امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 11518 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
384 بازدید
۰
| 5
ارسال به دوستان
پ

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران می‌گوید: خبر منتشر شده درباره واردات ۱.۵ برابر انسولین به کشور صحت ندارد و واردات این محصول در سال جاری کاهش نیز یافته است.

محمود نجفی عرب در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در خبر اخیری که نقل قول شده بود یک اشتباه مهم وجود داشت من اعلام کردم که با توجه به مشکلات مختلف در ارز ۴۲۰۰ تومانی و قاچاق معکوس دارو ما حتی اگر  یک و نیم برابر نیاز کشور انسولین وارد کنیم نیز باز هم احتمالا در بازار مشکلات وجود خواهد داشت. این به هیچ عنوان به معنی واردات این محصول بیش از نیاز به کشور نبوده است.

به گفته وی آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته تعداد انسولین‌های قلمی وارد شده به کشور چیزی بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون عدد بوده است و براساس آخرین بررسی‌ها قطعا این آمار در سال جاری پایین تر بوده است که بخش عمده‌ای از آن به موضوع تحریم‌ها و دشواری در تامین ارز و جابجایی آن بازمی‌گردد.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با انتقاد از تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: متاسفانه با وجود تمام هشدارهای که بخش خصوصی در این زمینه داد دولت همچنان بر تخصیص این نوع ارز تاکید دارد. یکی از اصلی ترین اشکالات به وجود آمده در این مسیر این است که داروهای ساخت داخل تنها برای مواد اولیه ارز دولتی می‌گیرند اما برخی داروهای وارداتی به طور کامل این ارز را دریافت می‌کنند.

نجفی عرب ادامه داد: در چنین شرایطی واردات دارو برای برخی سودجویان به صرفه می‌شود و آنها از طریق قاچاق معکوس این داروهای وارداتی را بعضا از کشور خارج می‌کند. از این رو موضوع قاچاق دارو امری قطعی است و یکی از اصلی ترین عوامل آن ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

به گفته وی بخش خصوصی بارها پیشنهاد داده که دولت به جای تخصیص این ارز حمایت‌های خود را از بیمه‌ها و افراد بیمار انجام دهد تا ضمن انجام یک حمایت مستقیم امکان قاچاق معکوس دارو نیز از بین برود.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با تاکید بر این موضوع که چه در رابطه با انسولین و چه در رابطه با سایر کالاها حتی در صورت واردات بیش از نیاز احتمال قاچاق وجود دارد بیان کرد: در شرایطی که ما با توجه به تحریم‌ها با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم و واردات دارو نیز دشواری‌های خاص خود را دارد قطعا باید با مدیریت فضای داخلی امکان دسترسی بیماران به داروهای مورد نیازشان را فراهم کنیم.

نجفی عرب در پاسخ به این سوال که آیا در داخل ایران امکان ساخت انسولین قلمی وجود دارد گفت: در سال‌های گذشته بحث‌های در رابطه با تولید مشارکتی این محصول در داخل ایران با حضور یک شرکت خارجی مطرح بود  و حتی مقدمات آن نیز طی شد اما هنوز کار به نتیجه قطعی نرسیده است. اما ما در کشور توان ساخت ویال انسولین را داریم و شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: هر چند انسولین‌های قلمی برای دیابتی‌ها کار را بسیار ساده تر کرده اما باید توجه داشت که در داخل کشور نیز ظرفیت تولید این دارو وجود دارد و باید از شرکت‌های فعال در این حوزه حمایت کرد.

نجفی عرب درباره زمان احتمالی بازگشت بازار انسولین به شرایط عادی نیز گفت: با توجه به این که این دارو برای بیماران دیابتی اهمیت بسیار بالای دارد به محض آغاز کوچکترین التهاب موج شدیدی برای خرید این دارو و ذخیره آن به وجود می‌آید که البته با توجه به اهمیتش امری طبیعی است. از این رو تا زمانی که این دارو بیش از نیاز کشور تامین نشده و در تمام داروخانه‌ها توزیع نشود تا جایی که نگرانی مردم به طور کامل برطرف شود ما شاهد برخی التهابات خواهیم بود که امیدواریم با توزیع مناسب منابع این زمان در کوتاه ترین حالت ممکن طی شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top