ادوار دولت‏‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی بوده، چه کرده­‌‌‌اند ؛ سر سفره­‌‌های مردم که نبردند اما با چه ساز و کاری آن همه درآمد، موجب کوچکتر شدن سفره مردم هم شد؟ قطعا این سوال تا زمانی که پاسخی صحیح نیابد در تاریخ ایران تکرار خواهد شد و مشمول مرور زمان نمی‌‌­شود. اما آنچه که در این مطلب به آن می­پردازیم، تدبیری است که دولت با تکیه بر امید مردم اندیشید تا آب­‌‌های رفته را به جوی بازگرد‌‌‌اند و دوباره قطار پیشرفت و توسعه را در مسیر اصلی خودش قرار دهد.

رییس سازمان برنامه و بودجه فعلی و معاونت برنامه‌‏ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قبل، با شرایطی کشور را تحویل گرفت که خزانه کشور خالی و تولید و صادرات نفت بدلیل تحریم‏‌‌‌ها به یک سوم کاهش یافته بود که درآمد آن هم بدلیل تحریم‏‌های بانکی، قابل وصول نبود.

سال ۱۳۹۳ با شروع بحران جهانی نفت و به تبع آن کاهش قیمت نفت، مشکلی بر مشکلات دیگر سازمان برنامه و بودجه کشور افزود؛ به نحوی که علاوه بر تولید محدود نفت و عدم دسترسی به منابع درآمدی آن، کاهش چشمگیر قیمت جهانی نفت، مشکلات عدیده‏ای برای دولت دکتر روحانی پدید آورد.

با انتقال اثر تاخیری بحران اقتصادی سال ۹۲ به ۹۳ و با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد اقتصاد ایران وابسته به درآمد‌های نفتی بوده و کلیه پروژه‏‌های ملی و هزینه­‌های جاری دولت عمدتاً از این محل تامین می‏‌گردد، امکان روبرو شدن با اعتصاب‏‌‌ها و اعتراض‏‌های گسترده مردم، پیمانکاران و صاحبین صنایع، امکانی دور از ذهن نبود؛ چنانچه خیلی از کشور‏‌های نفتی دیگر مانند روسیه، آرژانتین و عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت در آن سال‏‌ها، علاوه بر بحران اقتصادی، با اعتصاب‏‌ها و اعتراض‏‌های گوناگون مواجه شدند. اما در ایران به دلیل برنامه‌­ریزی صحیح و بودجه‌­بندی مناسب سازمان برنامه و بودجه، نه تنها شاهد واریز به موقع حقوق کارکنان دولت بوده‏‌ایم، بلکه مطالبات بسیاری از نهاد‌های دولتی و خصوصی از جمله فرهنگیان، بازنشستگان و پیمانکاران پرداخت گردیده، یارانه‏‌ها به موقع واریز شده و هزینه قابل توجه طرح سلامت، تامین اعتبار شده است. همچنین در همین زمان شاهد اختصاص ۱۴ هزار میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه، جهت خرید تضمینی گندم و فراگیر شدن بیمه درمانی برای ۱۱ میلیون حاشیه نشین بوده‌‏ایم.

لازم به ذکر است تهیه، تنظیم و ارائه لایحه بودجه سنواتی که در دولت نهم و دهم همواره با مشکل و تاخیر ارائه می‎‏شد در طول ۴ سال گذشته به بهترین شکل ممکن تنظیم و در موعد مقرر تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

 در پایان یادآور می‏شود مدیریت صحیح سازمان برنامه و بودجه، توانست در این سال‏‌های پر از بحران که وارث بی‏نظمی مالی دولت‏‌های نهم و دهم بوده است، مسیر ترقی و رشد اقتصادی را تحقق بخشیده و کشور را از گزند بحران‏‌هایی که هر کدام به تنهایی می‌‏توانست پایه‏‌های اقتصاد ایران را ویران نماید، حفظ کند.

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top