امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 2877 |
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ | ارسال توسط : |
1168 بازدید
۰
| 16
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی دولت تاکید کرد: زیستن در سایه تحریم و کرونا مستلزم در پیش گرفتن سبک زندگی جدیدی در مناسبات اقتصادی، روابط اجتماعی و ترتیبات بین المللی است. به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، علی ربیعی در اولین جلسه سخنگوی دولت در سال ۱۳۹۹،‌ اظهار کرد: همیشه پیام نوروز برای ما پیام تغییر است. نوروز برای ما ایرانیان همواره […]

سخنگوی دولت تاکید کرد: زیستن در سایه تحریم و کرونا مستلزم در پیش گرفتن سبک زندگی جدیدی در مناسبات اقتصادی، روابط اجتماعی و ترتیبات بین المللی است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، علی ربیعی در اولین جلسه سخنگوی دولت در سال ۱۳۹۹،‌ اظهار کرد: همیشه پیام نوروز برای ما پیام تغییر است. نوروز برای ما ایرانیان همواره با مفاهیمی مانند حال بهتر، نو شدن و یک شروع جدید بوده است. امسال نوروز ما مقارن شده است با اعیاد بزرگ دینی ما. چند عید در هم آمیخته شده است و من از همین جا از فرصت استفاده کرده و اعیاد مبعث و اعیاد شعبانیه را به همه تبریک می گویم.

وی ادامه داد: ما در حالی وارد سال ۹۹ شدیم که سال سختی را در کنار هم پشت سر گذراندیم. چالش های بزرگ و بعضا جانگدازی در سال گذشته داشتیم که بزرگترین آن تحریم های بی سابقه آمریکا بود. ما آموختیم گذر از این چالش‌ها در گرو سختکوشی بزرگ، عقلانیت و مدارا و در کنار هم بودن است. این چالش‌ها ما را به یک خودباوری الهام‌بخش رساند و بینش تازه‌ای به ما بخشید که بتوانیم برای سال جدید نقشه راهی اطمینان‌بخش داشته باشیم.

باید اتحاد تحریم و کرونا را بشکنیم

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در آغاز سال جدید جهان با چالش مشترک بیماری کوید ـ ۱۹ مواجه هست، اما در ایران این چالش با اتحاد میان تحریم و کرونا مضاعف شده است. اولین وظیفه ملی ما این است که اتحاد تحریم و کرونا را بشکنیم و با خودباوری به میراث رسیده از سال گذشته، ایران را به نقطه‌ای برسانیم که استحقاق آن را به عنوان یک ملت سربلند، مستقل و پیشرو دارد.

دولت سال جدید را بدون تعطیلی و با اراده‌ای مضاعف آغاز کرد

وی اضافه کرد: اقتضای تحقق این هدف پذیرفتن این واقعیت است که زیستن در سایه تحریم و کرونا مستلزم در پیش گرفتن سبک زندگی جدیدی در مناسبات اقتصادی، روابط اجتماعی و ترتیبات بین المللی است. در سرآغاز دست یابی به این هدف، دولت سال جدید را بدون تعطیلی و با عزم و اراده ای مضاعف آغاز کرده و تلاش کرده است تا برای مواجهه با چالش‌ها از همه امکانات ملی بهره بگیرد تا در کنار هم تحریم‌های ظالمانه را به عقب برانیم و اجازه ندهیم کرونا زندگی ما را مختل کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: امسال دولت بیش از هر دوره دیگری در کنار مردم سال خود را با کار برای مردم آغاز کرد و از همان اولین ساعات سال جدید بدون وقفه همه جلسات دولت برای مبارزه با کرونا و زندگی مردم در جریان بود. سه جلسه ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس جمهور، سه جلسه هیئت دولت و یک جلسه کمیته اقتصادی بررسی تبعات کرونا بر اقتصاد و معیشت مردم برگزارشد.

 ۱۲ و ۱۳ فروردین جلسات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و دولت تشکیل می‌شود

وی بیان کرد: حتی در روزهای تعطیل ۱۲ و ۱۳ فروردین هم جلسات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و دولت تشکیل خواهد شد. در این مدت کارشناسان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و سلامت برای تصمیم سازی در کنار دولت قرار داشتند که از همه انها سپاسگزاری می‌کنم. در واکنش به بحران کرونا همه دولت های دنیا به دو چالش مواجهند؛ یک در حوزه درمان، حفاظت و مراقبت از شهروندان در برابر این بیماری و دوم اتخاذ ساز و کارهایی برای تنگناهای اجتماعی و اقتصادی که این بیماری ایجاد کرده است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده است که از ابتدا با دست یابی به شناخت درست و رو به تکامل از کرونا ، کنترل و محدود کردن بیماری را در دستور کار قرار داده و تلاش کردیم یک گام از آن جلوتر باشیم. غافلگیری فصل مشترک همه کشورها در مواجهه با این بیماری بوده است؛ چرا که تجربه بشری در این خصوص وجود نداشته است.

دولت، ۳۰ بهمن ورود بیماری به کشور را اعلام کرد

ربیعی اعلام کرد: از ابتدا کار پاسخگویی در این خصوص را دنبال کردیم. بر همین اساس روز چهارشنبه سی بهمن پس از جلسه هیئت وزیران به محض مثبت اعلام شدن تست بیماران مشکوک، دولت به رغم برخی شائبه های سیاسی، صراحتا و صادقانه ورود بیماری به کشور را اعلام کرد. پس از آن همه توان خود را برای تجهیز کادر بهداشت و درمان و افزایش مقاومت نظام سلامت و حمایت از کنشگران نظام سلامت بکار گرفتیم و تصمیمات متعددی در این راستا اتخاذ کردیم. خوشبختانه در همان روزهای نخست زیرساخت های سلامت که در دولت های یازدهم و دوازهم بسیار تقویت شده بود به علاوه وجود پزشکان و پرستاران فداکار که حاصل پیشرفت نظام آموزش پزشکی ما بوده است تاب آوری نظام بهداشت و درمان ما را به جایی رساند که شوک اولیه را مهار کنیم. این تاب آوری و ظرفیت بزرگ در نظام بهداشت و درمان از یک سو در گرو حمایت های دولت و از سوی دیگر نیازمند همکاری همه جانبه مردم است.

اکنون ۱۳ هزار تخت خالی بیمارستانی داریم

سخنگوی دولت ادامه داد: ما تخت های بیمارستانی را افزایش دادیم. هم اکنون ۱۳ هزار تخت خالی بیمارستانی داریم. نقاهتگاه‌هایی که نیروهای مسلح ایجاد کرده اند یک ظرفیت بسیار بزرگ است. برای کنش فعال نسبت به انفعال، طرح غربالگری را به پیش برده‌ایم. نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در این طرح تا امروز غربالگری شده اند که این یک طرح کم نظیر در جهان است. با احتساب گروه سنی هدف می توان گفت تقریبا اکثریت بالایی از جمعیت ایران مورد غربالگری قرار گرفته اند. این کار آسانی نبوده است و همین جا لازم می دانم از بسیجیان، مددکاران و کادر درمانی قدردانی و تشکر کنم. تلاش کردیم عقب ماندگی های بودجه ای وزارت بهداشت را جبران و در تصمیمی جدید بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تقویت تجهیزات و دارو و موارد دیگر اختصاص دهیم.

به فکر هموطنان آسیب دیده از کرونا هستیم

سیاست‌هایی اتخاذ کرده‌ایم که بیکاری گسترده رخ ندهد

ربیعی با بیان اینکه کرونا در همه جهان زندگی مردم را سخت کرده است، ادامه داد: این اتفاق به طور طبیعی در کشور ما که با تحریم ها هم دست و پنجه نرم می کند به طور مضاعف رخ داده است. ما به فکر هموطنان آسیب دیده از کرونا هستیم. فعلا به طور مقدماتی در گام اول سیاست هایی را اتخاذ کرده ایم که بیکاری گسترده رخ ندهد. کارگران در کارگاه‌ها بمانند. بنابراین ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ ۱۲ درصد برای حمایت از حفظ تولید و کارگران اختصاص دادیم. بیمه بیکاری را با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان با هدف حفظ مشاغل تقویت کردیم. سعی شد به افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند بسته های حمایتی یا تسهیلات داده شود که بیش از هشت هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد. این ها علاوه بر تصمیماتی بود که دولت در حوزه امهال دریافتی های خود در حوزه مالیات، بازپرداخت تسهیلات بانکی و موارد مشابه با وجود فشار بر درآمدهای بودجه‌ای اتخاذ کرد تا در یک دوره سه ماهه، تنفسی به بخش های آسیب دیده از اقتصاد داده باشد.

وی در ادامه یادآور شد: تجارب دنیا نیز بررسی شد. هر کشوری در دنیا با توجه به خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود تصمیماتی اتخاذ کرد. ما جلوتر از برخی کشورها به محض اطلاع تصمیماتی که برای جداسازی های فیزیکی لازم بود اتخاذ کردیم. سعی کردیم الگویی ایجاد کنیم که هم فاصله های فیزیکی رعایت شود و هم زندگی روزمره مردم آسیب نبیند. از همین رو بنابر شرایط تصمیمات سخت گیرانه نیز اتخاذ شد. در ایران مثل همه جای دنیا کرونا زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و ما را در قرنطینه برد. مدارس و دانشگاههای ما تعطیل شد، مراکز مذهبی ما به طور بی سابقه ای تعطیل شد. مسابقات ورزشی تعطیل شد، رویدادهای فرهنگی هنری ما مثل سینما و تئاتر تعطیل شد، مراکز تجمع تعطیل شد. سفرهای جاده ای ما و حتی دید و بازدیدهای نوروزی ما متوقف شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: م ایرانیان امروز باید با یک عزم جدید ملی و با تصمیمات جدید به اینده بنگیریم. در این روزها تلخی دیدیدم، دید و بازدیدهای ما تعطیل شد، جدایی ها بیشتر شد دلتنگی ها فزونی گرفت و از همه ناگوارتر بخشی از عزیزانی که تا دیروز صدای انها را می شنیدیم و در اغوششان می گرفتیم و برخی سایه سارمان بودند امروز در کنارمان نیستند. در اینجا از سوی خود و دولت به همه جانباختگان از این بلای عظیم تسلیت می گویم. خصوصا خانواده داغدار جامعه بهداشت و درمان کشور.

ربیعی گفت: واقعیت این است که جانگدازتر از همه جان باختن شهادت گونه این رزمندگان خط مقدم سلامت بوده است که این مصیبت را به خانواده پزشکی ـ پرستاری کشور تسلیت عرض می کنم. این‌ها نشان دادند که روح ایثار و فداکاری در اعماق جامعه و فرهنگ ایرانی همیشه وجود دارد و این موضوع ما را به آینده امیدوار می سازد. ما با وجود این روح های بزرگ در کنار هم با اعتماد به هم و با خلق یک سرمایه اجتماعی نوین کرونا را شکست خواهیم داد.

وی افزود: قطعا ما در اینده نیازمند سبک نوینی در زندگی هستیم در مصرف، مراودات اجتماعی، نظام اداری، الگوی اداری . ما با فرض بدبینانه ترین سناریوها باید سیاستگذاری لازم برای انطباق و سازگاری اجتماعی و اقتصادی با شرایط را در پیش بگیریم. روشن است آینده کشور صرفا در دست دولت نیست، بلکه در گرو همبستگی و بکار گیری همه ظرفیت های ملی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: امسال در شرایطی ۱۲ فروردین روز تاسیس جمهوری اسلامی را برگزار می کنیم که بیش از هر زمان دیگر به احیای روح “همه باهم ” آن روزها نیاز داریم. این یک جمهوری رفراندم بنیاد بود. آن روز همه ملت با همه رنگهای خود و با همه سبکهای زندگی و مرام های سیاسی بودند. امروز یک همه باهم متفاوت داریم. آن روز دنیای کهن و عادت های کهن را پشت سر گذاشتیم و وارد عصر جمهوریت اسلام شدیم.امروز هم باید خودمان را منطبق با الزامات یک مبارزه نوین بکنیم. بدون وداع کردن با سبک های زیستی عصر کهن و بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی نمی توانیم ساختار اتحاد شوم کرونا و تحریم را بشکنیم.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا،‌ ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کمک به مشاغل آسیب‌دیده از چه زمانی آغاز می‌شود و چه مشاغلی را شامل خواهد شد، گفت: در جلسه ۱۳ فروردین نمی‌توانیم در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم، اما در جلسه بعدی دولت، آیین‌نامه این مصوبه تصویب خواهد شد. آیین‌نامه این مصوبه آماده شده که به تصویب دولت خواهد رسید.

پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی مشروط به حفظ اشتغال شده است

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات ۱۲ درصدی مشروط به حفظ اشتغال شده است، افزود: این شرط به معنای حفظ اشتغال ثبت شده در پایان بهمن ۹۸ است. ملاک ما برای پرداخت تسهیلات ۹۸ درصدی، بهمن ۹۸ خواهد بود. این تسهیلات شامل دستمزد نیروی کار، خرید مواد اولیه، پرداخت دیون خدماتی و کمک به افرادی که به دلیل فروش نرفتن کالا، موجودی انبار دارند، خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که آیین‌نامه این مصوبه در دولت تصویب شود، قابل اجرا خواهد بود. مشاغلی که مشمول استفاده از این تسهیلات می‌شوند، شامل مراکز توزیع و فروش صنایع دستی، مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی، مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، آبمیوه‌فروشی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها، قنادی‌ها، خشکبارفروشی‌ها، مراکز فروش کیف و کفش و پوشاک را شامل خواهد شد. علاوه بر این، مراکز گردشگری آسیب زیادی دیدند که نگاه ویژه‌ای به آنها خواهیم داشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه افرادی که در حمل و نقل درون شهری و برون شهری فعالیت می‌کردند، آسیب زیادی دیدند که مورد حمایت قرار خواهند گرفت، ادامه داد: مراکز گردشگری که مراکز زیادی هستند، با همکاری آقای مونسان مشخص شده‌اند که مورد حمایت قرار می‌گیرند. مجموعه رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها نیز مشمول این طرح خواهند شد.

ربیعی تاکید کرد: مراکز آموزشی شامل مهدکودک‌ها نیز از این تسهیلات استفاده خواهند کرد. کمیته‌ای پیش‌بینی شده است که اگر گزارشی مبنی بر لزوم قرار گرفتن فهرست اصناف و مشاغل جدید در لیست حمایتی به دولت ارسال شود، فهرست جدید را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر چاپخانه‌ها از استفاده از این تسهیلات ممنوع شده بودند، اما روزنامه‌ها باید چاپ شوند بنابراین نیاز است که در برخی موارد تجدیدنظر شود که این اقدام به عمل خواهد آمد.

هر جا نیاز به سختگیری بیشتر باشد اعمال خواهیم کرد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و اینکه این طرح تا کی ادامه خواهد داشت و آیا امکان دارد این طرح زمان اجرای آن اضافه شود، گفت: ما مدام در حال بررسی هستیم هر جا نیاز به سختگیری بیشتر باشد اعمال خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: فراموش نکنید که ما یک سیاست دوگانه را دنبال می کنیم؛ هم از جان مردم باید مواظبت کنیم و هم کاری کنیم که فاصله‌ها باعث شیوع و گسترش بیماری نشود هم باید از زندگی مردم محافظت کنیم و نگذاریم اقتصاد به زمین بخورد. اقتصاد دوران تحریم که به زمین بخورد بلند شدن آن سخت خواهد بود بنابر این ما هر دو را باید در کنار هم دنبال کنیم.

  سخنگوی دولت افزود: ما در روزهای آخر منتهی به بیستم باز هم تصمیم گیری خواهیم کرد و در زمان مناسب با تبیین‌هایی که کارشناسان سلامت به ما خواهند داد ما را به تصمیم‌گیری جدید رهنمون خواهند کرد.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: در حال حاضر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار کارمند بیش از ۵۵۰ هزار نفر در کادر وزارت بهداشت و شهرداری ها هستند و بخشی هم تعطیل شده بود. بخش دیگر را ما یک سوم کردیم و بنابراین شاید کمتر از ۲۰۰ هزار نفر به کار مشغول هستند.

 وی ادامه داد: برخی از مشاغل تعطیل بردار نیست و ما سبک کار اداری، سبک معاشرت خانوادگی ، سبک همزیستی و کار خبری با کرونا را باید بیاموزیم.

بیماری کرونا ممکن است مدت‌ها باشد

ربیعی با بیان اینکه ما در کوتاه مدت نیازمند این بودیم که تعطیلی‌هایی داشته باشیم تا نظام بهداشت ما بتواند تنفس بگیرد، تاکید کرد: این بیماری ممکن است مدت‌ها باشد ما نیازمند این هستیم که با استانداردهای بهداشتی کرونا به مترو سوار شویم. به نظر من ما یک بازآفرینی در مناسبات و شکل کارمان نیاز داریم و این وظیفه جدی همه ما به خصوص رسانه هاست.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور چه اقداماتی برای تاثیر تحریم آمریکا بر کمک‌های بهداشتی به ایران می‌گذارد؟ گفت: اولا ما تاکنون کمک هیچ کشور و نهاد بین‌المللی را رد نکردیم و در مواقع لزوم حتی ما خودمان از کمک کنندگان بوده‌ایم؛ چرا که این یک سنت مورد احترام در همه دنیاست. برخی شائبه ها بود که ما کمک برخی نهادها و سازمان های بین المللی را پس زدیم، در حالی که این موضوع صحت ندارد.

وی افزود: آمریکایی ها ادعا می کنند تحریم ها تاثیری بر دسترسی های ایران به دارو نداشته است. این ادعا کاملا بی‌پایه و اساس است. به خاطر تحریم های غیرقانونی آمریکا، اصلا امکان مبادله بانکی وجود ندارد. برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی نیاز به مبادله بانکی حتی با پول خودمان داریم.

ربیعی تاکید کرد: وقتی مردم عادی و ایرانیان خارج از کشور نمی‌توانند حساب‌های بانکی باز کنند و به اقوامشان مبلغی را انتقال دهند، این ادعای امریکا کاملا مضحک است.

سخنگوی دولت گفت: در وزارت امور خارجه در کنار کرونا یک ستاد فعال تشکیل شد تا کارهای مرزی ما را دنبال کند. در هفته های اخیر شخص آقای ظریف تلاش گسترده ای را برای افزایش همبستگی جامعه بین المللی و پاسخگو کردن آمریکا به خاطر تروریسم دارویی انجام دادند که نامه آقای ظریف به دبیرکل سازمان ملل و رایزنی با کشورهای مختلف و همچنین طرح موضوع در مجامع بین المللی برای فشار به آمریکا، مجموعه اقداماتی بود که انجام گرفته است.

امروز کشورهای بیشتری در حال نادیده گرفتن تحریم های آمریکا هستند

وی ادامه داد: دروغگویی آمریکا از همیشه اثبات شده تر است و روشن شده که ادعای حمایت و کمک به مردم ایران، صرفا یک ادعای واهی از سوی آنهاست. من فکر می‌کنم امروز کشورهای بیشتری در حال نادیده گرفتن تحریم های آمریکا هستند، این اتفاق بسیار خوبی است که وقتی این کشورها سیاست آمریکا را ببینند، در سیاست خود تجدیدنظر کنند.

ربیعی افزود: از همه دولت ها دعوت می‌کنیم که با نادیده گرفتن تحریم های آمریکا، به تلاش مشترک برای غلبه بر کرونا در سطح جهانی کمک کنند. مقابله با ویروس کرونا نشان داده که مرزهای جغرافیایی نمی شناسد. همه دنیا گویی در یک سطح برای مبارزه با این ویروس ایستاده است.

سخنگوی دولت گفت: آمریکا اگر می‌خواهد بخشی از جهان را در مبارزه با کرونا محدود کند، یک جنایت و جرم انسانی مرتکب شده است. اکنون کشورهایی که در حال مبارزه با کرونا هستند می‌توانند در خط مقابله با این ویروس باشند.

بر اساس این گزارش،‌ ربیعی اظهار کرد: آن روزی که رئیس‌جمهور گفت همه چیز عادی می‌شود، تصمیمات متفرقه‌ای در کشور اتخاذ شد و هر استان برای خودش یک‌جور تعطیلی اعلام می‌کرد. ستاد کرونا تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلات را به استان‌ها واگذار کرد و هر استان تصمیمات جداگانه‌ای اتخاذ کرد اما به عنوان مثال در یک وزارتخانه واحد، سه جور تصمیم‌گیری شد. بنده شاهد بودم که رئیس‌جمهور گفت از شنبه همه چیز به حالت عادی بازمی‌گردد، تصمیم با ستاد ملی کرونا است. رسانه‌ها قسمت دوم را تکرار نمی‌کنند و قسمت اول صحبت‌های رئیس‌جمهور را انعکاس می‌دهند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قصد بی‌دفاع منطق ندارم، گفت: بنده در آن جلسه حضور داشتم و شاهد هستم که نیمی از صحبت‌های رئیس‌جمهور نقل شد و نیمی دیگر نقل نشد. منظور رئیس‌جمهور از اینکه گفتند همه چیز به روال عادی برمی‌گردد، این بود که همه چیز به روال عادی تصمیم‌گیری‌ها توسط ستاد ملی کرونا بازمی‌گردد.

ربیعی با اشاره به امکان قرنطینه در کشور اظهار کرد: در مورد قرنطینه دیدگاه‌های متعددی مطرح می‌شود. کشورهای مختلف سیاست جداگانه در مورد قرنطینه اتخاذ کردند بنابراین کشورها بر مبنای اقتضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود تصمیم گرفته‌اند که این موضوع بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در همان زمان دولت بر اساس نظرات کارشناسی بخش سلامت تصمیم گرفت؛ دیدگاه‌های متنوعی در دولت وجود داشت، اما محور نظرات کارشناسی بخش سلامت بود. در آن زمان ما دیدگاه رسمی کارشناسی بخش سلامت در این زمینه نداشتیم. ممکن است برخی از پزشکان عزیز یا افراد نظراتی را بیان کرده باشند اما رسماً به دولت چیزی اعلام نشده بود بنابراین دولت مبتنی بر شرایط، تصمیمات به روز را اتخاذ کرد.

سخنگوی دولت افزود: پس از شیوع بیماری، بنده در جمع مطبوعاتی‌ها حاضر شدم و اعلام کردم بزرگترین آفت و مانع مبارزه با کرونا، سیاست‌زدگی خواهد بود.

سخنگوی دولت با اشاره به انتقاد برخی از قرنطینه نشدن قم اظهار کرد: عجیب است برخی افراد که می‌گفتند قم‌هراسی می‌کنید یا کرونای بنفش را اشاعه داده‌اید، امروز از عملکرد دولت انتقاد می‌کنند. این افراد بلندگو دارند و بیشتر صحبت می‌کنند. از این دسته از دوستان می‌خواهم که فعلاً در چنین شرایطی سخنی نگویند. ما به یاد داریم که با چه مشکلاتی، برخی از مراکز را تعطیل کردیم.

دولت با افراط و تفریط‌های مختلفی مواجه بوده است

ربیعی بیان کرد: ما مبتنی بر جامعه، فاصله‌گذاری فیزیکی را انجام می‌دهیم. دولت با افراط و تفریط‌های مختلفی مواجه بوده اما در زمان خودش تصمیمات کارشناسی را اتخاذ کرده که مبتنی بر نظرات کارشناسی بوده است. شما الان می‌گویید که چرا در آن زمان قرنطینه نکردید و جلوی ورود و خروج را نگرفتید؟ اما باید به شرایط آن زمان، امکان‌پذیری و نظریه‌هایی که به دولت ارائه شده، توجه کنید.

مستندسازی خوبی از کرونا ارائه می‌دهیم

وی گفت: در این مورد گزارش مفصلی را منتشر خواهم کرد و پاسخ خواهم داد. مستندسازی خوبی از کرونا ارائه می‌دهیم که پاسخ آن را با ارجاع و اشاره‌هایی که در آن دوران داشتم، منتشر می‌کنم.

حمله آمریکا به یک گروه، مسئله آمریکا در منطقه را حل نخواهد کرد

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات آمریکا در عراق گفت: خبرها حکایت از عزم آمریکا برای حمله به حزب‌الله عراق دارد. آمریکا فاقد هرگونه آشنایی عمیق با فرهنگ و ارزش‌های مردم عراق است و نمی‌تواند تصویر درستی از ریشه جریانات دینی و مقاومت در این کشور داشته باشد. این نقص در شناخت آمریکا از عراق موجب شده است که سیاست‌های آمریکا در عراق با توهم درآمیزد.گروه‌ها و جنبش‌های عراق، ریشه‌ در بطن جامعه عراقی دارند و پاسخ به چالش‌ها و نگرانی‌های موجود در عراق را می‌دهند. حمله آمریکا به یک گروه، مسئله آمریکا در منطقه را حل نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: اگر این اخبار صحت داشته باشد، اشتباهی بزرگ از سوی تصمیم‌گیرندگان آمریکایی رخ خواهد داد که نتیجه‌ای جز بیزاری مردم منطقه از آمریکا ندارد. جمهوری اسلامی بر اساس سیاست ثابت و تغییرناپذیر خود در حسن همجواری معتقد است که مردم عراق خودشان پاسخ‌های لازم را به این‌گونه مسائل خواهند داد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره حملات عربستان به یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران در هر فرصتی، همه طرف‌ها را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت کرده است. امروز هم که همه جهان گرفتار ویروسی عالم‌گیر شده‌اند، از طرف‌ها در یمن می‌خواهیم دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش‌بس در جنگ‌ها را قبول کنند البته تجاوزهای پی‌درپی به یمن و امتناع از هرگونه تلاش برای صلح برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top