امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 11483 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ | ارسال توسط : |
323 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

سلولهای سرطانی با دشمن جدیدی به شکل بانداژ مغناطیسی مواجه خواهند شد که قادر است با اعمال حرارت آنها را از بین ببرد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندان در حال بررسی انواع راه‌ها در زمینه مقابله با سرطان هستند و یک شیوه احتمالی جالب، استفاده از نانو ذرات مغناطیسی برای گرم کردن و از بین بردن سلول‌های سرطانی است.

محققان در هند با استفاده از این فناوری گام مهمی رو به جلو برداشته‌اند و روی یک بانداژ مغناطیسی کار کرده‌اند که ثابت شده است قادر به از بین بردن سلول‌های سرطان پوست در آزمایش روی موش‌ها است.

طی چند سال گذشته ما شاهد پیشرفت‌های جالب توجهی در زمینه مقابله با سرطان با استفاده از نانوذرات مغناطیسی در قالب یک تکنیک جدید در حال ظهور شناخته شده به عنوان “هایپرترمی مغناطیسی” بوده‌ایم که شامل تحویل نانوذرات مغناطیسی به محل تومور و سپس فعال کردن آنها با یک میدان مغناطیسی است که باعث گرم شدن آنها و از بین رفتن سلول‌های سرطانی اطراف می‌شود.

این ذرات می‌توانند مستقیماً به تومور تزریق شوند یا راه خود را به صورت خوشه‌ای به سمت آن طی کنند. اکنون به نظر می‌رسد که آنها می‌توانند به راحتی از طریق یک بانداژ غیرتهاجمی بر روی پوست قرار بگیرند؛ جایی که می‌توانند در مجاورت سلول‌های سرطان پوست کار کنند.

این فناوری توسط دانشمندان انستیتو علوم هند ابداع شده و از طریق روشی به نام “الکترواسپینینگ” ایجاد شده است؛ جایی که مواد از طریق یک میدان الکتریکی برای ایجاد الیاف میکروسکوپی جذب می‌شوند. نانوذرات حاصل، ترکیبی از یک اکسید آهن و یک زیست پلیمر قابل تجزیه است که بر روی یک بانداژ جراحی چسبانده می‌شوند و می‌توانند از طریق یک میدان مغناطیسی گرم شوند.

با آزمایش این بانداژ روی سلول‌های سرطانی انسان در شرایط آزمایشگاهی، بانداژ گرم شده باعث شد تا آنها با موفقیت از بین بروند. این فناوری سپس بر روی موش‌هایی که سرطان پوست داشتند آزمایش شد و در آنجا نیز با موفقیت سلول‌های سرطانی را از بین برد، در حالی که بافت سالم را بدون آسیب و بدون هیچ گونه سوختگی یا التهاب باقی گذاشت.

“شیلپی جین” نویسنده ارشد این مقاله توضیح می‌دهد: بالا رفتن درجه حرارت در محل درمان، گرما را قادر می‌سازد تا به سلول‌های تومور نفوذ کند و عروق فشرده جمع شده[شبکه عروق خونی] را در تومورها پاره کند. در مقابل، سلول‌های سالم طبیعی به دلیل عروق باز و سازمان یافته خود، گرما را پراکنده می‌کنند تا درجه حرارت طبیعی خود را حفظ کنند و بنابراین آسیب نمی‌بینند.

در حالی که نتایج اولیه این روش جدید نوید بخش است، اما محققان می‌گویند که روزهای اولیه این فناوری است و هنوز تا ورود به مرحله آزمایش و استفاده بالینی کارهای زیادی باید انجام شود.

“جین” می‌گوید: برای آزمایش کارآیی این روش درمانی جدید، باید در مقیاس بزرگتر در خرگوش، سگ و میمون قبل از استفاده از آن برای کاربردهای بالینی آزمایش شود و به مطالعات بیشتری نیاز است.

این تحقیق در مجله Cancer Reports منتشر شده است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top