امروز: سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 22 شوال 1445 | 2024-04-30
کد خبر: 2002 |
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ | ارسال توسط : |
1967 بازدید
۰
| 6
ارسال به دوستان
پ

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به خطری که ایالات متحده از جانب کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی احساس می‌کند، گفت: از این رو آمریکا همواره در پشت پرده تمام کودتاها در این منطقه حضور داشته که اکنون نوبت به ونزوئلا رسیده است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی  به تحلیل وقایع اخیر در ونزوئلا پرداخت و گفت: اندیشه های کمونیستی و سوسیالیستی در آمریکای مرکزی و جنوبی پیشینه طولانی دارد و آنها همواره قدرت آمریکا و نظام لیبرالی و سرمایه داری را خطری برای خود می بینند.

بروز چالش‌های ونزوئلا از زمان جنگ جهانی دوم

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: از این رو از نیمه قرن بیستم و از زمان جنگ جهانی دوم به بعد که این دولت ها به وجود آمدند، چالش هایی در ونزوئلا ریشه دوانده است.

وی در ادامه با اشاره به چالش های ونزوئلا با آمریکا و کاهش روابط این کشور با سایر کشورها به علت نفوذ ایالات متحده، عنوان کرد: سیاست های دولت ونزوئلا و چاوز اینگونه بود که با ملی کردن صنایع یا تصاحب کردن بخش های مختلف اقتصاد از سوی دولت افراط کرد و باعث شد بخش اعظم سرمایه گذاران مؤثر در ونزوئلا خود را کنار بکشند.

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: مخالفان نیز با راه اندازی موجی در جامعه فضایی را ایجاد کردند که بار سنگینی را به دوش دولت در بخش های مختلف اعم از حوزه مسکن و خدمات گذاشت و دولت حجیم شد و این حجم دولت باعث شد هزینه های آن بالا رفته و زمین گیر شود.

آمریکا به دنبال دوقطبی سازی جوامع آمریکای لاتین است

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه چاوز با تحدید فعالیت های سیاسی، حزبی و مطبوعاتی باعث شد یک جنبش مدنی در مقابل وی ایجاد شده و جامعه دو قطبی شود، عنوان کرد: در این بین یک سری به شدت طرفدار چاوز شدند و یک سری به خاطر زیان های خود به شدت علیه سیاست ها و حامیان چاوز مقابله کردند.

وی در ادامه با اشاره به روی کار آمدن مودورو بعد از مرگ چاوز، بیان کرد: از طرفی انتقادات نسبت به انتخاب رئیس جمهور جدید و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث کاهش ارزش پول ونزوئلا شد و مشکلات بخش های دولت و ناتوانی در ادای تکالیف آن نیز مزید بر علت شد تا موج نارضایتی ها افزایش یابد.

رحیمی جهان آبادی همچنین با بیان اینکه آمریکایی ها پشت پرده بسیاری از چالش ها قرار دارند، یادآور شد: در گذشته نیز همین بلا سر شیلی آمد و کودتای آمریکا علیه سالوادور آلنده باعث سرکوب جنبش کارگری شد همچنین در آرژانتین دولت سرکوب شد و حکومت دیکتاتوری روی کار آمد.

ایالات متحده اندیشه‌های چپ آمریکای مرکزی و جنوبی را خطری برای منافع خود می‌داند

وی اضافه کرد: در برزیل نیز آمریکایی ها جنبش چپ را سرکوب کردند، در کوبا اقداماتی داشتند و حتی در مقطعی حمله مستقیم به پاناما داشتند در حال حاضر نیز وقایع ونزوئلا را شاهدیم که از سوی آمریکایی ها حمایت می شود چرا که آنها برخی اندیشه ها در آمریکای لاتین را برای خود خطرناک می بینند و برای از بین بردن دولت هایی با این اندیشه درنگ نمی کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ونزوئلا وارد دوران تنشی شده است که به سختی می تواند از آن رهایی یابد، خاطرنشان کرد: دولت ونزوئلا باید راه حل اقتصادی فوری بدهد اما باید توجه داشت که سرکوب کردن مردم از سوی دولت و راضی کردن آنها نیز سخت است چرا که مردم زمانی به خیابان می آیند که دیگر وعده و وعید را قبول ندارند لذا ونزوئلا دوران پرچالشی را پیش رو خواهد داشت.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top