امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 11489 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ | ارسال توسط : |
286 بازدید
۰
| 6
ارسال به دوستان
پ

ناسا آماده است تا امروز سیارک “بنو” را لمس کند تا فضاپیما اُسیریس-رِکس(OSIRIS-REX)نمونه هایی از این سیارک را برداشته و در سال ۲۰۲۳ برای بررسی آنها را به زمین بیاورد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل،  فضاپیما اُسیریس-رِکس(OSIRIS-REX) ناسا قرار است پس از چهار سال کاوش، ۲۰ اکتبر(سه‌شنبه ۲۹ مهر) ساعت ۱۷ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰:۳۰ بامداد به وقت تهران) بر سطح سیارک “بنو” فرود آید و از آن نمونه‌برداری کند.

ناسا اعلام کرد فضاپیمای مذکور پس از ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه عملیات فرود با دقت تنها برای چند ثانیه با سیارک بنو برخورد خواهد کرد. این فضاپیما در منطقه‌ای به نام “Nightingale” که مکانی در نیمکره شمالی سیارک است فرود خواهد آمد. فرود ۴.۵ ساعته شامل سه مانور است که درنهایت به لمس سیارک منجر می‌شود.

اُسیریس-رِکس یک مأموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسیِ سیارک “بنو ۱۰۱۹۵۵” و بازگرداندن نمونه آن به زمین است. پرتاب این ماموریت بنابر برنامه‌ریزی قبلی، در هشتم سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد.

این فضاپیما که ماموریتی هفت ساله دارد، اکنون با گذشت چهار سال قرار است امروز سیارک موردنظر خود را لمس کند. سیارک بنو که هدف اصلی فضاپیمای اُسیریس-رِکس است احتمالاً در ۱۰ میلیون سال اول تاریخ منظومه شمسی ما شکل گرفته است. کاوشگر اُسیریس-رکس در این مأموریتِ “بررسی و بازگشت” یک نمونه برگرفته از سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ را مورد بررسی و در سال ۲۰۲۳ آن را برای تجزیه و تحلیل دقیق با خود به زمین خواهد آورد.

تلاش روز سه‌شنبه برای لمس سطح سیارک بنو نشان دهنده اولین تلاش ناسا در آوردن نمونه سیارک به زمین است. در صورت موفقیت، فضاپیمای مذکور خواهد توانست حداقل ۲.۱ اونس(۶۰ گرم) ماده از سطح سیارک مذکور که قطرش ۱۶۱۴ فوت است جمع آوری کرده و طی سه سال آینده آنها را به زمین آورد.

پس از فرود، بازوی رباتیک فضاپیما شروع به جمع آوری نمونه‌هایی از سطح سیارک می‌کند. دانشمندان امیدوارند که این ماموریت بتواند درک آنها از چگونگی شکل گیری سیارات و آغاز حیات را عمیق تر کند.

ناحیه “Nightingale” به این دلیل که یکی از صاف‌ترین مناطق سطح سیارک  است، انتخاب شده است اما باز هم با این حال تخته سنگ‌هایی بزرگ در این ناحیه وجود دارد. سیارک بنو بین زمین و مریخ در فاصله تقریبی ۲۰۷ میلیون مایل(۳۳۴ میلیون کیلومتر) از سیاره ما قرار دارد. در صورت موفقیت این فضاپیما در جمع آوری مواد سطح بنو، این مواد در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به زمین بازگردانده خواهند شد.

حدود ساعت پنج بعد از ظهر امروز به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰:۳۰ بامداد به وقت تهران)، این فضاپیما عملیات مذکور را انجام خواهد داد. تماس واقعی آن با سطح سیارک باستانی بنو کمتر از پنج ثانیه طول خواهد کشید.

با استفاده از یک روش مبتکرانه در جمع آوری نمونه، ابزار تعبیه شده بر روی فضاپیما موسوم به “تگ” که مخفف جمله “لمس کن و برو”(Touch-And-Go) است از یک بازوی موقعیت دار استفاده خواهد کرد که این بازو سپس یک فواره گاز نیتروژن تحت فشار را برای تحریک کردن سطح سیارک آزاد خواهد کرد که این موضوع جمع آوری مواد در محفظه نگهدارنده نمونه را امکانپذیر می‌کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top