امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 34270 |
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
192 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با فعالیت سامانه بارشی وضعیت ورودی‌ سدها نسبت به سال گذشته بهبود یافت به‌نحوی که در سدهای پنجگانه تهران طی ۱۵ روز مردادماه جاری ۴۲.۲ میلیون مترمکعب ورودی داشتیم که این میزان در مدت مشابه مرداد ماه سال گذشته حدود ۲۴ میلیون متر مکعب بود.

محمد شهریاری در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر موجودی مخازن سدهای تهران ۵۵۲ میلیون متر مکعب است که این حجم در روز مشابه سال گذشته ۶۵۸ میلیون متر مکعب بوده و کسری مخزن ۱۰۶ میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم، اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر شرایط را به‌گونه‌ای رقم زد که در مرداد ماه تاکنون یک رکورد جدید به جهت مقدار بارندگی ها در مقایسه با متوسط بلند مدت ثبت شده است.

وی افزود:  از اول مرداد ماه سالجاری تا کنون ۲۸.۵ میلیمتر بارش داشتیم که در مقایسه با سال گذشته که در همین بازه زمانی معادل ۶.۵ میلیمتر بوده و حتی نسبت به متوسط بلند مدت افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه  از ابتدای سال آبی تاکنون به دلیل اینکه دو سال پی در پی با خشکسالی مواجه بودیم، شرایط بارش‌ها همچنان با کاهش مواجه است، گفت: از مهر ۱۴۰۰ تاکنون ۲۰۸.۶ میلیمتر بارش در حوزه عملکرد استان تهران داشتیم که این میزان در مقایسه با متوسط بلند مدت ۵۳ ساله که حدود ۲۷۴ میلیمتر بوده کاهش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در مرداد ماه فعالیت سامانه بارشی که در سطح استان تهران شاهد آن بودیم شرایط را بهبود داد اما به دلیل دوسال خشک پی‌در پی شرایط منفی است، اظهار کرد:  امیدواریم با تداوم بارش‌ها بخشی از این کسری‌ها جبران شود.

اثر افزایشی سیلاب ۱۶.۵ میلیون مترمکعب بود/شرق تهران بیشترین سهم را برد

به گفته وی، اثر افزایشی که این بارش‌ها در بالادست و روی مخازن سدها گذاشته حدود ۱۶.۵ میلیون مترمکعب بوده و بیشترین میزان تاثیر در حوزه شرق تهران و سد ماملو با افزایش ۶.۵ میلیون مترمکعب بوده است.

فقط سد لتیان نیاز به لایروبی دارد

وی در خصوص آخرین وضعیت لایروبی و رسوبزدایی سدهای تهران گفت:خوشبختانه  حوضه آبریز سدهای تهران به لحاظ بحث های فرسایش و رسوبزایی شرایط بهتری داشته و  چندان نیازمند تخلیه رسوب نیستند و تنها در سد لتیان و  باتوجه به دستورالعمل‌های بهره برداری هر سال پس از اتمام فصل آبگیری مخزن و در انتهای فصل بهار عملیات فلاشینگ انجام می‌شود و بخشی از رسوبات مخزن سد را از این طریق تخلیه می‌کنیم.

مشکلی برای بهره‌برداری از سدها نیست

وی ادامه داد: برای سایر سدها نیز این نیاز وجود ندارد چراکه بر اساس بررسی‌های دوره‌ای و انجام عملیات هیدورگرافی دریاچه سدهای تحت پوشش، میزان آورد رسوب بر اساس طراحی اولیه بود و نیازی به رسوب‌زدایی وجود ندارد.

کاهش ۲۴ درصدی تولید نیروگاه‌های برق آبی‌ استان

وی با اشاره به آخرین وضعیت تولید نیروگاههای برق آبی‌ در تهران گفت: وضعیت تولید برق در نیرگاههای برق آبی تابعی از مصارف پایین دست است، سامانه بارشی اخیر هم اثر افزایشی چندانی به دنبال نداشت، مخازن سدها نیز با توجه به ذخیره آبی پایینی که داشتند، این بارش‌ها بخش کوچکی از این کسری ها را جبران کرد و هیچ تخلیه‌ای به جهت کنترل سیلاب نداشتیم.

وی با بیان اینکه میزان تولید نیروگاههای برق‌آبی‌ها تحت پوشش بالغ بر ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، گفت: با توجه به برنامه های منابع و مصارف سدهای تامین کننده آب شرب تهران و برنامه ریزی تولید برق نیز صورت می پذیرد.

به گفته وی، میزان تولید در طول چهار ماه ابتدایی امسال معادل ۱۲۴ هزار مگاوات ساعت بوده که این میزان در چهارماه مشابه سال گذشته که معادل ۱۷۱ هزار مگاوات ساعت بوده است، کاهش ۲۷ درصدی را نشان می دهد که اگر این میزان تولید را با سال‌های نرمال و پرآبی مقایسه کنیم این میزان کاهش بسیار بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top