امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 34244 |
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
173 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

آن‌طور که در گزارش‌های رسمی ثبت شده، برنج ایرانی تا بیش از ۱۸۸ درصد نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، رشد قیمت برنج ایرانی از نیمه دوم سال گذشته بیشتر شد  و از حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در آمار رسمی تا بیش از ۱۲۰ هزار تومان پیش  رفته است.

بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی در تیرماه امسال حاکی از آن است که هر کیلو برنج ایرانی به‌طور متوسط حدود ۱۰۷ هزار تومان قیمت خورده و حداقل ۸۰ هزار تومان بوده است، این کالا تا بیش از ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو نیز فروش رفته است.

هر کیلو برنج ایرانی به‌طور متوسط ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان در تیرماه پارسال قیمت داشته و در خرداد سال جاری به ۹۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است؛ این کالا نسبت به خرداد ۱۰.۷ درصد و در مقایسه با تیرماه سال قبل ۱۸۸.۴ درصد افزایش قیمت دارد.

اما در رابطه با برنج وارداتی، افزایش ۵۶.۵ درصدی قیمت نسبت به تیرماه پارسال گزارش شده است. هر کیلو برنج خارجی در تیرماه سال گذشته به‌طور متوسط ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود که در خرداد امسال به حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان و در تیرماه به حدود ۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. این کالا تا بیش از ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو نیز فروش رفته است.

 برنج که از حدود دو سال پیش با ارز نیمایی وارد می‌شود اغلب در صدر کالاهای اساسی وارداتی با این ارز قرار داشته است. در سه ماه اول امسال نیز واردات برنج حدود ۵۸۳.۶ هزار تن به ارزش بالغ بر ۵۵۰ میلیون دلار بوده است.

در سال جاری البته ممنوعیت فصلی واردات برنج که طبق قانون، هر ساله از اول مرداد تا پایان آبان ماه به دلیل حمایت از تولید داخل انجام می‌شود، با تصمیم ستاد تنظیم بازار لغو شد تا با ورود برنج خارجی و عرضه در بازار، تا حدودی مانع از افزایش تند قیمت برنج ایرانی باشد.

با این حال اعلام اخیر کشاورز-دبیر انجمن واردکنندگان برنج-  از اعمال محدودیت در ثبت سفارش‌های برنج حکایت داشته و وی گفته که ثبت سفارش‌های جدید ثبت و سفارش‌های قبلی نیز تمدید نمی‌شوند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top