امروز: چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 27 ذو الحجة 1445 | 2024-07-03
کد خبر: 49816 |
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
33 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

رییس سازمان غذا و دارو گفت: تامین امنیت غذایی و دسترسی به غذای سالم جزو وظایف وزارت بهداشت است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دکتر حیدر محمدی در همایش روز جهانی ایمنی غذا که امروز، یکشنبه، ۲۰ خرداد برگزار شد، اظهار کرد: تامین امنیت غذایی و دسترسی به غذای سالم جزو وظایف وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی به موضوع امنیت غذایی بسیار توجه می‌کرد، افزود: همایش امنیت غذایی را به دستور رییس جمهور شهید برگزار می‌کنیم. جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز طی واپسین ساعات سال گذشته برگزار شد. شهید رییسی بر موضوع اهمیت تامین غذای سالم و دسترسی مردم به غذای سالم تاکید داشتند. ما در سازمان غذا و دارو در نظر داشتیم اقدامات انجام شده بر اساس دستورات رییس‌جمهور شهید را در این برنامه به ایشان تقدیم کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برمبنای گزارش سازمان بهداشت جهانی ۶۰۰ میلیون نفر در سطح جهان به دلیل آلودگی موادغذایی بیمار می‌شوند، افزود: همچنین ۴۲۰هزار نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند.

محمدی درباره اصلاح الگوی مصرف با در نظر گرفتن تنوع تولید و بالا بردن ارزش غذایی گفت: اصلاح الگوی مصرف با در نظر گرفتن تنوع تولید و بالا بردن ارزش مواد غذایی مانند تولید نان کامل را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم. سازمان غذا و دارو در صورت تایید سند برنامه هفتم توسعه، در نظر دارد کانون مسئولان فنی را به منظور نظارت گسترده بر واحدهای تولیدی راه‌اندازی کند. همچنین شناسنامه‌دار شدن اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات مد نظر سازمان غذا و دارو در صورت تایید شدن سند برنامه هفتم توسعه است.

وی با بیان اینکه ۴۵۰ آزمایشگاه همکار و ۶۳ آزمایشگاه دولتی در سراسر کشور مجهز به دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی هستند، اظهار کرد: دستگاه‌های پیشرفته شبکه آزمایشگاهی کشور می‌توانند ۶۰۰ سم در محصولات غذایی را پایش کنند. سلامت فراورده غذایی و ماده اولیه تولید محصولات غذایی که از مبادی مجاز، وارد کشور می‌شوند، توسط آزمایشگاه‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو بررسی می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وجود فلزات سنگین در برخی محصولات غذایی سبب ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود، گفت: دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات باروری، بیماری‌های نادر که به دلیل انباشت مواد غذایی در برخی از بافت‌های بدن ایجاد می‌شود از عوارض مصرف غذاهای ناسالم هستند. متاسفانه مصرف غذاهای ناسالم سبب افزایش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر می‌شود اما نکته مهم و اساسی این است که هزینه درمان بیماری‌های نادر که از عوارض مصرف غذاهای ناسالم هستند، زیاد است.

محمدی با بیان اینکه دولت سیزدهم موضوع افزایش ارزش و امنیت محصولات غذایی را در دستور کار خود قرار داده بود، افزود: سازمان غذا و دارو با استفاده از ظرفیت محققان ایرانی توانست بر موضوع نان کامل بیشتر کار کند. فرهنگ سازی در زمینه مصرف نان کامل می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های گوارشی پیشگیری کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با انتقاد از اظهار نظرها درباره مصرف نمک یددار گفت: نمک یددار، بهترین نمک برای استفاده است. اظهار نظرهایی درباره نمک‌های سنتی و رنگی مطرح می‌شود اما ارزیابی‌های انجام شده بیانگر این است که نمک‌های رنگی و نمک‌های سنتی به فلزات سنگین آلوده هستند. نمونه‌برداری‌های انجام شده از نمک‌های سنتی و رنگی نشان می‌دهد که نمک‌هایی از این دست به فلزات سنگین و مخرب آلوده هستند.

وی درباره اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه امنیت غذایی گفت: پایش سموم کشاورزی، تدوین سند امنیت غذایی، تقویت خدمات الکترونیک در صدور مجوزها و کسب و کارها، مشارکت در اجرای توزیع شیر مدارس، مشارکت در اجرای غنی‌سازی با ویتامین دی و ریز مغذی‌ها، غنی سازی نمک با ید، توجه به امور دانش بنیان و شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی از اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در زمینه امنیت غذایی به حساب می‌آید.

وی درباره ورود مواد غذایی وارداتی به کشور نیز گفت: فراورده غذایی یا ماده اولیه تولید محصولات غذایی از مبادی مجاز، وارد کشور می‌شوند و قبل از آن باید سلامت‌شان توسط آزمایشگاه‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو تایید شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دکتر حیدر محمدی – رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انسولین خارجی تا دو هفته دیگر وارد کشور می‌شود و میزان تامین آن به مدت چهار ماه است. در حال حاضر، برند ایرانی انسولین موجود است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top