امروز: دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 21 شوال 1445 | 2024-04-29
کد خبر: 46624 |
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
39 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی می‌گوید: امام سجاد(ع) در مقابل کسی که به ایشان بدی می‌کرد می‌گفت «خدایا توفیق بده آن کسی که به من بدی کرده است من به او خوبی کنم». یعنی امام مقابله به مثل نه؛ مقابله به ضد در صفات زشت اخلاقی که هرکسی دارد داشتند و سعی می‌کردند ضد آن رفتار را دنبال کنند تا کم‌کم آن صفت رذیل ریشه کن بشود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی  ـ خطیب و استاد حوزه علمیه ـ  در مورد اهمیت صحیفه سجادیه اظهار کرد: امام سجاد(ع) در فرصت ۳۴ساله‌ امامت اجازه انبوه‌سازی و حضور در اجتماعات و برگزاری برنامه‌های عمومی را نداشت.

وی ادامه داد: به همین جهت یکی‌ از رویکردهای امام این بود که در قالب دعا حرف‌هایش را بزند. به همین جهت دعاهای ایشان پر از معارف و توصیه‌های سیاسی، اخلاقی و اجتماعی است.

این خطیب برجسته خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه به عنوان زیور آل محمد(ص) بعد از قرآن و نهج‌البلاغه سومین اثری است که مورد افتخار شیعیان و مسلمانان است. چقدر عبارات بلند و پرمعنایی در صحیفه وجود دارد.

رفیعی تاکید کرد: یکی از شیوه‌های که امام سجاد(ع) در این دعاها به ما می‌آموزد مخصوصا تو دعاهای مکارم الاخلاق شیوه مقابله به ضد است نه مقابله به مثل. 

وی افزود: تصور کنید یکی غیبت شما را کرده است، امام سجاد(ع) در مواجه با این شرایط می‌گوید «خدایا به من توفیق بده کسی که از من غیبت کرده تعریفش را بکنم». این جمله درست نقطه مقابل تفکری که می‌گوییم جواب سنگ کلوخ. 

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: امام سجاد(ع) در این شرایط می‌گوید «خدایا توفیق بده آن کسی که به من بدی کرده است من به او خوبی کنم». این از معارف صحیفه سجادیه است، یعنی مقابله به مثل نه؛ مقابله به ضد در صفات زشت اخلاقی که هرکسی دارد داشته باشیم و سعی کنیم ضدش را دنبال کنیم تا کم‌کم آن صفت رذیل ریشه کن بشود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top