امروز: جمعه, ۱۱ آبان ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 29 ربيع ثاني 1446 | 2024-11-01
کد خبر: 34882 |
تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
193 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

در حالی که به نظر می‌رسد موزه هنرهای معاصر اهواز نفس‌های آخر خود را به دنبال نامدیریتی‌ها می‌کشد، یکی از مدیران سابق انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان که پیگیر وضعیت این مکان فرهنگی و هنری بوده، جزییاتی از واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز ارائه می‌کند که گویی تاکنون کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. نکاتی درباره‌ی مفاد قراردادی که جای پرسش‌های زیادی را به جای گذاشته است.

چندی پیش بود که با انتشار تصاویر جدیدی از وضعیت کنونی موزه هنرهای معاصر اهواز به عنوان تنها مکانی که برای نمایش آثار هنرمندان اهوازی وجود دارد، وضعیت نامناسب این مکان فرهنگی و هنری که برای مدتی فراموش شده بود، دوباره مورد توجه قرار گرفت.

در این زمینه بیشتر بخوانید:
به داد موزه هنرهای معاصر اهواز برسید!
چه آینده‌ای در انتظار موزه هنرهای معاصر اهواز است؟

پرده برداری از جزییات یک قرارداد پرسش برانگیز

به رسانه‌ها راست نگفتند!

جلال خراسانی که در دو دوره ـ ۸۳ تا ۸۶ و ۹۳ تا قبل از سال ۹۷ ـ ریاست انجمن هنرهای تجسمی خوزستان را برعهده داشته است، حالا در گفت‌وگویی با انعکاس روز و به نقل از ایسنا ابعاد جدیدی از مسأله موزه هنرهای معاصر اهواز را مطرح می‌کند.

او در ابتدا درباره سلامت گنجینه موزه اظهار می‌کند: «گنجینه هست ولی اینکه سالم باشد را مطمئن نیستم. کارهای مهمی در این گنجینه از آثار پرویز کلانتری و کوروش شیشه‌گران و هنرمندان فاخر دیگری وجود دارد، مجموعه‌ای از کاریکاتورهای بزرگ دنیا و …؛ گنجینه موزه، قطعا آسیب دیده و در آخرین بازدیدی که از آن داشتیم متوجه شدیم خبرهایی که به ما رسیده بود کاملا موثق بوده و در بررسی میدانی از نزدیک مشاهده کردیم که نه تنها برخی آثار فاخر آسیب دیدند بلکه خاک زیادی هم در گنجینه روی آثار نشسته است. در صورتی که کسی که موزه را تحویل می‌گیرد و مسئولیت رسیدگی به این مکان را برعهده می‌گیرد، باید به لحاظ تهویه، سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی و … شرایط مناسبی را ایجاد کند که ما هیچکدام را مشاهده نکردیم.»

خراسانی ادامه می‌دهد: «حدود ۷۰ اثر از هنرمندان شاخص در موزه هنرهای معاصر وجود دارد به علاوه تعدادی از آثار هنرمندان خوزستان که خریداری شده و به این گنجینه اضافه شده است.»

رییس سابق انجمن هنرهای تجسمی خوزستان در ادامه ابعاد تازه‌ای از جزییات قرارداد واگذاری موزه را مطرح می‌کند: «قراردادی که برای موزه هنرهای معاصر اهواز بسته شده، قراردادی کاملا یک‌طرفه است. هیأت دولت اعلام کرد که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، تمامی مکان‌های دولتی بلااستفاده به بخش خصوصی شوند تا بخش خصوصی بتواند آنها را رونق دهد؛ این به نظر من اشکال نیست. یعنی خیلی خوب است که بخش خصوصی وارد شود و برخی مکان‌ها را اداره کند ولی به نظرم باید در قرارداد ذکر می‌شد که بخش خصوصی که این مکان را اداره می‌کند، الزاما اهلیت داشته باشد و به عبارتی به هرکسی واگذار نشود. خود دولت یا مدیرکل‌ها باید متوجه این موضوع می‌شدند که این مکان را به هر پیمان‌کاری با هر سابقه‌ای واگذار نکنند که هیچ علمی از موزه‌داری ندارند.»

او اضافه می‌کند: «قرارداد با اسم فرد دیگری است اما امضایی که پای قرارداد رفته امضای دیگری است که به ما گفتند برادرشان با وکالت قرارداد را امضا کرده است. ولی آن زمانی که من به یکی از دوستان در بخش حقوقی مراجعه کردم، هیج مدرکی ندیدم. زمان عقد قرارداد باید شخصی که قرارداد می‌بندد، حضور داشته باشد اما به گفته مسئولان ارشاد اصلا شخصی که نام او در قرارداد آمده، تا به حال دیده نشده است.»

خراسانی با اشاره به لزوم پرسشگری درباره مسأله موزه هنرهای معاصر اهواز بیان می‌کند: «من فکر می‌کنم باید انقدر درباره‌ی این موضوع سوال شود که همه بیایند و راستش را بگویند. متأسفانه به رسانه‌ها راستش را نگفتند.»

رییس سابق انجمن هنرهای تجسمی خوزستان همچنین اظهار می‌کند: «این موزه بالأخره از محل بیت‌المال ساخته شده و از طرفی هم مکانی هنری و فرهنگی است ولی خب استفاده‌های دیگری از آن شد. برای مثال آمدند نمایشگاه کیف و کفش برگزار کردند یا نمایشگاه دفاع مقدس برگزار کردند یا آمدند همایش دندانپزشکی و گیاه‌شناسی داخل آن برگزار کردند که مدارک آن موجود است. تمام این اتفاقات افتاد و ما هم تذکراتی را دادیم که موزه در حال تخریب و خارج شدن از روال خودش است ولی همیشه برخوردهایی با ما می‌شد. یا تهدید می‌شدیم یا اتفاقاتی رخ می‌داد که اجازه نمی‌داد بیشتر از این جلو برویم. اینها محل سوال است که اولا چرا این اتفاقات رخ داده و اینکه چرا کسی به این جزییات نپرداخته است؟»

در ادامه ویدیویی از برگزاری رویدادهای غیرمرتبط از جمله مراسم عروسی، در موزه هنرهای معاصر اهواز مشاهده می‌کنید:

او با اشاره به یک‌طرفه بودن قرارداد واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز می‌گوید: «حتی در قرارداد ذکرنشده که در صورت بروز تخلف مالکیت باید پس گرفته شود! یا اگر ذکر شده، چرا به آن توجه نشده است؟ بعد از کلی خسارت و آتش سوزی که اتفاق افتاده، صدای خیلی‌ها تازه درآمده است که چرا پیگیری نشده؟»

خراسانی ادامه می‌دهد: «قطعا موزه هنرهای معاصر متعلق به دولت است. روی تابلو هم نام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان آمده است. این قرارداد بدون گرفتن هیچ هزینه‌ای از پیمانکار بسته شده و حالا او شکایت کرده که بالای ۲ میلیارد تومان برای موزه هزینه کرده و طالب این پول است تا مالکیت موزه هنرهای معاصر را پس بدهد. انجمن هنرهای تجسمی که وظیفه پیگیری این موضوع را بعد از مسئولیت ما داشت، آن را متوقف و روند بازپس‌گیری را با همراهی مدیرکل بعدی ارشاد محدود و مسدود کرد در حالی که وظیفه داشت مطالبه را تا به نتیجه رسیدن ادامه دهد. حالا با تغییر مدیرکل، چه شده که دوستان یک‌باره بعد از چهار سال دلسوز، شده‌اند؟»

در این زمینه بیشتر بخوانید:
تاکید معاون استاندار بر رفع مشکلات موزه هنرهای معاصر و خانه هنرمندان خوزستان

او اضافه می‌کند: «از زمانی که ما متوجه این موضوع شدیم، پیگیری کردیم. بعد از مدتی ما به این نتیجه رسیدیم که مسأله را رسانه‌ای کنیم چون تا آن زمان هنوز رسانه‌ای نشده بود. مسأله رسانه‌ای شد و به گوش هنرمندان و مردم رسید. حدود ۵۰۰ نفر از اساتید دانشگاه، هنرمندان و اهالی فرهنگ استان در اعتراض به این مسأله تجمع کردند و خود اساتید دانشگاه هم سخنرانی‌هایی داشتند که بازهم با برخورد ارشاد وقت مواجه شد. مسأله هنرمندان این بود که چرا می‌خواهند موزه هنرهای معاصر را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کنند؟»

خراسانی همچنین بیان می‌کند: «در بحث واگذاری، دولت باید موزه‌ها را تفکیک می‌کرد چون مکان‌های حساسی هستند که در دنیا تعریف دارند. موزه هنرهای معاصر اهواز دومین موزه به لحاظ ساختار و ابعاد بود که قابلیت تبدیل شدن به قطب دوم فرهنگی و هنری را داشت اما با بی‌درایتی و نامدیریتی، نهایتا این اتفاق افتاد.»

او با اشاره به این نکته که خودش مسئول پیگیری اعتراضات بوده، بیان می‌کند: «هر روز که به اداره ارشاد می‌رفتیم، با برخوردهایی از سوی مسوولان وقت مواجه می‌شدیم که در شأن نبودند. من مسأله را به اداره بازرسی رساندم و اداره اطلاعات و بازرسی استان مسأله را پیگیری کردند. معاونان وزیر ارشاد به اهواز آمدند و جلسه‌ای گذاشته شد و مدارک مورد نظر ارائه شد که یکی از آن‌ها خروج اثری بدون تشریفات قانونی از گنجینه و ارسال به تهران بود. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهار سال پیش رسما اعلام کرد که مشکلات قانونی موزه هنرهای معاصر حل شده و در واقع به انجمن هنرهای تجسمی، اداره ارشاد خوزستان، مردم و هنرمندان بازگردانده خواهد شد. بعد از آن دقیقا برخی اتفاقات رخ داد که ما را به فکر این انداخت که چرا این روند انقدر طولانی شده است؟»

در ادامه ویدیویی از وعده رسانه‌ای شده‌ی وزیر ارشاد سابق و مدیر فعلی موسسه مطبوعاتی اطلاعات  را مشاهده می‌کنید:

خراسانی ادامه می‌دهد: «ما متوجه شدیم که با توجه به تخلفات، اداره ارشاد آن زمان، می‌توانسته قرارداد را لغو کند اما این کار را انجام نداده است. ما شک کردیم که شاید نمی‌خواهند این اتفاق صورت بگیرد یا افکار عمومی را به سمتی می‌برند که این مسأله مسکوت باقی بماند و همین‌گونه هم شد. ما حتی وکیلی به اداره ارشاد خوزستان معرفی کردیم که این وکیل مسأله حقوقی درباره موزه را پیگیری کند. آن زمان به ما گفته شد که مسأله به قوه قضاییه ارجاع داده شده، در دستور کار قرار گرفته و به زودی حل خواهد شد اما تا همین امروز هیچ اتفاقی رخ نداده و هر وقت هم رسانه‌ها یا هنرمندان مطالبه‌ای درباره‌ی موزه هنرهای معاصر می‌کردند، با برخوردهای شدیدی مواجه می‌شدند؛ حتی با تهدیدهای مختلف.»

او با یادآوری آتش سوزی رخ‌داده در بخشی از تاسیسات موزه، اظهار می‌کند: «تأسیسات برق موزه هنرهای معاصر دچار آتش سوزی شد و خیلی از شبکه‌های خبری تصاویر آن را کار کردند اما اینکه اداره ارشاد خوزستان به یک فرد یا هنرمند که این خبر را اعلام کرده، تذکر می‌دهد، محل تعجب است. اگر قرار باشد کسی تذکر بگیرد، اول شبکه‌های خبری هستند که اخبار آن را کار کرده‌اند. گفته شد آتش سوزی تأسیسات موزه به دلیل قطع شدن درخت و گرما بوده است درصورتی که وقتی ما چک کردیم، دیدیم که اصلا درختی وجود ندارد که بخواهد آتش بگیرد و سرایت کند. همه این موارد سوال هستند.»

جزییاتی از قرارداد واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز که نمی‌دانید!

از اظهارات جلال خراسانی که گذر کنیم، پای طرح کردن پرسش‌هایی اساسی درباره مفاد قرارداد واگذاری موزه و موضوعاتی دیگر به میان می‌آید که بر اساس اسنادی که در اختیار انعکاس روز و به نقل از ایسنا قرار گرفته و به تایید مراجع قانونی نرسیده است، مطرح می‌شود و پاسخگویی مقام مسوولی در این زمینه را با هدف اصلاح شرایط موجود طلب می‌کند. 

در همین راستا مدت زمان قرارداد جزو اولین موارد مورد پرسش قرار دارد.

در صفحه اول قرارداد واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز، مدت زمان این قرارداد از تاریخ ۱۳۹۴/۰۶/۰۱ تا ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ به مدت هفت سال عنوان شده است. این در حالی است که تاریخ‌های نوشته شده، نشان می‌دهند که مدت زمان قرارداد واگذاری موزه درواقع هشت سال است و یک سال در این میان نادیده گرفته شده است.

مورد بعدی اجاره دادن این مکان برای برگزاری مراسم‌های عروسی است. هرچند بند ۱۳ قسمت ب ماده ۵ این اختیار را به پیمانکار می‌دهد که رستوران موزه را با اخذ مجوز از شهرداری و اماکن نیروی انتظامی و سایر مراجع قانونی راه‌اندازی کند، اما به نظر نمی‌رسد این مجوز سنخیتی با برپایی تالار عروسی در یک مکان فرهنگی هنری داشته باشد.

از موارد قابل توجه دیگر حضور معاون حقوقی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد در اهواز و صورت جلسه کردن موارد مورد تخلف پیمانکار است. این صورت جلسه که از سوی معاونان وزیر سابق نیز به امضا رسید، با توجه به تصاویر موجود از وضعیت فعلی این بنا، به نظر نمی‌رسد توانسته باشد کاری برای نجات موزه پیش برده باشد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، با اظهارات یکی از مدیران سابق انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان ابعاد تازه‌ای از مسأله موزه هنرهای معاصر تهران مطرح شده که پاسخگویی مسوولان ذیربط را طلب می کند.

برگزاری نمایشگاه چاپ دستی، همایش مهر و هنر و… تنها پاره‌ای از رویدادها و نمایشگاه‌هایی هستند که پیش از آنکه موزه هنرهای معاصر اهواز به وضعیت امروزش دچار شود، آنجا را تبدیل به مکانی فرهنگی هنری برای رفت و آمد هنرمندان و اساتید کرده بود. امروز اما با مرور وعده‌های محقق نشده و بازدیدهای بی سرانجامی که برای احیای این مکان فرهنگی و هنری سال‌ها پیش صورت گرفت، باید منتظر ماند و دید آیا بالاخره مدیران حال حاضر ارشاد فکری به حال موزه هنرهای معاصر اهواز و گنجینه ارزشمند آن خواهند کرد؟

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top