امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 10773 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ | ارسال توسط : |
430 بازدید
۰
| 7
ارسال به دوستان
پ

مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی امروز(چهارشنبه) در مقر یونیفل در الناقوره در جنوب لبنان آغاز شد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، بعد از چند سال از میانجیگری آمریکا، امروز در مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل(یونیفل) در الناقوره در جنوب لبنان، مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی با نظارت واشنگتن آغاز شد.

اولین جلسه بیش از یک ساعت طول کشید، که با اظهارات هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در لبنان، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک، رئیس هیئت لبنان و رئیس هیئت اسرائیلی همراه بود.

این جلسه به دور از رسانه ها برگزار شد. این نشست تحت نظارت سازمان ملل و با میانجیگری آمریکا برگزار شد و لبنان با گرفتن هرگونه عکس یادگاری از این جلسه مخالفت کرد.

لبنان و رژیم صهیونیستی اوایل ماه میلادی کنونی به توافقی درباره آغاز مذاکرات با نظارت سازمان ملل در شهر مرزی الناقوره دست یافتند.

واشنگتن این توافق را یک توافق “تاریخی” میان دو دولتی دانست که در وضعیت جنگ با هم هستند.

این مذاکرات بعد از چند هفته از اعلام توافق عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین برگزار می‌شود. 

هیئت‌های دو طرف از طریق نماینده سازمان ملل با هم مذاکره کردند و مذاکره به صورت غیرمستقیم صورت گرفت. این مذاکرات با حضور دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا برگزار شد و جان دیروشیه، سفیر آمریکا نقش میانجیگر را در مذاکرات ایفا کرد.

رژیم صهیونیستی مذاکرات را مستقیم می‌داند اما لبنان این مسئله را تکذیب می‌کند. هیئت لبنان شامل چهار عضو، دو نظامی و دو غیرنظامی است که عبارتند از: بسام یاسین، مازن بصبوص، نجیب مسیحی، کارشناس فنی و وسام شباط  عضو هیئت بخش نفت.

هیئت رژیم صهیونیستی شامل شش عضو است از جمله اودی ادیری، مدیرکل وزارت انرژی، رووفین عازر، مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در امور دیپلماتیک و رئیس اداره امور استراتژیک در ارتش.

تعیین سیاستمداران از سوی رژیم صهیونیستی برای شرکت در مذاکرات جنجالی را در لبنان به وجود آورده است. لبنان بر مذاکرات فنی تاکید دارد.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان سه‌شنبه گفت که مذاکرات فنی است و گفتگوها باید صرفا در این زمینه باشد.

در این راستا، منبعی در وزارت انرژی رژیم صهیونیستی به خبرنگاران گفت: این مسئله برای اسرائیل مهم است اما برای لبنان نیز مسئله سرنوشت‌سازی است. اگر موانعی نباشد، این مسئله تنها به چند ماه زمان نیاز دارد.

وی افزود: هدف ما این است که نزاع درباره ترسیم مرزهای دریایی را حل کنیم. توهمی نداریم و هدفمان ایجاد نوعی عادی‌سازی یا روند صلح نیست.

واشنگتن در طول چند سال میانجیگری میان دو طرف را برعهده داشت.

 از سوی دیگر هلال خشان، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی بیروت احتمال داد که دو طرف به راهکاری دست یابند. وی گفت: لبنان گزینه بهتری برای فعالیت در بلوک شماره۹ ندارد.

وی گفت: آمریکایی‌ها قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری فشار می‌آورند تا دستاورد جدیدی در سیاست خارجه خود محقق کنند. دولت دونالد ترامپ می‌خواهد نشان بدهد روند صلحی در منطقه وجود دارد و مذاکرات را به همین روش تبلیغ می‌کند.

وی گفت، بعید نیست که لبنانی‌ها به دلیل بحران معیشتی این مذاکرات و نتیجه آن برایشان مهم نباشد.

از سوی دیگر یک منبع نظامی لبنانی گفت که دور دوم مذاکرات بین لبنان و رژیم صهیونیستی ۲۸ ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top