امروز: دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 21 شوال 1445 | 2024-04-29
کد خبر: 46440 |
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰:۳۱ | ارسال توسط : |
40 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

گروه فرهنگی:دستیار وزیر ارشاد در حوزه شعر گفت: در فیلم معجزه پروین سعی شده تصویری روان و ساده و قابل فهم در مورد شاعر نامی ایران پروین اعتصامی ارایه شود.به گزارش مهر، اولین روز محفل سینمایی آرمان، همزمان با چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، عصر شنبه ۱۳ بهمن در سالن بصیرت مجموعه […]

گروه فرهنگی:دستیار وزیر ارشاد در حوزه شعر گفت: در فیلم معجزه پروین سعی شده تصویری روان و ساده و قابل فهم در مورد شاعر نامی ایران پروین اعتصامی ارایه شود.به گزارش مهر، اولین روز محفل سینمایی آرمان، همزمان با چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، عصر شنبه ۱۳ بهمن در سالن بصیرت مجموعه سیزده آبان برگزار شد.
 

در این نشست که بعد از نمایش فیلم «معجزه پروین» با محوریت پروین اعتصامی برگزار شد، علی محمد مؤدب شاعر و دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر به تحلیل و گفتگو پیرامون فیلم پرداخت.علی محمد مؤدب گفت: اگر به هر ایرانی بگوییم ده نفر از مفاخر ایرانی را نام ببر قطعاً در بین آنها نام چند شاعر را خواهیم داشت و دلیلش هم این است شعر عصاره تجارب انسانی ایرانیان است و فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ از مسیر شعر و ادبیات حفظ شده است و در جای دیگر از دنیا نظیر ندارد. اگر از شاعران و شعر غافل بشویم از ستون مهم خیمه تمدنی غفلت شده ایم.

وی افزود: در رسانه ملی تصویری که از شاعر ارائه می‌شود تصویر درستی نیست شاعر را انسانی متفنن معرفی کرده اند در صورتی که شاعر سیمای جدی یک انسان ایرانی است سوال مهم این است که در ذهن مردم چه ذهنیتی نسبت به شعرا وجود دارد شعرا مأموریت فرازمانی دارند و با انسان در مقیاس تاریخ گفتگو می‌کنند در این حوزه جز معدود کارها اثر قابل توجه‌ای وجود ندارد.

این شاعر با اشاره به فیلم معجزه پروین گفت: در این فیلم سعی شده بود تصویری روان و ساده و قابل فهم در مورد شاعر نامی ایران پروین اعتصامی ارائه شود حالا چقدر در این امر موفق بوده را باید کارشناسان سینما هم در موردش اظهار نظر کنند. من به هر اثر هنری که در زمینه شعر و شاعری انجام شود خوشبین هستم زیرا می‌تواند به شناخت دقیق‌تر مردم از مفاخر ادبیات ایران کمک کند.

ای کاش فیلم معجزه پروین توسط بخش خصوصی ساخته می‌شد
در ادامه نشست محمد قائم خانی نویسنده و پژوهشگر گفت: اگر این فیلم حاصل سرمایه گذاری تهیه کننده خصوصی بود قابل قبول تر بود، اما زمانی که یک دستگاه حاکمیتی تولید کننده فیلم است دستگاهی که نگران بازگشت هزینه اش نیست مهم‌ترین سوال که بعد از دیدن این فیلم در ذهن شکل می‌گیرد این است که آن نهاد و سازنده اثر به دنبال چه بوده اند و در نظر داشتن چه تصویری از شاعر نامی پروین اعتصامی ارائه دهند؟

وی ادامه داد: در روایت آثار تاریخی آفتی که وجود دارد این است که فیلمسازان و مدیرانی که اعتبارات ساخت فیلم را تأمین می‌کنند از تاریخ که همیشه مهجور بوده سپری در برابر اثر خود می‌سازند مهمترین مسئله در این فیلم این است که ما با چه مواجه ایم آیا تصویر دقیق و درستی از پروین اعتصامی ارائه می‌شود چه تصویری از زن شاعر معاصر که یکی از قله‌های شعر فارسی است ارائه می‌شود؟

قائم خانی گفت: مشکل اصلی این است که وقتی کار حمایتی است چشم بر بسیاری از ابعاد مهم در یک اثر بسته می‌شود. مهمترین سوالات در ذهن یک مدیر و فیلم ساز این باید باشد که چه روایتی داریم چگونه روایت می‌کنیم چه چیزی را روایت می‌کنیم.دومین دوره محفل اندیشه آرمان با محوریت فیلم‌های جشنواره فجر تا تاریخ ۲۲ بهمن در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی سیزده آبان برگزار می‌شود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top