امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 12264 |
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷ | ارسال توسط : |
490 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

انعکاس روز و به نقل از ایسنا/خراسان شمالی در این منطقه آموزش مجازی و شبکه شاد هیچ معنایی برای دانش آموزان ندارد و دانش آموزانی هستند که حتی برای یک مرتبه وارد گوشی نشده اند تا ببینند که شبکه شاد چگونه است و به چه شکلی معلم در حال برگزاری کلاس است.

اگر در برخی از مناطق کشور فقط مشکل نداشتن گوشی است در این منطقه بچه ها هم اینترنت ندارند و هم گوشی و اصلا خانواده ها توان خرید گوشی برای بچه هایشان را ندارند.

البته در بعضی از روستاها بر روی کوه و تپه و در قسمت هایی که در بلندی قرار دارد اینترنت می گیرد و تعدادی از بچه ها که به گوشی دسترسی دارند سرگردان در این کوه و تپه ها هستند تا بتوانند به اینترنت وصل شوند و وارد شبکه شاد شوند.

البته آن هم چه اینترنتی، سرعت خیلی کم و هر چند دقیقه قطع و وصل می شود و گویا امواج اینترنت روستاهای دیگر آنجا را می گیرد و بچه ها نام این کوه و تپه را کوه های فورجی گذاشته اند.

سرگردانی دانش آموزان در کوه و تپه برای گرفتن امواج اینترنت

چابک دهیار روستای دویدوخ از توابع بخش جرگلان در شهرستان مرزی راز و جرگلان در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، می گوید: در این روستا امواج اینترنت نمی گیرد و امکان ورود دانش آموزان به شبکه شاد اصلا مهیا نیست.

وی می افزاید: اینترنت فقط در خانه هایی که در بالادست روستا قرار دارند می گیرد و در قسمت های میانی و پایین دست روستا خبری نیست، البته بر روی کوه های اطراف روستا که مقابل روستاهایی که دارای اینترنت هستند هم می گیرد.

وی ادامه می دهد: اما دانش آموزان سرگردان هستند و برای اینکه بتوانند وارد شبکه شاد شوند و از آموزش ها استفاده کنند به این کوه و تپه ها می روند تا بتوانند از آن استفاده کنند.

چابک اظهار می دارد: اما فقط مشکل اینترنت نیست، خیلی از بچه های روستا گوشی هم ندارند در توان خانواده ها هم نیست که برای بچه هایشان گوشی بخرند.

وی بیان می کند: خود من دو فرزند دانش آموز دارم اما آنقدر پول ندارم که بتوانم برای آن ها گوشی بخرم.

وی با اشاره به اینکه در روستا سه مدرسه ابتدایی و راهنمایی وجود دارد، توضیح می دهد: مجبور هستیم با این اوضاع کرونا بچه ها را به مدرسه بفرستیم اما نگران از ابتلای آن ها به این ویروس هم هستیم.

کلاس هایی که تا بهبود حال معلم به طور کامل تعطیل می شوند

نجاهی یکی از معلم های مدرسه در روستای کلاته ابریشم در نقطه صفر مرزی راز و جرگلان نیز در ادامه در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا می گوید: در این روستا حدود ۲۰۰ دانش آموز درس می خوانند اما روستا فاقد اینترنت است و کلاس های درس به صورت حضوری برگزار می شود.

وی می افزاید: از آنجاییکه تعداد دانش آموزان زیاد است، مجبور هستیم کلاس بعضی از پایه ها را دو روز در میان با ساعت های خیلی کوتاه برگزار کنیم.

وی ادامه می دهد: البته یکی دو نفر از معلم ها نیز کرونا گرفتند و دو هفته ای به قرنطینه رفتند که کلاس آن ها تعطیل شد و طی این مدت دانش آموزان آن کلاس ها به طور کامل بودند و حتی امکانی برای آن ها وجود نداشت که از شبکه شاد استفاده کنند.

خانواده ها توان خرید گوشی و ماسک برای دانش آموزان ندارند

فلاح دهیار روستای پروسه سو که خود نیز معلم است همچنین در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، بیان می کند: در این روستا نه تلفن همراه، نه تلفن ثابت می گیرد بنابراین خبری از اینترنت هم نیست.

وی خاطرنشان می کند: اصلا اینترنت هم وجود داشته باشد خانواده ها توان خرید گوشی برای بچه هایشان ندارند که بتوانند وارد شبکه شاد شوند.

فلاح با اشاره به اینکه بیشتر خانواده های این روستا از لحاظ مالی در وضعیت خوبی قرار ندارند و تحت پوشش کمیته امداد هستند، تصریح می کند: کلاس ها در روستا به صورت حضوری برگزار می شود اما دانش آموزان حتی توان خرید ماسک برای هر روز را ندارند.

وی ادامه می دهد: تعدادی از خانواده ها دو تا سه دانش آموز دارند و امکان خرید ماسک برای هر روز برای آن ها وجود ندارد و بسیاری از اوقات دانش آموزان ماسک های یک مصرف را می شورند ولی دیگر این ماسک ها اثرگذار نیست و یا اینکه تعدادی از آن ها از ماسک های پارچه ای استفاده می کنند که مشخص است خیلی موثر نیست.

۳۴ درصد دانش آموزان خراسان شمالی در شبکه شاد غایب هستند

فرامرز صدقی معاون فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا می گوید: طبق برآوردهای انجام شده، طی سال تحصیلی جاری ۳۴ درصد دانش آموزان این استان در شبکه شاد غایب هستند.

وی ادامه می دهد: تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی جاری ۱۷۳ هزار نفر است که حدود ۶۱ هزار دانش آموز در شبکه شاد حضور ندارند.

صدقی می افزاید: از آنجاییکه ۷۰ درصد دانش آموزان این استان در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند، بیشتر دانش آموزان غایب در شبکه مذکور متعلق به دوره ابتدایی است.

وی تصریح می کند: بیشتر دانش آموزان غایب متعلق به مناطق روستایی که دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارند، هستند.

این مقام مسئول می گوید: عدم دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند به ترتیب بیشتر در روستاهای راز و جرگلان، بام و صفی آباد شهرستان اسفراین، بخشی از روستاهای بجنورد، شیروان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی ها برای این بود تا اگر ویروس کرونا نیز شیوع پیدا نمی کرد بخشی از کلاس های آموزشی به صورت مجازی برگزار می شد، می افزاید: یکی از اهداف مهم برای اجرای این طرح عدالت آموزشی بوده است.

صدقی تاکید کرد: تصمیم و تلاش بر این است تا ۳۰ درصد از کلاس ها به صورت مجازی برگزار شود.

فقط ۵۰ مدرسه در راز و جرگلان اینترنت ندارد

عباس رضایی مدیر آموزش و پرورش راز و جرگلان نیز در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا تصریح می کند: در حال حاضر ۱۲ هزار دانش آموز در ۱۸۲ مدرسه شهرستان راز و جرگلان تحصیل می کنند.

وی می افزاید: اکنون در ۱۲۶ واحد آموزشی امکان استفاده از اینترنت رایگان فراهم شده است این در حالی است که پیش از این تنها ۴۰ مدرسه رازوجرگلان به شبکه ملی اطلاعات متصل بودند.

رضایی با اشاره به اهدای مودم های ایرانسل به برخی از مدارس افزود: علاوه بر اینترنت رایگان، تمام تجهزیرات دسترسی به اینترنت به صورت رایگان توسط اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در اختیار مدارس فاقد مودم قرار گرفته است.

وی ادامه می دهد: هم اکنون تنها ۵۰ مدرسه در شهرستان فاقد اینترنت است که بر اساس برنامه ششم توسعه، با همکاری آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بسترهای لازم برای اتصال تمام مدارس روستایی به شبکه ملی اطلاعات فراهم خواهم شد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top