امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 13 ذو القعدة 1445 | 2024-05-20
کد خبر: 42990 |
تاریخ انتشار : ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
117 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

رییس جمعیت هلال احمر، جزییات خدمات ارایه شده به زائران سرزمین وحی از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت را اعلام کرد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند – رییس جمعیت هلال احمر در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانسی با مرکز عملیات اضطراری هلال احمر ایران در مکه مکرمه برگزار شد، به خدمات ارایه شده به زائران ایرانی توسط مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: به دنبال اقدامات انجام شده، تمامی زائران ایرانی در سلامت کامل اعمال حج را انجام دادند؛ بجز یک زائر بیمار که در مدینه منوره به علت کاهش سطح هوشیاری بستری است و نتوانست اعمال حج را به جا آورد. اکنون نیز همه زائران در سلامت هستند.

وی درباره بیشترین مراجعات زائران به مراکز درمانی هلال احمر اعم از مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان هلال، گفت: ۴۰ درصد مراجعات تنفسی _ ریوی، ۲۸ درصد مراجعات اسکلتی عضلانی، ۹ درصد بیماری های قلبی و فشارخون، ۸ درصد بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی، ۷ درصد دیابت، ۴ درصد مشکلات گوارشی و ۴ درصد بیماری‌های آلرژی تنفسی بوده است.

کولیوند با بیان اینکه خدمات باکیفیتی به مراجعه کنندگان در طول حج امسال ارایه شد، افزود: در مجموع بالغ بر ۴۷۰ هزار خدمت امسال از سوی هلال احمر به زائران کشورمان ارایه شده است. مجموعا نیز ۱۸۶۴ بیمار در بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در عربستان بستری شدند و ۳۰۴ بیمار نیز در بیمارستانهای سعودی بستری شدند؛ چراکه به امکانات درمانی و مراقبت‌های بیشتری نیاز داشتند یا می‌بایست تحت عمل جراحی قرار می‌گرفتند. ‌

به گفته وی، مجموعا تاکنون ۳۷۱ هزار ویزیت عمومی و تخصصی در مجموعه های هتلی محل استقرار پزشکان انجام شده است و ۲۵هزار و ۷۵۷ ویزیت تخصصی نیز در بیمارستان انجام شده است.

کولیوند گفت: امسال در منا و عرفات نسبت به سال گذشته عملکرد مطلوب‌تر بود و خدمات در یک بیمارستان صحرایی و همچنین هشت مکتب اصلی به صورت منظم ارایه شد. در مجموع خدمات ارایه شده طی امسال، در نظرسنجی صورت گرفته از سوی سازمان حج و زیارت، تا کنون بیش از ۸۵ درصد از عملکرد صورت گرفته رضایت داشتند.

وی درباره کاروان‌ وقوف اضطراری نیز گفت: در کاروان وقوف اضطراری حدود ۸۰ نفر از افرادی که نیاز به خدمات ویژه پزشکی داشتند، در ایام تشریق، در قالب اتوبوس آمبولانس‌های مجهز به عرفات و منا رفته و تحت مراقبت‌های شدید پزشکی وقوف آنها و اعمال حج آنها انجام شد و در سلامت جهت ادامه روند درمان به بیمارستان‌ها بازگشتند.

وی با بیان اینکه امسال کاروان وقوف اضطراری بی‌نظیر بود، به جلسه با بعثه پزشکی کشورهای دیگر و ۳۰ نماینده از آنها از جمله ترکیه، اندونزی و … اشاره کرد و گفت: نماینده این کشورها ایران را الگو و پیشرو می‌دانستند و درخواست برگزاری کنگره سلامت در حج را به میزبانی ایران داشتند. همچنین جلسه‌ای با هلال احمر عربستان و رؤسای بیمارستان‌های سعودی داشتیم که منجر به دریافت امکانات و تسهیل ارایه خدمات به صورتی فوریتی به زائران بیمار ایرانی شد. در همین زمینه بیمارستان‌های سعودی، تشخیص و دستورات پزشکی ما را مطابق تشخیص و دستورات پزشکی خودشان قبول کردند و حتی یک بالگرد نیز در عرفات در اختیار هلال احمر ایران قرار دادند که البته نیاز نشد. هیچ کدام از بیماران دیالیزی‌مان نیز در نوبت یا صف قرار نگرفتند. تحت تاثیر این اقدامات، با وجود آنکه امسال میانگین سنی زائران ایرانی نسبت به سال‌های قبل بیشتر بود، اما عملیات با موفقیت انجام شد.

کولیوند همچنین گفت: تا آخر وقت امشب ۲۵ نفر از زائرانی که باید ادامه روند درمانی‌شان در داخل کشور انجام شود، از طریق فرودگاه جده به کشور منتقل می‌شوند. پنج نفر از این افراد امروز ساعت ۱۰ صبح اعزام شدند و ۲۰ نفر مابقی تا آخر وقت امشب اعزام می‌شوند. تیم پزشکی نیز همراه این افراد اعزام می‌شوند تا مراقبت‌های لازم در حین انتقال بیماران انجام شود. در این زمینه بیمارانی اعزام می‌شوند که تا زمان رسیدن به شرایط مورد لزوم، مسافرت برایشان خطر نداشته باشد.

کولیوند همچنین درباره بیماران دیالیزی گفت: اقدامات مرتبط با دیالیز ۱۶ بیمار در طول حج امسال انجام شد و مجموعا ۲۶ عمل جراحی که غالبا نیز شکستگی بوده انجام شده و حال عمومی همه این افراد خوب است. امسال خوشبختانه تعداد فوتی‌های زائران نسبت به سال‌های گذشته و همچنین زائران سایر کشورها کمتر است و ایران کمتر فوتی را داشت.

وی همچنین در پاسخ به سوال انعکاس روز و به نقل از ایسنا درباره امکانات دارویی و تجهیزات ایران در عربستان، گفت: خوشبختانه به میزان کافی دارو از کشور ارسال کردیم و کمبودی نداریم.همچنین با توجه به اینکه آخرین پروازها تا اوایل ماه آینده ادامه دارد، باید همچنان ظرفیت‌هایمان را حفظ کنیم تا حتی یک لحظه هم کمبود دارویی و تجهیزاتی حس نشود. اگر دارویی هم اضافه باشد آخر دوره به کشور بازگردانده می‌شود.

در ادامه دکتر سیدعلی مرعشی – رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت شناسایی و پیگیری زائران پرخطر گفت: این زائران شناسایی شدند و قبل از ایام تشریق سه مرتبه توسط پزشکان ویزیت و به طور ویژه بررسی شدند و به این ترتیب قبل از عملیات تشریق، اطلاعات کافی را از آنها داشتیم. این افراد بالغ بر ۲۴هزار نفر بودند و مجددا در ایام تشریق نیز ویزیت شدند و یک بار هم بعد از عملیات تشریق در هتل‌ها ویزیت شدند.

وی به گرمای هوا در ایام حج امسال اشاره کرد و گفت: درجه حرارت در روز تا ۷۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسید و با توجه به پیاده‌روی‌های زائران در ایام حج و بویژه در ایام تشریق، این میزان گرما می‌توانست خطرات جدی برای گرمازدگی داشته باشد. اما خوشبختانه به دنبال اقدامات انجام شده، امسال در منا فوتی ناشی از گرمازدگی نداشتیم. البته ۱۴۵۰ بیمار گرمازده داشتیم که تحت درمان قرار گرفتند و از این میان ۱۶۰ بیمار در بیمارستان بستری شدند و خدمات مورد لزوم را دریافت کردند.

مرعشی همچنین از اجرای آزمایشی یک نرم افزار در جهت شناسایی و پیگیری مشکلات سلامتی زائران و دسترسی سریع‌تر آنها به خدمات مورد لزوم خبر داد و گفت: خطا و مشکلات این نرم افزار شناسایی و رفع می‌شود تا در سال‌های آتی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه اوحدی – دستیار ویژه رییس جمعیت هلال احمر نیز از اقدام تازه این جمعیت در حج امسال مبنی بر استفاده از ظرفیت زائران پزشکی که در کاروان‌های مختلف حضور داشتند، گفت: هر سال در کاروان‌های مختلف تعدادی از زائرانی که مشرف می‌شوند، پزشک هستند. امسال و قبل از تشرف بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفت و از مجموع ۵۸۱ کاروان اعزامی تقریبا ۴۰۰ نفر می‌توانستند به مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر کمک کنند. در همین زمینه فراخوان همکاری داده شد و ۱۴۰ نفر از این افراد به صورت داوطلب اعلام همکاری کردند و به این ترتیب قبل از تشرف، جلسات هماهنگی مورد لزوم برگزار شد. در مکه مکرمه نیز جلسه تقدیر از پزشکان داوطلب تشکیل شد و دو جلسه برنامه‌ریزی با ورود ۸۰ نفر از آنها شکل گرفت.

وی گفت: این گروه در ایام تشریق نیز به یاری مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر آمدند و خدمات جهادی را همراه کادر درمانی مجرب مرکز پزشکی ارایه دادند. مجموع چنین عواملی سبب شد تا سطح کیفیت خدمات امسال بسیار ارتقا یابد.

اوحدی همچنین گفت: بانک اطلاعاتی از این افراد شکل گرفت و در ایام اربعین هم از این ظرفیت استفاده خواهد شد. همچنین این بانک اطلاعاتی در حج عمره هم در انتخاب کادر درمانی مورد استفاده خواهد بود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top