به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، محمد مهدی کاظمی در نشست خبری پیرامون تبیین برنامههای رویداد ملی «ساخت ایران» که در بخش ویژه هنرستانها ذیل رویداد ملی “الف تا” است، اظهار کرد: آموزش مهارت به دانش آموزان متوسطه اول و دوم نظری و آموزشهای مهارتی از طریق توسعه هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش مورد تاکید است.
وی با بیان اینکه سال قبل توانستیم زمینه توسعه ۲ درصدی در پایه دهم هنرستانهای فنی و حرفه و کارودانش را داشته باشیم، افزود: هدف گذاری ما برای سال آینده این است که توسعه بیش از دو درصدی آموزشهای هنرستانها را برای تحقق ۴۱.۵ درصد دانش آموز پایه دهم هنرستانها در پیش گیریم.
کاظمی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین طی ۱۲ سال گذشته همواره مورد تاکید بوده است اما در بعد اجرا نتوانستیم به صورت کامل زمینه تحقق آنچه در سند تحول است را در مدارس داشته باشیم، توضیح داد: نگاه آسیب شناسانه نسبت به این موضوع نشان میدهد یکی از دلایل عدم اجرای سند تحول، عدم وجود الگو مدرسه در تراز سند تحول است. طی یک سال گذشته سعی در تدوین این الگو داشتیم که این الگو در حال حاضر در ۵ محور نهایی شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رویداد “الف تا” (الفبای تحول آموزش و پرورش)، ادامه داد: رویداد “الف تا” با همین هدف شکل گرفت تا بتواند تجربیات و ایدههای موفق حوزه تعلیم را به نمایش گذاشته و ارزیابی کند و ایدههای مناسب را به اشتراک بگذارد. ذیل این رویداد بزرگ، یک رویداد مهم با عنوان «ساخت ایران» برگزار میشود که معطوف به آموزش مهارتهای کاربردی است.
کاظمی در پاسخ به سوالی در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم گفت: سهم دانش آموزان پایه دهم امسال هنرستانها ۳۹.۵ درصد است. هدف گذاری کردیم در سال تحصیلی آینده سهم دانش آموزان پایه دهم به ۴۱.۵ درصد برسد. در بلند مدت نیز برنامهریزی کردیم تا در پایان برنامه هفتم سهم سه پایه هنرستانها را به ۴۵ درصد برسانیم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، افزود: بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار دانش آموز در هنرستانها مشغول به تحصیل هستند که این رقم در طول آموزش نوین ایران بی سابقه است. امسال پیش بینی میکنیم از مجموع دانش آموزان پایه نهم، یک میلیون و ۴۶ هزار و ۲۳۴ دانش آموز در پایه دهم ثبت نام میکنند که از این تعداد پیش بینی میکنیم ۴۴۳ هزار و ۵۳۱ نفر را به سمت آموزش فنی و حرفهای سوق دهیم. سمنان با ۵۰.۹۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۳۰.۱ درصد بیشترین و کمترین سهم دانش آموزان هنرستانها را دارند.
وی با بیان اینکه امسال در نمون برگ هدایت تحصیلی تغییراتی مد نظر قرار گرفت، توضیح داد: نمون برگ امسال بر اساس آسیب شناسی در اجرا مورد بازنگری قرار گرفت. نمون برگ در اختیار دانش آموزان مشتمل بر دو جدول است. پیش بینی کرده بودیم ثبت نام پایه دهم، دهه دوم تیرماه باشد، شاید نهایتا دهه سوم تیرماه برگههای هدایت تحصیلی را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. امیدواریم این هفته نمون برگهای الکترونیکی از طریق سامانه شخصی دانش آموزان از طریق سامانه my.menu.ir قابل دسترسی باشد.
کاظمی همچنین درباره هدایت نهمیها به رشته ریاضی فیزیک توضیح داد: رشته ریاضی فیزیک طی ۹ سال از ۲۸ درصد، حدود ۱۴ درصد تقلیل داشت. سال قبل با فرهنگ سازی توانستیم سهم این رشته را افزایش دهیم و امسال هدف گذاری کردیم که ۱.۸ درصد سهم ریاضی را افزایش دهیم و تا پایان برنامه هفتم توسعه به سهم ۲۸ درصدی در آموزش ریاضی فیزیک دست یابیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستانها در سال قبل اختصاص دادیم، توضیح داد: آموزش مهارت زندگی و شغلی نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر برای بازار کار دارد. آموزشهای فنی و حرفهای نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی است بلکه عامل موثر در رفع مشکل بیکاری در جامعه است و این امر میتواند منجر به رفع جدی مشکل بیکاری در کشور باشد. از این رو مهارت آموزی و توسعه آموزش فنی و حرفهای مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است و طی ۱۷ ماه گذشته جزو اولویت معاونت آموزش متوسطه بوده است. سال گذشته بیش از ۴۰ هنرستان ایجاد شد.
وی یادآور شد: برپایی نمایشگاه تولیدات و دستاوردهای هنرستانها را وعده داده بودیم تا بتوانیم توانایی هنرجویان را ارائه کنیم. در این راستا در تمام استانها نمایشگاه تولیدات و دستاوردهای هنرستانها در سراسر کشور برگزار شد. توانستیم این رویداد که نمایشگاهی بزرگ از دستاوردها و تولیدات هنرجویان هنرستانها است را در انتخاب ایده و تولیدات و دستاوردهای هنرستانها ارائه کنیم. در بخش “ساخت ایران” تولیدات و دستاوردهای هنرستانها در سطح کشور ارائه شد.
کاظمی افزود: ۱۴۷۰ اثر و تولیدات و محصولات هنرجویان یعنی دانش آموزان هنرستانی و هنرآموزان یعنی معلمان هنرستانی در بیش از ۱۲۰ رشته به مرحله کشوری راه یافت. از مجموع ۱۴۷۰ اثر، ۲۷۲ اثر در زمینه خدمات و هنر و صنعت و… در ۴ روز آثار در نمایشگاه عرضه میشود. ۱۴۴۶ ایده هنرجویان در قالب سناریو نویسی ارسال شد که مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت. ۲۰۴ سناریو نیز به مرحله کشوری راه یافت که نهایتا ۱۶ سناریو برتر که ۸ سناریو مربوط به دانش آموزان و ۸ سناریو مربوط به معلمان بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در کنار این رویداد، رویداد ملی جوانهها ویژه هنرستانیها از روز اول نمایشگاه آغاز میشود. هدف از این رویداد شناسایی و جذب و هدایت و توانمندسازی هنرجویان نوآور و خلاق و کارآفرین است تا بتوانیم از این طریق این هنرجویان را به مراکز نوآوری و شتاب دهنده تخصصی کسب و کار وصل کنیم. این امر با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار میشود. از ۲۷۲ اثر تولیدات هنرجویان و هنرآموزان که طی دو مرحله داوری و غربالگری شده بود، نهایتا ۱۲ اثر تولید از آثار هنرجویان برتر در بخش رویداد ملی جوانهها انتخاب شدند که از ۱۸ تا ۲۰ تیر ارزیابی از این ایدهها انجام میشود.
ادامه دارد
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.