امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 11475 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ | ارسال توسط : |
520 بازدید
۰
| 6
ارسال به دوستان
پ

سفارت روسیه در واشنگتن ادعاهای آمریکا مبنی بر مشارکت ادعایی روسیه در یک حمله سایبری مهم علیه مقام‌ها و تحولات مختلف بزرگ را بی‌اساس دانست و یک مقام دیپلماتیک گفت روسیه هیچ قصدی برای ورود به عملیات‌های بی‌ثبات‌کننده ندارد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز دوشنبه آمریکا شش افسر اطلاعاتی ارتش روسیه را به اجرای یک حمله سایبری مهم متهم کرده و مدعی شد که آنها تحولات بزرگ مانند انتخابات در فرانسه و اماکنی مثل نیروگاه برق اوکراین و تاسیسات درمانی آمریکا را هدف گرفتند.

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که شش افسر اطلاعات نظامی روسیه را به اتهام نقش آفرینی در حملات سایبری تحت پیگرد قضایی قرار داده است.

به گفته جان دیمرز، دستیار وزیر دادگستری ایالات متحده این شش افسر اطلاعات نظامی روسیه متهم هستند که با همکاری یکدیگر «مخرب ترین و مشکل سازترین» حملات سایبری به ثبت رسیده از سوی تنها یک گروه را سازماندهی کرده اند. بنا به اعلام وزارت دادگستری آمریکا حملات انفورماتیک این گروه شش نفره بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ انجام شده بود.

مقامات ایالات متحده بر این باور هستند که انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ و مسابقات المپیک زمستانی سال ۲۰۱۸ در کره جنوبی از جمله اهداف سایبری این گروه شش نفره بوده است. وزارت دادگستری آمریکا از حمله سایبری به شبکه برق اوکراین که منجر به قطع جریان الکتریسیته این کشور در سرمای زمستان شد به عنوان اولین عملیات متهمان یاد کرد.

این شش افسر اطلاعات نظامی روسیه همچنین مظنون به انجام حمله ای سایبری در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ هستند که در جریان آن عملکرد بسیاری از تاسیسات حیاتی در سطح جهان از جمله محل سانحه هسته‌ای چرنوبیل، بندر بمبئی در هند و بندر آمستردام در هلند مختل شد.

به گفته جان دیمرز متهمان همچنین در «عملیات سرقت و افشای [داده ها]» در روزهای پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ نیز «نقش» داشتند. بنا به اعلام مقام های آمریکایی هدف یکی دیگر از حملات سایبری این گروه از افسران نظامی روسیه، تحقیقات درباره استفاده از گاز اعصاب نوویچوک در جریان حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش در بریتانیا بود.

شش متهم این پرونده که ۲۷ تا ۳۵ ساله هستند در صورت اثبات اتهامات ممکن است به حداکثر ۲۷ سال زندان محکوم شوند. مقامات وزارت دادگستری آمریکا نام این شش افسر اطلاعات نظامی روسیه را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده اند. آنها گمان می کنند که این شش متهم در روسیه به سر می برند.

نماینده سفارت روسیه به اسپوتنیک گفت: کاملا مشخص است که چنین اطلاعاتی اصلا با واقعیت همخوانی ندارد و تنها هدفش پراکندن احساسات ضد روسیه در جامعه آمریکا از طریق “شکار موهومات” و ذهنیت جاسوسی است. تمام این‌ها سال‌هاست که مشخصه‌ای متمایز از حیات سیاسی واشنگتن شده است. مقام‌های آمریکا مرتبا در حال تخریب روابط روسیه-آمریکا هستند که زمانی عملگرا بود و به شکلی مصنوعی یک ادراک سمی از روسیه و هر آنچه به آن مرتبط است، به مردم خودشان تحمیل می‌کنند.

نماینده سفارت روسیه در واشنگتن همچنین گفت: روسیه هیچ قصدی برای ورود به هر نوع عملیات بی‌ثبات‌کننده در سراسر جهان نداشته و ندارد. این در چارچوب سیاست خارجی و منافع ملی ما و همچنین درک چگونگی شکل‌گیری روابط میان کشورها نیست. روسیه به حاکمیت دیگر کشورها احترام می‌گذارد و در امور آنها مداخله نمی‌کند.

سفارت روسیه در کانادا هم با رد تمام اتهامات مرتبط با فعالیت سایبری ادعایی، آنها را “پوچ و بی‌اساس” توصیف کرد.

در همین حال «امور جهانی کانادا و تشکیلات امنیت ارتباطات” روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: “کانادا نگران گزارشات مربوط به یک سری فعالیت‌های مخرب سایبری جهانی است که در بیانیه‌های ایالات متحده و بریتانیا شرح داده شده است. براساس این خبر، این فعالیت‌ها نمونه‌هایی از تمایل اطلاعات ارتش روسیه، جی‌آریو، برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های مهم و سازمان‌های بین‌المللی است.”

سفارت روسیه در کانادا دوشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد، اوتاوا در حال تخریب روابط با مسکو از طریق صادر کردن چنین بیانیه‌های بی‌اساسی است.

این سفارتخانه گفت: یک اتهام‌زنی بی‌اساس و پوچ دیگر درباره “فعالیت سایبری مخرب” روسیه، براساس گزارش‌های اطلاعاتی غلط آمریکا-بریتانیا که بخشی از جنگ روانی علیه روسیه است، شکل گرفته است. اوتاوا بیش از پیش در حال تخریب روابط کانادا – روسیه با دنبال کردن روایت روس‌هراسی خود است.  

براساس این کیفرخواست که دوشنبه منتشر شد، شش افسر اطلاعاتی ارتش روسیه به استفاده ادعایی از “مخرب‌ترین بدافزارهای به روز جهان” از جمله نات‌پتیا (NotPetya) متهم شدند. این بدافزار در سطح جهانی ویرانی ایجاد کرده و نزدیک به یک میلیارد دلار خسارت به قربانیان شناسایی شده در جریان تحقیقات وارد آورده است.

مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که در دسامبر ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این عوامل دست به حملات مخرب و ویرانگر علیه نیروگاه‌های برق اوکراین زدند. در آمریکا، بیمارستان‌هایی در پنسیلوانیا ظاهرا با بدافزار هدف حمله قرار گرفتند. مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که این مظنون‌ها همچنین برای تضعیف المپیک‌های زمستانی پیونگ‌چانگ برنامه داشتند و برای مداخله در انتخابات فرانسه تلاش می‌کردند و در ادامه تلاش داشتند به شبکه پارلمان گرجستان و یک شرکت رسانه‌ای مهم در یکی از بخش‌های سابق شوروی نفوذ کنند.

براساس کیفرخواست مذکور، این گروه همچنین به اجرای کمپین‌های “فیشینگ” علیه تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی و لابراتوآر فناوری و علوم دفاعی بریتانیا در رابطه با عامل اعصاب نوویچوک که عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش بود، متهم هستند.

یک منبع در وزارت خارجه روسیه دوشنبه به اسپوتنیک گفت، این اتهام‌زنی‌ها بی‌اساس هستند و هدفشان ایجاد جو ضد روسیه است و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آتی در آمریکا مخاطب داخلی دارد.

انتهای پیام 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top