امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 12 ذو القعدة 1445 | 2024-05-19
کد خبر: 2015 |
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ | ارسال توسط : |
2055 بازدید
۰
| 8
ارسال به دوستان
پ

«در شرایطی که افغانستان در همسایگی ایران به عنوان یک کشور مصرف‌کننده به کالاهای ایرانی نیاز دارد، با ایجاد منطقه آزاد تجاری دوغارون می‌توانیم ارز خارجی جذب کنیم.»

دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی: در شرایط کنونی کشور که در تحریم قرار داشته و کاهش ارزش ریال صورت گرفته و پول کشور ارزش خود را تا حدودی از دست داده بهترین زمینه برای صادرات کالاها تأمین شده است.

در حال حاضر صدور کالا برای صادرکنندگان به صرفه است البته در شرایط تحریم باید صرفا کالاهایی که جزء نیازهای اساسی کشور نیست صادر شود. افغانستان با ۳۰ میلیون نفر جمعیت به عنوان یک کشور مصرف کننده در همسایگی ایران است که این کشور در اکثر بخش ها مصرف کننده است و ما این توان را داریم که یک سری از کالاهای ارزآور را به این کشورصادر کنیم.

  یکی از زیرساخت های صادرات مسائل مربوط به گمرک، کاهش عوارض گمرکی و کاهش روند اداری برای صادرات است، در اکثر مرزهای کشور منطقه آزاد داریم اما در شرق کشور هیچ منطقه آزادی وجود ندارد لذا ایجاد منطقه آزاد در شرق کشور به خصوص منطقه دوغارون فرصت عظیمی است که به توسعه پایدار و سکنی گزینی در مناطق مرزی کمک می کند.

 تایباد و دوغارون در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی هستند،  با این حال این مناطق شرایط تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری را دارند که البته تفاوت های بسیاری با منطقه ویژه اقتصادی دارد.

  لایحه منطقه آزاد دوغارون و سرخس ماه ها در دولت معطل است و باید هرچه سریع تر به مجلس بیاید، اگر این لاحیه زودتر به مجلس برسد می توان با استفاده از پتانسیل استان خراسان به خصوص آستان قدس رضوی(ع) و آمادگی مردم برای سرمایه گذاری درآمد کشور از ارز را بهبود بخشید.

 در شرایط اقتصادی کنونی کشور نیاز به جذب ارز خارجی داریم،  لایحه منطقه آزاد دوغارون تمام مراحل فنی و اداری خود را طی کرده و دولت منتظر است تا لوایح مناطق آزاد دیگر در مجلس به نتیجه برسد سپس این لایحه را به مجلس ارائه کند.

* نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی

* عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی

* عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی

Image result for ‫منطقه ویژه دوغارون‬‎

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top