امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 2871 |
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ | ارسال توسط : |
1242 بازدید
۰
| 13
ارسال به دوستان
پ

رئیس شورای عالی نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت: از آنجایی که بحران‌هایی مثل کرونا کیان یک تمدن را نشانه می رود، استفاده از کلیه ظرفیت‌های بین المللی و داخلی با هر گرایش سیاسی و فکری نشان عقلانیت دستگاه حاکمیتی است. به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا متن نامه مصطفی معین به حسن روحانی به شرح […]

رئیس شورای عالی نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت: از آنجایی که بحران‌هایی مثل کرونا کیان یک تمدن را نشانه می رود، استفاده از کلیه ظرفیت‌های بین المللی و داخلی با هر گرایش سیاسی و فکری نشان عقلانیت دستگاه حاکمیتی است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا متن نامه مصطفی معین به حسن روحانی به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر حسن روحانی
مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران
با سلام و درود،
احتراماً ضمن تشکر از جنابعالی و سایر دست اندرکاران و نیز همکاران جامعه پزشکی که در خط اول مواجهه با پاندمی COVID-19 جان گرانقدرشان را در جهت حفظ سلامتی مردم شریف کشورمان به مخاطره انداخته و در این راه شهدای عزیزی را نیز تقدیم نموده اند و همچنین اصحاب رسانه، نیروهای مسلح و شهرداری ها و شوراها که در کنار مدافعان سلامت بصورت شبانه روزی و خالصانه مشغول انجام وظیفه هستند، حسب وظیفه دینی، انسانی و حرفه ای خود و به نمایندگی از آحاد جامعه پزشکی ایران و به منظور کمک به کنترل بحران پاندمی COVID-19 در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه، موارد ذیل به استحضار می رسد:
همانگونه که در مکاتبه شماره۴۶۳۵۳/۱۰/۱۰۰/۱۳۹۸ مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۸ رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی به جنابعالی که در مصوبات سی و سومین جلسه فوق العاده ی شورای عالی نظام پزشکی مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۸ نیز تاکید گردیده، فرماندهی و مدیریت قاطع و دقیق و مبتنی بر کارشناسی بحران موجود در بالاترین سطح مدیریتی کشور و با استفاده از اختیارات موضوعه در قانون اساسی و حمایت همه جانبه دستگاه ها از نقطه نظرات کارشناسی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شرط بلامنازع جهت کنترل وضعیت بحرانی کنونی است. مدیریت مستقیم امور در چین توسط شخص رییس جمهور آن کشور از ساعات اولیه اعلام شیوع این بیماری در استان هوبی و یا مواضع مقامات بلند پایه سایر کشورها مصداق خوبی بر این مدعاست.
همانگونه که مستحضرید کلیه رویدادهای بزرگ فرهنگی، هنری، ورزشی و اقتصادی در سطح بین المللی همچون المپیک ۲۰۲۰ توکیو، جشنواره کن، مسابقات فرمول یک و بسیاری از موارد دیگر علیرغم ضرر و زیانهای چند صد میلیارد دلاری متوقف و یا به تعویق افتاده که نشانگر اهمیت موضوع و اولویت حفظ سلامت مردم بر هر موضوع دیگری است. بنابراین ضمن تاکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت مشاغل خُرد و اقشار آسیب پذیر، انتظار می رود که کلیه ارکان کشور با همفکری و همدلی خاص، برنامه های عملیاتی و رویکردهای خود را بر این اساس بنا نهند، چرا که حتی حفظ منافع سیاسی و اقتصادی درمیان مدت و بلندمدت هم ایجاب می کند که رشد و رونق اقتصادی فدای سلامت جامعه گردد. پر واضح است که در صورت اتخاذ تصمیمات جامع نگر و عاقلانه، ثابت خواهد شد که نه تنها اقتصاد راهبر سیاست نیست بلکه سیاست و تدبیر اسب راهوار و تیزپای اقتصاد خواهد بود که مشخصه بسیاری از ممالک توسعه یافته است.
شورای عالی سازمان نظام پزشکی ضمن حمایت قاطع از مفاد مکاتبه شماره ۱۷/۱۰/۱۰۰/۱۳۹۹ مورخ ۰۴/۰۱/۱۳۹۹ رئیس کل محترم سازمان در خصوص اهمیت فاصله گذاری فیزیکی بعنوان یکی از راهکارهای اساسی قطع زنجیره انتقال این ویروس، بر توجه به موارد ذیل در حوزه های بهداشت و پیشگیری و تشخیص و درمان تاکید می نماید:
*در حوزه بهداشت و پیشگیری:
الف – ابتلاء روزانه بیش از سه هزار نفر مورد جدید به ویروس کرونا، نشان می دهد که متأسفانه نتوانسته ایم از فرصت طلایی تعطیلات نوروزی بنحو مناسب استفاده نمائیم. بنابراین ضروری است بدون هر گونه ملاحظه ای و بطور قاطع نسبت به اجرای طرح فاصله گذاری، محدودیت سفرهای درون شهری، بین شهری و نیز حمل و نقل عمومی، گسترش تعطیلی ادارات و مراکز غیرضرور و تداوم تعطیلات مراکز آموزشی و دانشگاهی تا هر زمان که مورد نیاز است(حتی بعد از ایام تعطیلات نوروزی و حداقل تا پایان فروردین ماه) اقدام گردد، چرا که: “سرچشمه شاید گرفتن به بیل چو سیلی شود نتوان گرفتن به پیل”!
ب- فراخوان و بسیج کلیه نیروهای سیستم های بهداشتی و درمانی سایر دستگاهها چون هلال احمر، نیروهای مسلح، سایر نهادهای مدنی، خیریه ها، بخش خصوصی و در صورت نیاز آموزش ایشان جهت مقابله فعالانه تر با این بیماری، پیدا کردن و تشخیص افراد مشکوک و اجرای دقیق و صحیح کلیه ابعاد طرح فاصله گذاری و دیگر محدودیت های ضروری.
ج- گزارش شفاف و صادقانه اطلاعات تعداد مبتلایان، تعداد افراد بستری و تعداد افراد فوت شده بصورت دقیق و به تفکیک شهر و استان به مراجع ذیربط جهت اتخاذ تصمیمات مبتنی بر واقعیت و جلب اعتماد عمومی و مشارکت بیشتر مردم.
د- فراهم کردن کیت های تشخیصی به تعداد مناسب جهت غربالگری افراد ناقل، بیماریابی فعال و قطع زنجیره انتقال.
*در حوزه درمان و مراقبت:
الف –انجام اقدامات حفاظتی و حمایتی از کلیه افراد دخیل در فرآیند مقابله با اپیدمی COVID-19 اعم از کادرهای بهداشتی و درمانی، پشتیبانی و کلیه مشاغلی که در طول مدت فاصله گذاری مجبور به انجام وظایف مربوط هستند که متاسفانه تاکنون اقدامات کافی صورت نگرفته است.
ابتلای بسیاری از همکاران جامعه پزشکی و قربانی شدن تعداد زیادی از آنان، همچنین تلفات بیشتر بیماران در مقایسه با سایر کشورها همواره بعنوان یک سوال و تاسف بزرگ باقی خواهدماند و پیشگیری از تکرار وقایع ناگوار با اجرای دقیق پروتکل های حفاظتی و نیز انجام تست های غربالگری برای کادر بهداشتی و درمانی فعال در مقابل این بیماری و پیگیری آن در اسرع وقت از ضروریات است.
هشدار داده می شود که خستگی و فرسایش جسمی و روانی کادرهای تشخیصی- درمانی که می تواند کیفیت درمان از بیماران را مورد تهدید قرار دهد از جمله مواردی است که باید بطور جد مورد توجه ویژه قرار گیرد.
ب– تقویت امکانات و تجهیزات مراکز درمانی، نقاهتگاه ها و مراکز قرنطینه از جمله مواردی است که هم از جنبه پیشگیری و هم درمانی حائز اهمیت است.
ج- تقویت و حمایت محسوس از ارائه کنندگان خدمات تشخیصی و درمانی در بخش های دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی از طریق پرداخت مطالبات آنان توسط سازمانهای بیمه گر، ارائه تسهیلات بانکی مناسب، استمهال در پرداخت معوقات بانکی، بخشودگی ها و تخفیفات مالیاتی و نیز بهره مندی از بیمه بیکاری جهت پرسنل مربوط نیز از جمله مواردی است که جهت تداوم ارائه خدمت مناسب ضروری است.
د- همچنین مطالعه و تدوین برنامه راهبردی ملی برای پیشگیری و برخورد با پیامدهای بلند مدت بهداشتی–درمانی، فرهنگی–اجتماعی و اقتصادی پاندومی کرونا امری ضروری است که نباید مشکلات حاد کنونی موجب غفلت از آن شود.

پرهیز از شبه عادی جلوه دادن اوضاع و مالاً ایجاد احساس امنیت کاذب جهت دست اندرکاران، نهادهای مسئول و جامعه از جمله موارد خطرناکی است که بعضاً به بهانه حفظ سلامت روانی جامعه و جلوگیری از تشویش و استرس افراد انجام می گیرد. پرواضح است که ایجاد نگرانی و استرس احتمالی عوارضی به مراتب کمتر از خوش خیالی و مواجهه غافلگیرانه با واقعیت ها و بروز یک فاجعه انسانی دارد.
از آنجائی که بحران های اینچنینی کیان یک تمدن و یا کشور را می تواند نشانه رود، استفاده از کلیه ظرفیت های بین المللی و داخلی با هر گرایش سیاسی و فکری نشان عقلانیت دستگاه حاکمیتی است. بنابراین قبل از آنکه به نقطه بدون بازگشت برسیم، منطقی و ضروری است که با روی باز و مدبرانه از هر امکان و فرصتی در چارچوب منافع ملی بهره برداری گردد.
با توجه به مبانی انسانی، اعتقادی و نگاه مبتنی بر ارزش های والای اخلاقی، مجدداً بر اهمیت توجه به اقشار آسیب پذیر، محروم و گروه های در معرض خطر اعم از بیماران خاص، سالمندان، مادران باردار و کودکان تاکید می گردد.
با توجه به ضرورت جمع آوری سریع اطلاعات مربوط و نیز بررسی صحت و سقم ادعاهای تشخیصی یا درمانی توسط مراجع مختلف و بهره مندی از آخرین یافته های علمی و پژوهشی، با رعایت حقوق معنوی ایشان، پیشنهاد می شود که نسبت به تشکیل کمیته ای با عضویت نمایندگان معاونت تحقیقات و فن آوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مجمع انجمن های علمی و سازمان نظام پزشکی در اسرع وقت اقدام و ضمن فراخوان ایده های بهداشتی، تشخیصی و درمانی و بررسی سریع آنها، امکان بهره مندی و نیز تشخیص سره از ناسره میسر گردد. همچنین برخورد قاطع با مداخله کنندگان غیر علمی و غیر قانونی در فرآیندهای تشخیصی و درمانی بیماران و نیز سوداگران باید به جدّ مورد توجه قرار گیرد.
بدون تردید ماهیت انتقال سریع این ویروس، ضرورت استفاده از زیر ساخت هایIT، هوش مصنوعی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را بیش از پیش نمایان می سازد. پیشنهاد می شود این امر مهم در حوزه سلامت در کلیه زمینه های آموزش عمومی و تخصصی ، بهداشتی- تشخیصی و درمانی از طریق پزشکی از راه دور (Tele medicine) مورد توجه خاص قرار گیرد.

با تشکر و آرزوی توفیق الهی
دکتر مصطفی معین
رئیس شورای عالی نظام پزشکی

رونوشت :
جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس محترم قوه قضائیه جهت استحضار
جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت استحضار
جناب آقای دکتر ظفرقندی رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی جهت استحضار
اعضای محترم شورایعالی نظام پزشکی جهت استحضار
هیات رئیسه محترم مجمع عمومی سازمان جهت استحضار
روسای محترم نظام پزشکی های سراسر کشور جهت استحضار

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top