به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، در ۱۰ روز گذشته پنج فیلم سینمایی جدید همزمان با پایان عزاداریهای دهه اول ماه محرم روانه سینما شدند اما بهجز فیلم «ابلق» و «دوزیست» بقیه همانند بیشتر فیلمهای اکران شده از ابتدای سال فروش خوبی نداشتند. این وضعیت سبب شده کاهش تعداد مخاطبان سینما و افزایش فیلمهای شکستخورده در گیشه هر روز نگران کنندهتر شود.
در این زمینه امیرحسین علمالهدی – کارشناس سینما – با نگاهی آماری به پنج ماه ابتدایی امسال و مقایسه آن با چند سال قبل پیش از شیوع کرونا تاکید کرده که وضعیت سینما بحرانیتر شده است. او دو ماه قبل هم در گزارشی دیگر با اشاره به وضعیت فوق اورژانسی سینما پس از بررسی فروش فیلمها در بهار ۱۴۰۱ گفته بود که اگر تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما اندیشیده نشود، پیشبینی کاهش حدود ۸ تا ۱۰ میلیون مخاطب برای سینمای امسال به قطعیت خواهد رسید.
علمالهدی در گزارشی جدید که در اختیار انعکاس روز و به نقل از ایسنا قرار داده، بر ادامه بحران و ضرروت رسیدگی عاجل به سینما تاکید کرده است.
در این گزارش آمده است:« پنج ماه دیگر هم از ورود به قرن جدید گذشته است و برای سینمای ایران با نگاهی به آمار میزان کارکرد این پنج ماه، نشان دهنده ادامه وضعیت بحرانیتر سینما نسبت به نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ است و باز هم و باز هم و باز هم تاکید میکنم بهتر است متولیان دولتی و صنفی سینما برای خروج از این بحران فکر اساسی و عاجل نمایند!
ببینیم از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ در بهار و دو ماه تابستان، سینمای ایران چه میزان فروش و مخاطب داشته است.
نگاه کلی ۵ ماه سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱:
آمار به تفکیک چهار ماه سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱:
موخره: آمار جداول فوق نشان دهنده وضعیت کلی سینما در پنج ماه سال جاری است و کاهش نزدیک به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مخاطب امسال نسبت به سال ۱۳۹۸ مؤید این نکته است که سینما در وضعیت بحرانی تر قرار گرفته است (البته کاهش معنادار مخاطب در مرداد امسال به دلیل ایام محرم است) و با توجه به ادامه وضعیت بحرانی اقتصادی قشر “سینمارو” اگر بازهم تمهیدات لازم برای مدیریت بحران سینما طی هفت ماه آینده اندیشیده نشود، پیشبینی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مخاطب برای سینمایی امسال دور از ذهن نخواهد بود و جهت جلوگیری از تبعات کاهش شدید مخاطب سینماهای کشور همچنان اعتقاد دارم اصلاحات اساسی در سیاستهای تولید، توزیع و نمایش فیلم باید ایجاد شود تا توان ادامه حیات سینما در دسترس باشد. منجی سینما در خارج آن نیست، در خود سینما است، خواه دولت و یا خواه فعالان آن…
منابع آمار:
گزارش سالانه سازمان سینمایی
سامانه مدیریت فروش و اکران سینما»
انتهای پیام
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.