امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 12 ذو القعدة 1445 | 2024-05-19
کد خبر: 43362 |
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ | ارسال توسط : |
83 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

بررسی نیمکت تیم‌های لیگ برتری نشان می‌دهد در سال‌های اخیر اعتماد به مربیان خارجی بیشتر شده است و به خصوص مدعیان قهرمانی در تلاش‌ هستند با استفاده از مربیان خارجی به قهرمانی در بالاترین سطح فوتبال ایران برسند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، تا کمتر از یک هفته دیگر لیگ برتر فوتبال ایران بیست و سومین قسمت خود را به نمایش می‌گذارد و سه تیم لیگ برتری با سرمربی‌های خارجی پا به میدان خواهند گذاشت. تراکتور به واسطه نتایج خوب پاکو خمس، این فصل هم با این مربی کارش را در لیگ برتر شروع می‌کند و سپاهان هم با ژوزه مورایس ادامه خواهد داد. در این بین سرمربی یونانی گل‌گهر یعنی مارینوس اوزونیدیس جدیدترین سرمربی خارجی لیگ برتر فوتبال ایران است.

اعتماد به مربیان داخلی یا خارجی؛ مساله این است

در شش فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران، این دومین فصلی است که تعداد مربیان خارجی کمتر از ۵ مربی است که البته ممکن است با توجه به شرایط تیم‌ها در میانه های فصل، از مربی خارجی روی نیمکت خود استفاده کند. از فصل ۸۷-۱۳۸۶ تاکنون تنها در لیگ هفدهم، از یک سرمربی خارجی استفاده شده که بیش از ۵ بازی روی نیمکت یک تیم نشسته و در بقیه فصول حداقل دو مربی خارجی روی نیمکت تیم‌ها بوده‌اند. در ۱۲ سال اخیر فوتبال ایران، تعداد استفاده از سرمربی‌های خارجی روی نیمکت تیم‌ها افزایش پیدا کرده و به طور میانگین در هر فصل بیش از ۴ مربی خارجی در لیگ برتر حضور داشته‌اند.

تعداد مربیان خارجی لیگ برتر از لیگ هفتم به بعد به شرح زیر است:

لیگ هفتم: ۴ مربی
لیگ هشتم: ۴ مربی
لیگ نهم: ۳ مربی
لیگ دهم: ۲ مربی
لیگ یازدهم: ۲ مربی
لیگ دوازدهم: ۶ مربی
لیگ سیزدهم: ۵ مربی
لیگ چهاردهم: ۴ مربی
لیگ پانزدهم: ۳ مربی
لیگ شانزدهم: ۵ مربی
لیگ هفدهم: یک مربی
لیگ هجدهم: ۵ مربی
لیگ نوزدهم: ۶ مربی
لیگ بیستم: ۶ مربی
لیگ بیست و یکم: ۲ مربی
لیگ بیست و دوم: ۵ مربی
لیگ بیست و سوم: ۳ مربی (تا پیش از شروع فصل)

بررسی نیمکت‌های لیگ برتری در ۱۷ سال گذشته/ خارجی‌پسندی بیشتر شده یا کمتر؟

البته این تعداد حضور مربیان خارجی روی تیم‌ها نشان می‌دهد که اعتماد به مربیان داخلی زیاد نیست و حتی تیم‌هایی که از مربیان داخلی استفاده می ‌کنند، جزو تیم‌هایی هستند که محدودیت مالی داند و نمی‌توانند از پس قراردادهای دلاری و یورویی مربیان خارجی برآیند بنابراین اگر چنین شرایطی برای آن‌ها فراهم بود، احتمالش زیاد بود که حتی تعداد مربیان خارجی روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری ایران بیشتر باشد.

در این بین مربیان کروات و پرتغالی بیشترین طرفدار را بین تیم‌های ایرانی دارند. از سال ۱۳۸۶ تاکنون ۱۰ سرمربی پرتغالی در لیگ برتر فوتبال ایران مشغول به فعالیت شده‌اند که در بین این مربیان، بهترین آمار مختص به ژوزه مورایس با میانگین ۲.۱۷ امتیاز در هر بازی است. او بهترین عملکرد را در بین مربیان خارجی هم دارد و ریکاردو ساپینتو، دومین مربی پرتغالی برتر ادوار لیگ برتر ایران است.

بعد از مربیان پرتغالی، کروات‌ها بیشترین نماینده را در فوتبال ایران داشته‌اند که تعداد آن‌ها به عدد ۹ می‌رسد. صربستان با ۴ و ترکیه با ۳ مربی دیگر کشورهایی هستند که بیشترین مربیان خارجی را روی نیمکت تیم های ایرانی داشته‌اند. پرافتخارترین مربی خارجی تاریخ ادوار لیگ برتر، برانکو ایوانکویچ است که توانسته ۳ قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران به دست آورد که همه این قهرمانی‌ها با پرسپولیس بوده است.

در سوی دیگر و در بین تیم‌های ایرانی که سابقه بازی در لیگ برتر را داشته‌اند، تراکتور، صنعت نفت و پرسپولیس تیم‌هایی بودند که مربیان خارجی بیشتری را به خدمت گرفته‌اند. پرسپولیس با به خدمت گرفتن ۱۱ مربی خارجی پیشتاز و رکورددار است و بعد از آن صنعت نفت با ۹ و تراکتور با ۸ مربی خارجی در رده‌های بعدی قرار دارند. البته تراکتوری‌ها بعد از سپردن مالکیتشان به زنوزی متمول، به این کورس اضافه شدند و میانگین مربیان خارجی آن‌ها در ۵ سال اخیر بیش از سایر تیم‌هاست.

در بین مربیان خارجی که تاکنون در فوتبال ایران فعالیت کرده‌اند، ژوزه مورایس بهترین آمار را دارد و بعد از گابریل کالدرون که تنها یک نیم‌فصل در پرسپولیس حضور داشت، با ۲.۱۳ امتیاز در هر بازی در رده دوم است. بعد از این دو، ریکاردو ساپینتو، برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر در رده‌های بعدی قرار دارند.

بیشترین میانگین امتیازگیری مربیان خارجی (مربیانی که بیش از ۵ بازی روی نیمکت تیم‌ها هدایت کرده‌اند) در تاریخ لیگ برتر به شرح زیر است:

۱. ژوزه مورایس با ۲.۱۷ امتیاز در هر بازی

۲. گابریل کالدرون با ۲.۱۳ امتیاز در هر بازی

۳. ریکاردو ساپینتو با ۲.۰۷ امتیاز در هر بازی

۴. برانکو ایوانکوویچ با ۲.۰۴ امتیاز در هر بازی

۵. وینفرد شفر با ۱.۹۶ امتیاز در هر بازی

بررسی نیمکت‌های لیگ برتری در ۱۷ سال گذشته/ خارجی‌پسندی بیشتر شده یا کمتر؟

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top