امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 14875 |
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
240 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

رییس سازمان محیط زیست ضمن اشاره به اینکه هوای سالم جزو حقوق شهروندی است، گفت: مسائل سیاست‌های خارجی اثرات خود را در هوای پاک نشان می‌دهد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در مراسم رونمایی از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با اشاره به اینکه در شهر تهران تاکنون حدود یک سوم روزهای سال هوا آلوده بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه دولت به موضوع گرد و غبار، آلایندگی ناشی از این ذرات نسبت به گذشته کمتر شده است و حتی می‌توان گفت که امسال هیچ روز آلوده‌ای در کشور به‌دلیل گرد و غبار با منشا داخلی نداشتیم این درحالیست که گرد و غبار با منشا خارجی همچنان در کشور پابرجا است.

رییس سازمان محیط زیست اضافه کرد: هوای تهران در ۱۰۷ روز از سال جاری آلوده بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور پتانسیل فراوانی دارند که می‌تواند مشکل‌گشای مسائل کشور باشد، تصریح کرد: هوای سالم، آب سالم و… بخشی از حقوق شهروندی مردم است که برای تامین آن‌ها می‌توان از دانشگاه‌های کشور کمک گرفت. برای مثال ما پروژه احیای دریاچه ارومیه را با کمک دانشگاه‌ها تدوین کردیم. هرچند که تعدادی از دانشگاه‌ها نیز منطق جمع را نمی‌پذیرفتند.

کلانتری ادامه داد: با این حال دولت مصمم به احیای دریاچه ارومیه شد و تا پایان امسال نیز عملیات سخت‌افزاری دریاچه به اتمام می‌رسید و دریاچه احیا خواهد شد.

برنامه‌های نوسازی در بخش خودرویی و صنعت عقب افتاده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر آلودگی هوا گفت: مسئولان گاهی می‌گویند که تحریم‌ها نقشی روی هوا ندارد اما به‌هر حال تحریم‌ها  سبب شد که نتوانیم خودروهای فرسوده را جایگزین کنیم. درحال حاضر دو سوم از علت آلودگی هوا به موتورهای گازوییل‌سوز و صنایعی برمی‌گردد که از مازوت استفاده می‌کنند.

به گفته کلانتری بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه هوای پاک به موضوعات ارزی ارتباط دارد و مسائل سیاست‌های خارجی اثرات خود را در هوای پاک نشان می‌دهد.

معاون رییس جمهوری در ادامه با اشاره به همکاری دانشگاه‌ها با سازمان محیط زیست در تهیه برنامه اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور اظهار کرد: دانشگاه‌ها نشان دادند که می‌توانند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و اگر در اجرا موفق نبودیم تقصیر برنامه‌ریزی‌ها نیست.

کلانتری افزود: آلودگی هوای کلانشهرها بیشتر توسط انسان ایجاد می‌شود. برای مثال تولید برق آلودگی دارد و باتوجه به فناوری‌های امروز نمی‌توان گفت که برق تولید نشود. به هرحال تحریم‌ها در اینگونه موضوعات نقش دارد. قرار بود که دولت سالانه ۷۰ هزار کامیون جایگزین کامیون‌های فرسوده و ۶۰۰۰ اتوبوس را جایگزین کند اما به دلیل محدودیت منابع ارزی نشد.

وی با بیان اینکه کیفیت بنزین و گازوییل وسایل نقلیه تقریبا مطابق با استانداردها است، تصریح کرد: سوخت نیروگاه‌ها اما فرق دارد. تحریم‌ها سبب شد که دولت نتواند به برنامه‌های خود در برخی بخش‌ها عمل کند و برنامه‌های نوسازی هم در بخش خودرویی و هم در بخش صنعت عقب افتاد.

کلانتری ادامه داد” تحریم‌ها شدت تخریب محیط زیست را بالا برد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: بخشی از پول‌های ما در ترکیه، کره جنوبی و هند بلوکه شده است. حدود سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده در شهر تهران داریم که چندین برابر خودروی بنزینی آلودگی تولید می‌کند. ما اگر بخواهیم خودروی داخلی غیر آلاینده تولید کنیم حدود ۱۵ تا ۲۰ سال زمان خواهد برد.

۴۰۰۰ اتوبوس تهران اسقاطی است

معاون رییس جمهوری ادامه داد: درحال‌حاضر ۴۰۰ هزار کامیون باید از رده خارج شوند که متاسفانه به شهرها سرازیر شده‌اند. از ۶۵۰۰ اتوبوس تهران حدود ۴۰۰۰ اتوبوس اسقاطی هستند و عمر آن‌ها بالای ۳۰ سال است. تازمانی که برای هوای پاک سرمایه‌گذاری نشود، هوای ناپاک خواهیم داشت.

تاثیر مخرب تداوم مصرف صددرصد آب تجدیدپذیر

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما هنوز فکر می‌کنیم که باید از تمام منابع خود استفاده کنیم، گفت: برای مثال در حوزه آب اینگونه فکر می‌کنیم. وزارت نیرو هم این اعتقاد را دارد. ما حدود ۹۰ میلیون مترمکعب آب تجدیدپذیر داریم که اگر مصرف بی‌رویه ادامه داشته باشد تا ۱۰ سال دیگر ریشه محیط زیست را خواهد کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از بخشی‌نگری در حوزه آب در کشور گفت: برای مثال قانون موظف کرده است که بخش کشاورزی خودکفا شود. جایگاه محیط زیست اینجا کجاست؟ آب باید پایدار بماند. ما باید ۴۰ درصد از منابع آبی تجدیدپذیر استفاده کنیم درحالی‌که این رقم درحال‌حاضر ۱۰۰ درصد است. آب نفوذی به سفره‌های آب زیرزمینی ما سالانه ۲۵ میلیارد متر مکعب است این درحالیست که ما بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب از آن بهره‌برداری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه معضل هوا در آب و خاک نیز وجود دارد، تصریح کرد: این مسائل نه امنیتی است و نه سیاسی. کشور باید پایدار بماند. گاهی ما از تکنولوژی برای تخریب طبیعت استفاده می‌کنیم. به‌هرحال تاکید ما این است که موضوعات امنیتی و سیاسی را از مسائل محیط زیستی جدا کنیم.

در زمینه جفت‌گیری یوزپلنگ‌ها موفق نبوده‌ایم

کلانتری در پایان با بیان اینکه چهار سال است که تقریبا از همه امکانات داخلی برای جفت‌گیری یوزپلنگ‌ها استفاده کرده‌ایم اما موفق نبودیم، اظهار کرد: تحقیقات ما در زمینه حفظ حیات وحش و حفظ منابع ژنتیکی آن‌ها کم است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top