امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 13 ذو القعدة 1445 | 2024-05-20
کد خبر: 42996 |
تاریخ انتشار : ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲ | ارسال توسط : |
82 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

شبکه نمایش خانگی کشورمان برای موفقیت و قد برافراشتن در حوزه سرگرمی سازی، ابزارهای مهمی را در اختیار دارد که یکی از مهمترین آنها سریال است. چرا که از یک سو می تواند مخاطبان پروپاقرص سریال های تلویزیونی را به سمت خود کشانده و خوراک متفاوتی را در اختیارش قرار دهد و از سوی دیگر […]

شبکه نمایش خانگی کشورمان برای موفقیت و قد برافراشتن در حوزه سرگرمی سازی، ابزارهای مهمی را در اختیار دارد که یکی از مهمترین آنها سریال است. چرا که از یک سو می تواند مخاطبان پروپاقرص سریال های تلویزیونی را به سمت خود کشانده و خوراک متفاوتی را در اختیارش قرار دهد و از سوی دیگر می تواند خود را به سلیقه مخاطبان سریال های به روز غیر ایرانی تا حدودی نزدیک کند. چنین بازار گسترده ای می تواند بسیاری از نیروهای پروژه های سینمایی که گاه بیکاری های طولانی مدت دارند را جذب خود کرده و از این طریق کیفیت نهایی محصولات خود را ضمانت کنند. از عوامل فنی گرفته تا بازیگرانی که برای مخاطب جذابیت های بسیار دارند. در این بین باید به عنصری کلیدی به نام فیلمنامه نویس هم اشاره کرد که سبب تزریق نویسندگان جوان و تازه نفس و سرشار از ایده های نو به پلتفرم ها شده است. برای مثال تنها کافی است به نام فیلمنامه نویسان سریال های موفق سال های اخیر شبکه نمایش خانگی نگاه کنید که به ندرت نامی از فیلمنامه نویسان قدیمی سینمای ایران در آن به چشم می خورد. همه اینها دست به دست هم داده و توانسته میلیون ها مخاطب را به سمت خود کشانده و سرگرم کند. هنگامی که به نمونه های مشهور پلتفرم ها در سطح بین الملل هم نگاه می کنیم، وجوه مشترکی با نمونه های ایرانی آن می بینیم که مهمترین آن تمرکز روی تولید سریال است.

در اواخر دهه نود میلادی و با پیشرفت های شکل گرفته در زمینه اینترنت، نیاز به وجود شبکه های اینترنتی برای پخش فیلم نیز به وجود آمده و ذهن برخی از سرمایه گذاران بزرگ در عرصه سرگرمی سازی را مشغول خود کرد. نتفلیکس که در سال ۱۹۹۷ میلادی متولد شد، در ابتدا شبکه ای برای فروش دی وی دی های سینمایی و ارسال آن از طریق پست و نیز اجاره فیلم بود که خیلی زود پله های موفقیت را طی کرده و ارزش سهام آن چندین برابر شد. صاحبان نتفلیکس در دهه نخست قرن بیست و یکم همچنان به کار خود به شکل سابق ادامه داده و بلوری را هم به خدمات خود اضافه کردند. سپس در سال ۲۰۱۰ برای نخستین بار پلتفرمی را به راه انداختند که آمریکا و کانادا را تحت پوشش قرار می داد و به مرور آمریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب هم به آن اضافه شد. تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۳ از نخستین سریال تولیدی خود با نام (خانه پوشالی) با بازی کوین اسپیسی پرده برداری کرد. سریالی با درونمایه سیاسی و سرشار از معما که تعدادی از بازیگران مطرح سینما را درون خود جای داده و خیلی زود به یکی از پربیننده ترین سریال های جهان تبدیل شد. نتفلیکس به مرور و با تولید فیلم و سریال و نیز برنامه های سرگرم کننده دیگر، به یک امپراطوری در حوزه رسانه و سرگرمی تبدیل شده و سهام آن از مرز میلیارد دلار گذشت.

موفقیت تجاری نتفلیکس، سبب تولد پلتفرم های دیگر شده و بازار رقابتی گسترده ای را به وجود آورد. تا جایی که غول های اقتصادی همچون: آمازون و اپل نیز وارد این بازار پررونق شده و تولیدات خود را در معرض دید عموم قرار دادند. سریال هایی جذاب و دیدنی که با هزینه های هنگفت تولید شده و مخاطبان پروپاقرصی در قاره های مختلف جهان پیدا کردند. تنوع ژانر، موضوع مهمی است که پلتفرم های یاد شده هیچگاه از آن غافل نبوده و با تکیه بر آن طیف های مختلفی از مخاطبان را به سمت خود کشاندند. از کمدی تا آثار تخیلی و معمایی که با بهره گیری از فیلمنامه های قوی و بازیگران شناخته شده تولید و روانه اکرانی به گستردگی جهان می شوند. همه اینها دست به دست هم داده و صنعتی با گردش مالی چندین میلیارد دلاری را به وجود آورده که حتی صنعت سینما را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع حضور غول های تکنولوژیک در این حیطه در کنار نتفلیکس و رقابت جانانه آنها بود که باعث رشد پلتفرم ها شده و طیف های متنوعی از مخاطبان با سلایق متفاوت را حول محور آنها جمع کرد.

در ایران نیز در دهه نود و با پیشرفت های شکل گرفته در بستر اینترنت، پلتفرم هایی همچون: فیلیمو و نماوا متولد شده و به مرور اعتماد علاقمندان به فیلم و سریال را جلب کردند. جا انداختن تماشای فیلم از بستر اینترنت، چالش مهم پلتفرم ها برای جذب مخاطب بود چرا که از یک سو باید بخشی از حجم نت خود را اختصاص به دانلود یا تماشای آنلاین آثار موردعلاقه شان می دادند و از سوی دیگر نیز باید هزینه اشتراک ماهیانه ولو اندک را پرداخت می کردند. تدارک یک آرشیو غنی از آثار قدیم و جدید از یک سو و تولید برنامه های جذاب از سوی دیگر، مهمترین چالش های بعدی آنها برای جذب حداکثری مخاطب بوده است. در این بین سریال ها برگ برنده شان در مواجهه با مخاطب بود که همین امر رقابت داغی را میان آنها به وجود آورده است. به مرور سریال ها جای خود را در زندگی روزمره مردم باز کرده و مخاطبانی میلیونی و پروپاقرص پیدا کردند. تماشاخونه به عنوان تازه ترین پلتفرمی که به شکل جدی وارد گود رقابت شده، در فصل بهار سریال آمستردام به کارگردانی مسعود قراگوزلو را روانه پخش کرده که با توجه به ساختار معمایی و شیوه روایت قصه اش مورد توجه طیفی از دوستداران آثار پلیسی-معمایی قرار گرفته است.
تماشاخونه با توجه به این که به شکل رایگان محتوای خود را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد، در قیاس با سایر پلتفرم ها گام رو به جلویی را برداشته که کنجکاوی مخاطبان سایر پلتفرم ها را برانگیخته است. رقابت شکل گرفته میان چهار پلتفرم فعال ایرانی عملا به پویایی آنها منتهی شده که در نهایت سود آن را هر دو طرف ماجرا خواهند برد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top