این هنرمند باسابقه تئاتر که در دو زمینه تئاتر عروسکی و کودک فعالیت مستمری داشته است، در گفتگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا ضمن برشمردن مشکلاتی که در این دو حوزه وجود دارد، درباره فعالیتهای خود نیز توضیحاتی داد.
دادشکر که در یکی دو سال گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته است، درباره وضعیت جسمانی خود گفت: بیماری هست ولی به گونهای نیست که اخلالی در زندگی من ایجاد کند و خوشبختانه خوبم.
او درباره فعالیتهای نمایشی خود نیز توضیح داد: یکی از دوستان متنی را بر اساس یکی از کتابهایی که در کانون منتشر شده، تنظیم کرده و علاقهمند به اجرای آن هستم ولی هنوز در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیدهایم. در این مدت بیشتر با جشنواره تئاتر مراکز کانون پرورش فکری که در کتابخانههای کانون برگزار شده و نیز با جشنواره نمایش عروسکی همکاری داشتهام و به هر حال در هوای تئاتر نفس میکشم.
دادشکر که به تازگی به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک با این رویداد هنری همکاری داشته است، درباره سطح کیفی آثار متقاضی شرکت در این جشنواره گفت: متاسفانه در زمینه تئاتر کودک و عروسکی اشتباههای رایجی وجود دارد به طوری که بسیاری از گروهها تصور میکنند کار کودک یعنی شاد کردن کودکان. در حالیکه برای شاد کردن بچهها نیازی به اجرای نمایش نیست بلکه با یک سی دی موسیقی شاد هم میتوان بچهها را خوشحال کرد.
او با تاکید بر ضرورت توجه به تعریف تئاتر خاطرنشان کرد: هدف تئاتر نشان دادن مسائل انسانی و راه حل آنهاست. کودکان هم انسان هستند و مسائل و معضلات خاص خود را دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد.
این هنرمند با سابقه اضافه کرد: به عنوان نمونه افسانههای محلی و فولکلور ما که در برخی از استانها مورد استفاده گروههای نمایشی قرار میگیرند، خیلی خوب هستند ولی اگر قرار است بر اساس آنها کاری انجام بدهیم، نباید در ورطه نصیحتگویی بیفتیم یا اینکه در پایان نمایش یک نتیجهگیری دو جملهای داشته باشیم.
دادشکر اضافه کرد: در تهران هم میبینیم که در پوستر نمایشی در کنار نام نمایش مینویسند موسیقی زنده. در حالیکه تئاتر میتواند موسیقی و لحظات سرگرمکننده داشته باشد ولی مهم این است که موسیقی نمایش دراماتیک و در خدمت اثر باشد. قرار نیست با موسیقی تئاتر بچهها را شاد کنیم که دست بزنند. این ویژگی نمایش نیست.
این کارگردان و مدرس تئاتر تاکید کرد: اولین عنصر هر نمایش درام است و بعد کارگردانی و بازیگری و طراحیهای مرتبط و … ما باید در تئاتر کودک و عروسکی، رنگ را در کلام و اجرا و انتقال اندیشه خوب به بچهها ارایه دهیم نه اینکه صحنهای رنگارنگ بسازیم ولی نمایشی بدون تفکر و خالی از اندیشه اجرا کنیم.
او با اشاره به تفاوت کودکان امروز و گذشته افزود: الان در قرن ۲۱ تمام هم و غم بچهها وسایل الکترونیک است. با اجرای تئاتر هم میتوانیم خوبیهای این وسایل را به بچهها منتقل کنیم و هم آسیبهایش را. ضمن اینکه همه این آموزشها باید غیرمستقیم باشد.
دادشکر که در چند وقت اخیر هم عضو شورای کانون بوده و هم عضو هیات انتخاب جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، با اشاره به اشکالاتی که برخی از نمایشهای متقاضی شرکت در این جشنوارهها داشتهاند، توضیح داد: همان گونه که اشاره کردم، برخی از گروههای نمایشی، نگاه درستی به مقوله تئاتر کودک یا عروسکی ندارند. به عنوان نمونه نکته بسیار مهم این است که نمایش عروسکی تنها برای کودکان نیست و اتفاقا میتواند مفاهیم بسیار پیچیده انسانی را به نمایش بگذارد. مهم تفکری است که یک نمایش عروسکی دارد.
او تاکید کرد: برخی از گروههای متقاضی شرکت در جشنواره سطح کارشان پایین بود و نکته مهم این است که این گروهها بعد از برگزاری جشنواره دوباره به شهرهای خودشان میروند و همان روش نادرست را ادامه میدهند. اگر خواهان رشد و پیشرفت تئاتر هستیم، باید برای این گروهها کارشناسی بفرستیم تا زیر نظر آنان آموزش ببینند و مشکلات کارشان را برطرف کنند. در غیر این صورت اجازه دادهایم که یک راه نادرست را ادامه بدهند و مدام در جا بزنند. بنابراین جشنوارهها در هر حال برگزار میشوند ولی مهمتر از برگزاری یک جشنواره، پرداختن به این امور است.
انتهای پیام
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.