امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 22041 |
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
213 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

عضو هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات برای مقابله با وضعیت بحرانی کرونا، تجدید نظر در سبک زندگی است، گفت: بخش بزرگی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل این است که مردم توجیه نشده‌اند و فلسفه رعایت پروتکل‌ها برایشان روشن نشده است. اگر افراد مطمئن باشند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند سلامت خود و خانواده‌شان را ارتقاء ببخشد حتما آن را رعایت خواهند کرد، اما مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که این توصیه‌ها، توصیه‌های سیاسی نیست.

عباسعلی یزدانی در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، ضمن تشریح راه‌های مقابله با ویروس  کرونا به تاثیر این ویروس بر ابعاد مختلف جوامع اشاره کرد و گفت: بر اساس اخبار و اظهارات متخصصان، جریان پاندمی کرونا در حال پیچیده‌تر شدن است؛ شکل‌ها و گونه‌های جدیدی از ویروس ظاهر می شوند و انواع جدید ویروس، سابقه‌ای در تاریخ پزشکی ندارد، این موضوع کار را برای پزشکان و متخصصین تیم درمانی و مردم سخت‌تر می کند. از سوی دیگر، این بیماری در دنیا با فشارهای متنوعی به لحاظ اجتماعی، زیست محیطی و در ایران به لحاظ اقتصادی همراه بوده که همین روند نیز، تحمل وضعیت را سخت‌تر کرده است. 

وی با بیان اینکه پاندمی کرونا به ویژه در ایران با مسائل و فشارهای اقتصادی همراه شده است که فشار مضاعفی را به مردم وارد می‌کند، به ابراز همدردی با مردم کشور پرداخت و گفت: همه ما می‌دانیم که وضعیت اقتصادی بد است و دولت به لحاظ مالی توان حمایت کافی از مردم را ندارد و تصمیم‌هایی هم که تاکنون اندیشیده شده به هر دلیلی پاسخگو نبوده یا مسئولیت‌پذیری لازم از سوی مسئولان به اندازه کافی وجود نداشته یا سیاست‌های اتخاذ شده به میزان کافی مبتنی بر شواهد نبوده است و در نهایت، حمایتی که باید از شاغلین و آحاد مردم می‌شده، اتفاق نیفتاده و طبیعتا توصیه برای اینکه مردم کمتر به سرکار بروند، یا در خانه بمانند نتوانست اثرگذار باشد.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: از سوی دیگر، آنطور که باید نظام حمل و نقل به ویژه در شهرهای بزرگ کارایی لازم را ندارد و متروها و اتوبوس‌ها و به طور کلی نظام حمل و نقل عمومی نمی‌توانند مردم را به موقع به مقصد برسانند و این خود به ازدحام جمعیت کمک کرده است. مسؤلیت این مشکلات برعهده مدیران و حاکمان است که باید مرتفع می‌شد اما نشده است. 

عضو هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی افراد، گفت: از سوی دیگر، باتوجه به طولانی شدن دوره پاندمی بیماری کرونا، سبک زندگی مردم که برآمده از تاریخ، آداب و رسوم مقبول بوده مختل شده و به مرور هم جذابیت اخبار از بین رفته است و اکنون فقط خستگی آن باقی مانده است. ممکن است مردم دیگر توان اینکه بخواهند اخبار بد جدید را گوش کنند، نداشته باشند و این موضوع باعث می‌شود کمتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با طرح این پرسش که آیا تنها نادیده گرفتن ملاحظات پروتکلهای بهداشتی راه حل مناسبی است؟، سخنان خود را اینطور تکمیل کرد: اگر قرار باشد به نشانه اعتراض پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم و جان یکدیگر را به خطر بیندازیم، آن اعتراض معقول و پایدار نیست. باتوجه به اینکه رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به سلامت عمومی جامعه خدشه‌های پرهزینه‌ای وارد می‌کند، باید مردم این اصل را مدنظر داشته باشند تا هزینه کمتری به هموطنانمان وارد شود.

وی معتقد است بخش بزرگی از عدم رعایت پروتکل‌ها به دلیل این است که مردم توجیه نشده‌اند و فلسفه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برایشان روشن نشده است. اگر مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی اطمینان داشته باشند، رعایت پروتکل‌ها چندان کار سختی نیست؛ یعنی اگر افراد مطمئن باشند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند سلامت خود و خانواده‌شان را ارتقا ببخشد حتما آن رعایت خواهند کرد، اما مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که این توصیه‌ها، توصیه‌های سیاسی نیست.

عضو هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: ناچاریم برای توسعه جامعه و بسیاری از داشته‌هایی که به خاطر آنها هزینه دادیم، همبستگی اجتماعی را یادآوری کنیم؛ به یاد آوریم که همه ما به یکدیگر مرتبط هستیم و اگر سلامت یک نفر به خطر می‌افتد، سلامت همه افراد آن جامعه نیز به خطر می‌افتد. 

یزدانی با بیان اینکه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای مقابله با کرونا باید به دو بعد از مسئولیت در جامعه توجه کنیم، گفت: یک بعد از مسئولیت در جامعه، برعهده حاکمان است که اعتمادی که در جامعه ضعیف شده را ترمیم کنند و با استراتژی‌های مختلف اعتماد مردم را برگردانند. اما از سوی دیگر چون مشخص نیست این پاندمی چه زمانی تمام می‌شود نیاز است مردم نیز در سبک زندگی خود تجدیدنظر کنند؛ بخشی از این سبک زندگی، زندگی فردی و شخصی است و بخشی دیگر در ارتباطات اجتماعی است که باید در این دو بخش مردم تجدیدنظر کنند،  یکی از اقدامات برای مقابله با این وضعیت بحرانی، خودمراقبتی است. باید به مراقبت از خودمان بیشتر توجه کنیم، رفتارهای ناسالم را تغییر دهیم و رفتارهای سالم و بهداشتی را تمرین کنیم. 

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top