امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 1234 |
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳ | ارسال توسط : |
5525 بازدید
۳
| 12
ارسال به دوستان
پ

نجفی با اشاره به طرح اصلاح سن ازدواج دختران و پسران که در مجلس شورای اسلامی مطرح گردیده است گفت: ما باید تلاش کنیم تا با سیاست‌گذاری‌ها سن ازدواج را کاهش دهیم نه این که قانون‌هایی را تصویب کنیم که بحران افزایش سن ازدواج جوانان را تشدید کند.

سوده نجفی کارشناس حوزه زنان و خانواده با اشاره به لزوم تقویت اراده جوانان برای ازدواج گفت: قرآن کریم در خصوص ازدواج تعبیرهای های خیلی مهمی را بکار برده است در یکی از این تعابیر «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها» آمده است بدان معنی که ازدواج موجبات آرامش را فراهم ی‌کند درواقع دو نفر با ازدواج به آن نهایت آرامشی که در طول تمام زندگی در پی آن هستند می‌رسند.

وی افزود: در بین افراد انگیزه‌های زیادی برای ازدواج وجود دارد اما اساسی ترین آن‌ها تامین نیازهای روانی و جسمی فرد است زمانی که ازدواج به تاخیر بیفتد خلاهای عاطفی در بین افراد شکل می‌گیرد که مشکلاتی چون افسردگی، ناامیدی اضطراب و خشونت را برای فرد به دنبال دارد.

نجفی ادامه داد: بالا رفتن سن ازدواج در یک جامعه اثرات سوء زیادی را برای آن جامعه به همراه دارد که یکی از آن‌ها از بین رفتن تدریجی عفت عمومی است علاوه بر این برای افراد مجرد تحقق کمال فردی به سختی امکان پذیر است.

این کارشناس مربوطه با اشاره به میانگین سن ازدواج جوانان گفت: طبق آمار در سال ۵۴ شمسی در حکومت پهلوی میانگین سن ازدواج جوانان برای پسران ۲۴ و برای دختران ۱۹ سال بوده است ولی متاسفانه اکنون سن ازدواج جوانان بالا رفته است و طبق آخرین آمارها سن ازدواج در بین پسران ۲۹ سال و در بین دختران ۲۴ سال است و هم اکنون ۱۱ میلیون ۲۰۰ هزار نفر مجرد داریم که این آمار به غیر از افراد مطلقه و بیوه است. این آمارها بیانگر آن است که ما باید تلاش کنیم تا با سیاست‌گذاری‌ها سن ازدواج را کاهش دهیم نه این که قانون‌هایی را تصویب کنیم که بحران افزایش سن ازدواج جوانان را تشدید کند.

نجفی درخصوص طرح اصلاح سن ازدواج دختران و پسران که در مجلس شورای اسلامی مطرح گردیده است نیز گفت: این طرح قطعا به بهبود کیفیت ازدواج جوانان کمک نمی‌کند و متاسفانه سنگ اندازی در راه ازدواج جوانان است.

وی با اشاره به معایب این طرح که می‌خواهد حداقل سن ازدواج را افزایش دهد گفت: تاخیر در ازدواج ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی چون روابط غیراخلاقی، همجنسگرایی و خودارضایی را به همراه دارد که لزوم توجه قانون‌گذار به تبعات این طرح را می‌رساند.

نجفی با اشاره به اثرات افزایش سن ازدواج در کاهش نرخ باروری گفت: زوج‌هایی که در سنین بالای ۳۰ ازدواج می‌کنند شانس فرزندآوری آن‌ها کمتر از دیگر زوج ها است و طبق آمار، درصد زیادی از زوج های عقیم مربوط به زوج‌هایی است که بالای سن ۳۰ ازدواج کرده‌اند.

وی نیز با اشاره به افزایش سن والدین با فرزندان گفت: طبق گفته کارشناسان فاصله یک نسل فرهنگی تا نسل دیگر ۶ سال است یعنی درواقع هر شش سال یکبار فکرها عوض می‌شود ما الان متاسفانه شاهد هستیم که گاها فاصله سنی فرزندان با والدین ۳۵ سال است! در این موارد قطعا والدین در تعامل با فرزندان مشکل خواند داشت و در پی آن بنیان خانواده تضعیف می‌شود.

لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

تعداد نظرات منتشر شده: 3
  1. نویسنده :میترا زاهدی
    تاریخ : ۱۹ / مرداد / ۱۳۹۶ | 19

    زوج‌هایی که در سنین بالای ۳۰ ازدواج می‌کنند شانس فرزندآوری آن‌ها کمتر از دیگر زوج ها است درست است

    1. نویسنده :آسمان
      تاریخ : ۱۹ / مرداد / ۱۳۹۶ | 14

      سن حالا یک مسئله و توان فرزند آوری هم همون مسئله اما مهمترین مسئله بعد اقتصادی هست ….

  1. نویسنده :هادی
    تاریخ : ۱۹ / مرداد / ۱۳۹۶ | 15

    ازدواج به تاخیر بیفتد خلاهای عاطفی در بین افراد شکل می‌گیرد که مشکلاتی چون افسردگی، ناامیدی اضطراب و خشونت

آرشیو

Scroll to Top