امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 14959 |
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
485 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

یک خبرگزاری آمریکایی نوشت: هر ساله هزاران زائر ایرانی از شهرهای نجف و کربلا دیدن می کنند که در تقویت درآمدهای ارزی گردشگری عراق نقش به سزایی دارد. روزانه حدود ۱۰۰ کامیون ایرانی حامل تجهیزات و مصالح ساختمانی، مواد غذایی و دارو راهی عراق می شوند. 

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا به نقل از اسوشیتدپرس، در شمال عراق مراکز خریدی وجود دارد که که در آن فرش های دست باف ایرانی به چشم می خورد. یک نمایشگاه دار فرش ایرانی در این رابطه می گوید: با توجه به کاهش ارزش ریال از نظر مالی به نفع ما است که محصولاتمان را در اینجا عرضه کنیم. پولی که دریافت می کنیم چه دلار باشد چه دینار عراق از ریال با ارزش تر است. 

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، ۲۴ کسب و کار ایرانی از ۱۵ شهر این کشور نمایشگاهی را در شهر دهوک در کردستان عراق برگزار کردند. ایران یکی از اصلی ترین شرکای تجاری عراق است و از سال ۲۰۱۸ که ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد، همکاری های دو طرف بیشتر شده است. هر ساله هزاران زائر ایرانی از شهرهای نجف و کربلا دیدن می کنند که در تقویت درآمدهای ارزی گردشگری عراق نقش به سزایی دارد. روزانه حدود ۱۰۰ کامیون ایرانی حامل تجهیزات و مصالح ساختمانی، مواد غذایی و دارو راهی عراق می شوند. 

شهر سلیمانیه که هم مرز با ایران است هر ساله میزبان نمایشگاه های ایرانی می شود اما امسال نخستین بار است که چنین رویدادی در دهوک که به طور سنتی با ترکیه روابط نزدیکی دارد برگزار می شود. برخی از فعالان ایرانی امیدوارند بتوانند بخشی از سهم برندهای ترک را در این منطقه تصرف کنند. 

یکی از اصلی ترین مشکلات روابط ایران و عراق آن است که عراق نیز مشکلات اقتصادی خود را دارد. نمایشگاه ایران جمعیت زیادی را جذب کرد اما خیلی از عراقی ها پول کافی برای خرید اقلام این نمایشگاه را ندارند. عراق پس از کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی با مشکل مالی کم سابقه ای مواجه شده است که این مساله دولت را وادار به استقراض از بانک مرکزی و کاهش ارزش پول ملی کرد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top