امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 13 ذو القعدة 1445 | 2024-05-20
کد خبر: 36794 |
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
106 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

منطقه عملیاتی محرم در غرب عین‌خوش، از شرق به رودخانه دویرَج و از غرب به ارتفاعات مرزی حمرین محدود بود. درواقع این عملیات ادامه عملیات فتح‌المبین بود و در صورت پیروزی می‌توانست اهداف آن را تکمیل کند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، طرح عملیات محرم از سلسله عملیات‌های کربلا بود و این طرح کربلای۵ نام داشت. این عملیات در منطقه موسیان و در جنوب دهلران تا فکه در ۱۰ آبان ۱۳۶۱ برابر با ۱۴ محرم‌الحرام و در ساعت ۲۲:۰۸ با رمز «لا حول ‌و لاقوه ‌الا ‌بالله، یا ‌زینب ‌کبری» آغاز شد. هدف عملیات محرم آزادسازی سرزمین‌های اشغالی ایران در اطراف ارتفاعات و کوه‌های مرزی حمرین در جنوب دهلران و در منطقه بین فکه تا شهر دهلران بود.

عملیات محرم از عملیات‌های برون‌مرزی ایران بود، زیرا علاوه بر طرح آزادسازی اراضی اشغالی ایران در ناحیه مرزی فکه، پیشروی در خاک دشمن نیز برنامه‌ریزی شده بود. منطقه عملیاتی محرم در غرب عین‌خوش، از شرق به رودخانه دویرَج و از غرب به ارتفاعات مرزی حمرین محدود بود. درواقع این عملیات ادامه عملیات فتح‌المبین بود و در صورت پیروزی می‌توانست اهداف آن را تکمیل کند.

در عملیات محرم به صورت فوری و دستنویس از قرارگاه کربلا به لشکر۳ صاحب الزمان ارسال شده است. بر اساس آن، دشمن در منطقه عملیاتی محرم با ازدست دادن مواضع خود قصد تثبیت دارد ولی بعلت کمبود مهمات، تانک و نیروی پیاده و بیم از حمله مجدد نیروهای ایرانی اعلام ناتوانی می‌کند.

سند اعلام ناتوانی نیروهای عراقی در یک عملیات

ایران از ۲۰ مهر ۱۳۶۱ کار جابه‌جایی یگان‌ها را برای اجرای عملیات آغاز کرد. ۲۶ مهر برابر با اول ماه محرم بود و بر همین اساس، این عملیات را محرم نامیدند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top