از جهانی شدن نگارگری و آیینی مذهبی تا ردِ عود و مهرگان
معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت جهانی «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» را نشانهای از گفتوگوهای بین فرهنگی و بین مذهبی میداند و ادامه میدهد: این اتفاق انتقال پیام صلح و دوستی ایران و احترام به همه پیروان ادیان الهی است که در ایران اجرا شده است.
«چالشهای آموزش زبان فارسی در زمان کرونا» بررسی شد
اولین روز از وبینار بینالمللی دوروزه با محور «پیامدهای شیوع کرونا بر آموزش و گسترش زبان فارسی» با حضور استادانی از کشورهای ایران، لبنان، گرجستان، پاکستان، اسپانیا، ترکیه، هند، صربستان، تونس و کنیا برگزار شد.
عکسهای سال رویترز با موضوع محیطزیست
خبرگزاری رویترز منتخبی از برترین عکسهایی را که با موضوع محیط زیست در سال ۲۰۲۰ توسط عکاسان این خبرگزاری منتشر شده است، در قالب یک گزارش تصویری منتشر کرد.
سفرِ چای
چای اولین بار در کجا شناسایی شده، میراث چای چه سرنوشتی پیدا کرده، این برگ سبز چگونه به کشورهای دیگر مثل ایران رسیده، با کیفیتترین و خوش طعمترین چای را در کجای این کره خاکی میتوان نوشید؟ اینها سوالهایی است که در تورهای ماجراجویی چای به آن پاسخ داده میشود.
کتابخوانترین کشورهای دنیا
یک یادداشت به بررسی آماری کتابخوانی کشورهای دیگر و نیز اقبال به کتابهای چاپی در قیاس با کتابهای الکترونیکی پرداخته است.
به اجرای بازیگران حسادت نمیکنم اما …
اقبال واحدی، مجری قدیمی که هیچگاه لبخند از چهرهاش محو نمیشود، میگوید این شور و نشاط ویژگی ذاتی اوست و معتقد است با وجود تمام مشکلات، زندگی جریان دارد و این تداوم یعنی نشاط زندگی.
“سینما ایران” با یادگارهایش تخریب می شود؟
“میگویند وقتی صادق هدایت فیلم «کینگ کونگ» را در «سینما ایران» تماشا کرد، اولین «قضیه» کتاب «وغوغ ساهاب» را به آن اختصاص داد و حالا این سینما که روزگاری پاتوق چهرههای مطرح هنری و سیاسی بوده در آستانه تخریب قرار گرفته است.”
این کلاف سردرگم به این زودی باز نمی شود
تناقضها در برداشت نمایندگان ارشاد و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، از جلسات مشترکی که بینشان برگزار میشود، همچنان از وضعیت سردرگمی حکایت دارد که دامنگیر پروژه های شبکه نمایش خانگی شده و شرح وظایف را تابع دستورالعملهای نامشخصی کرده است.
نویسندگی بوکسوری که میخواست دریانورد شود
میگوید در نوجوانی که سری پُرباد داشت، بوکس کار میکرد و میخواست دریانورد شود؛ علیاصغر شیرزادی حالا اما از روزگار خود در کرونا به عنوان یک نویسنده، و از اینکه در دنیای داستانهای خودش میدود، مینشیند و میخوابد میگوید.
اعتراض به وضعیتِ خانه پدری جلال بالا گرفت
«خانهای را که محل رفت و آمد روحانیان بود، “خانه باستانشناسان ایران” نامگذاری کردند و بعد از افتتاح درش را بستند، بدون اینکه حتی یک باستانشناس به آنجا قدم بگذارد و سال ۱۳۹۵ برای تأسیس سفرهخانهی سنتی به مزایده رفت و چون استقبالی نشد، رهایش کردند، خانهای که دستکم میتوانست به «خانه روحانیت معاصر» تبدیل شود، نه مکانی برای جولان معتادان و زبالهها.»