امروز: پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 13 جماد أول 1446 | 2024-11-14
کد خبر: 35407 |
تاریخ انتشار : ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱ | ارسال توسط : |
198 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

گروه فرهنگی: تحقیقات جدید نشان می‌دهند رود «نیل» ‌ نقش مهمی در ساخت اهرام عظیم‌الجثه مصر داشته است.به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، گروهی از محققان به سرپرستی «حیدر شیشا»، جغرافی دان دانشگاه «اکس‌ مارسی» واقع در فرانسه از شواهد دیرینه‌شناسی استفاده کرده‌اند تا متوجه شوند رود «نیل» حدود هشت هزار سال پیش در چه وضعیتی بوده است.بر […]

گروه فرهنگی: تحقیقات جدید نشان می‌دهند رود «نیل» ‌ نقش مهمی در ساخت اهرام عظیم‌الجثه مصر داشته است.به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، گروهی از محققان به سرپرستی «حیدر شیشا»، جغرافی دان دانشگاه «اکس‌ مارسی» واقع در فرانسه از شواهد دیرینه‌شناسی استفاده کرده‌اند تا متوجه شوند رود «نیل» حدود هشت هزار سال پیش در چه وضعیتی بوده است.بر اساس گزارشی که در بیست‌وچهارم اوت در نشریه «Proceedings of the National Academy of Sciences»‌ منتشر شده است، ‌ شواهد دیرینه‌شناسی نشان می‌دهد سازندگان اهرام مصر از شاخه‌ای از رود نیل که در حال حاضر خشکیده است برای انتقال مصالح ساخت و ساز استفاده می‌کردند.
 

یافته‌های محققان همچنین نشان می‌دهد، ‌ سطح بالای آب در حدود چهار هزار و پانصد سال پیش، روند ساخت مجموعه هرم‌های «جیزه» را تسهیل کرده است.هرم عظیم جیزه حدود ۱۳۸ متر ارتفاع دارد و به دستور فرعون «خوفو» در قرن بیست‌وششم پیش از میلاد ساخته شد. این هرم که از ۲.۳ میلیون تکه سنگ به وزن کلی ۵.۷۵ میلیون تن ساخته شده است، بزرگترین هرم در بین اهرام «جیزه» محسوب می‌شود. دو هرم دیگر توسط پسر این فرعون و نوه‌اش ساخته شده‌اند.این اهرام که در فلات «جیزه» ساخته ‌شده‌اند، با چندین معبد، گورستان و منطقۀ کارگران محصور شده‌اند. اهرام جیزه قدیمی‌ترین آثار در بین عجایب هفتگانه جهان باستان به شمار می‌آیند.

محققان از مدت‌ها پیش این فرضیه را مطرح کرده‌اند که مصریان باستان از بخش‌های مختلف رود «نیل» (که در حال حاضر وجود ندارند) برای جابه‌جا کردن چندین تن سنگ آهکی و گرانیتی تشکیل‌دهنده این اهرام عظیم‌الجثه، استفاده کرده‌اند. درحال حاضر آب‌راه‌های رود نیل از اهرام جیزه فاصله زیادی دارند.به عبارتی دیگر، این فرضیه ادعا می‌کند مهندسان مصر باستان یک کانال کوچک از سمت اهرام جیزه به سمت شاخه «خوفو» رود نیل ایجاد کرده بودند، در نتیجه جریان آب همچون بالابر هیدرولیکی عمل می‌کرد و از این طریق، قطعه سنگ‌های بزرگ به محل ساخت اهرام منتقل می‌شد.

تا چندی پیش، دانشمندان از جزئیات این فرایند اطلاعات دقیقی نداشتند. با این حال، اخیرا تیم تحقیقاتی از مجموعه‌ای از روش‌ها برای بازسازی دشت‌ سیلابی «نیل» استفاده کردند و دریافتند مهندسان مصر باستان می‌توانستند از شاخه‌ای از رود «نیل» برای جابه‌جایی قطعه سنگ‌ها استفاده کرده باشند.محققان ابتدا سطح آب در انشعاب «خوفو» رود «نیل» در هزاران سال پیش را تخمین زدند. در نتیجه دریافتند سطح آب در این انشعاب از رود «نیل» که در حال حاضر خشکیده است، در طول حکمرانی فرعون «خوفو»، «خفرع» و «منکورع» همچنان بالا بوده است.

محققان در گزارشی که اخیرا به چاپ رسیده است به این نکته اشاره کردند که انشعاب «خوفو» در فاصله دودمان سوم تا پنجم مصر باستان نقش تاثیرگذاری در به وجود آمدن و گسترش پیدا کردن اهرام داشته و به سازندگان کمک کرده است تا بتوانند برای جابه‌جایی سنگ‌ها و مصالح به کمک قایق طرح‌ریزی کنند.اما در فاصله ۵۲۵ تا ۳۳۲ پیش از میلاد، سطح آب انشعاب «خوفو» در طول یک دوره خشکسالی کاهش پیدا کرد.در زمانی که «اسکندر مقدونی» مصر را در سال ۳۳۲ پیش از میلاد فتح کرد، انشعاب «خوفو» به یک کانال کوچک تبدیل شده بود.تمامی این نکته‌ها نشان می‌دهند انشعاب «خوفو» از سطح آب کافی برای انتقال تخته‌سنگ‌های بزرگ، برخوردار بوده است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top